Gå til innhold

Lærerdebatten. Hva mener du? -Diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Lærere er høyt i fokus i media om dagen. Noen politikere mener ditt, andre mener datt.

  • Noen mener at det er mange lærere som er for dårlige, og burde miste jobben sin pga. dette.
  • Andre mener at det er elevene sin feil, at lærerene blir utslitte fordi det ikke finnes elever som eier disiplin lengre.
  • Mange mener at lærerene er overarbeidet fra før av, pga. kurs, tilpasset opplæring, retting av prøver osv, og får derfor ikke til å være like "flinke" som før.

Mitt spørsmål er da, hva mener du?

 

 

 

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politikere elsker å tre nye læreplaner ned over hodene på lærere og elever. Når politikerne feiler, så er det mest naturlig å skylde på lærerene. Ser man problemet i den norske skolen i dag så er det ikke lærerene som står bak, det er politikerne. Altformye dikkedering med elevene. Still krav, gi elevene et akseptabelt læringsmiljø, og slutt å behandle alle elever helt likt. Så er jo det dette her med ressurser, husker da jeg gikk på VGS så fikk vi ofte fri i mangel av å ha en lærer som kunne undervise oss.

Lenke til kommentar

Hvis en lærer er dårlig, gjør ikke læreren jobben sin, og burde få sparken. De er ikke på skolen for å få lønn, men for å lære opp elevene.

 

Elevene skal også i dag ha så mange rettigheter, og lærerne kan ikke gjøre ditten og datten. Hadde man kunnet gjort skolen litt strengere for elevene, samtidig som man utdannet lærerne bedre, ville nok skolen ha blitt mye bedre.

Lenke til kommentar

Flott å se at det er mange som engasjerer seg i dette temaet som er ganske viktig for at samfunnet vårt skal kunne klare å holde seg oppe på det stadiet som det er på nå, og kanskje komme enda høyere. Selv mener jeg at det blir litt for dumt å sparke de som ikke gjør jobben sin skikkelig med en gang. Som folk har sagt her før, så er det faktisk politikerne som må ta en god del av støyten, fordi lærerene får tredd læreplan etter læreplan nedover ørene uten at de har klart å opparbeide seg noen erfaringer med den planen som de nettopp har startet med.

 

Dessuten er det som sagt mangel på lærere i grunnskolen, og hvis de nå skal sparke enda flere lærere, så kommer elevene til å få et enda dårliere tilbud. Mange mener også at det er elevene og foreldrene sine feil som ikke eier disiplin mot andre medmennesker.

 

Det største problemet ligger nok hos politikerne, som gir lærerene alt for mye variasjon, og alt for mye å gjøre i tillegg til å undervise barn.

Lenke til kommentar
Lærere er høyt i fokus i media om dagen. Noen politikere mener ditt, andre mener datt.
  • Noen mener at det er mange lærere som er for dårlige, og burde miste jobben sin pga. dette.
  • Andre mener at det er elevene sin feil, at lærerene blir utslitte fordi det ikke finnes elever som eier disiplin lengre.
  • Mange mener at lærerene er overarbeidet fra før av, pga. kurs, tilpasset opplæring, retting av prøver osv, og får derfor ikke til å være like "flinke" som før.

Mitt spørsmål er da, hva mener du?

 

 

 

Kjør debatt!

 

Mange elever lærer ikke fordi de ikke er interessert i faget. Dette skyldes slik jeg ser det to grunner:

1) Mye av stoffet man skal gjennom, altså læreplanmålene, er veldig uinteressant.

2) Læreren klarer ikke få eleven interessert i faget.

Endret av narlzac
Lenke til kommentar

Skolen ville vært en lettere plass å lære på hvis vi fikk flere timer med den gode gamle tavleundervisningen.

Hva forventer de at vi skal lære når vi sitter tre klasser på det samme (dog relativt store) klasserommet, med kun to lærere i tre skoletimer i strekk?

Ansvar for egen læring funker ikke, og regjeringens sjakktrekk med å innføre obligatorisk PC i skolen har ikke akkuratt ført til at noen elever jeg kjenner har lettere for å følge med i timen under den lille tavleundervisningen vi har. For det er under disse timene vi faktisk lærer noe.

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Lærere har et utrolig sterkt oppsigelsesvern. Det er ikke mange arbeidsgivere som tolererer så mye som skoleverket. Jeg har i løpet av min skolegang hatt 4 lærere med rusproblemer. Jeg har opplevd å bli undervist av synlig berusede lærere som var så ustødige at de måtte sitte. Slik fikk de holde på i mange år uten at noe ble gjort. Ikke mange andre arbeidsgivere hadde godtatt det.

Lenke til kommentar
Politikere elsker å tre nye læreplaner ned over hodene på lærere og elever. Når politikerne feiler, så er det mest naturlig å skylde på lærerene. Ser man problemet i den norske skolen i dag så er det ikke lærerene som står bak, det er politikerne. Altformye dikkedering med elevene. Still krav, gi elevene et akseptabelt læringsmiljø, og slutt å behandle alle elever helt likt. Så er jo det dette her med ressurser, husker da jeg gikk på VGS så fikk vi ofte fri i mangel av å ha en lærer som kunne undervise oss.

Enig der. Har hatt veldig mange lærere gjennom årene (det er veldig mange som ikke har fast jobb nå; håper jeg får beholde mattelæreren neste år), men jeg kan telle antall dårlige lærere på én hånd. Nå er politikerne i gang med magisk tenking igjen: hvis alle får en laptop, så blir det automagisk mye bedre :thumbup:.

 

Lærere har et utrolig sterkt oppsigelsesvern. Det er ikke mange arbeidsgivere som tolererer så mye som skoleverket. Jeg har i løpet av min skolegang hatt 4 lærere med rusproblemer. Jeg har opplevd å bli undervist av synlig berusede lærere som var så ustødige at de måtte sitte. Slik fikk de holde på i mange år uten at noe ble gjort. Ikke mange andre arbeidsgivere hadde godtatt det.

Dét er jeg rimelig sikker på at h*n burde fått sparken for.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Skolen ville vært en lettere plass å lære på hvis vi fikk flere timer med den gode gamle tavleundervisningen.

Hva forventer de at vi skal lære når vi sitter tre klasser på det samme (dog relativt store) klasserommet, med kun to lærere i tre skoletimer i strekk?

Ansvar for egen læring funker ikke, og regjeringens sjakktrekk med å innføre obligatorisk PC i skolen har ikke akkuratt ført til at noen elever jeg kjenner har lettere for å følge med i timen under den lille tavleundervisningen vi har. For det er under disse timene vi faktisk lærer noe.

 

Det du glemmer er at ikke alle lærerer av den famøse tavleundervisningen. Elever med allerede dårlig konnsentrasjonsevne, trekker fram boken og droodler strekmen med overdimensjonert kuk, fremfør å høre på den eldrende læreren som messer om ett eller annet u-land i en høyst monoton stemme.

 

At de endrer på lærerplanene hele tiden, ser jeg på som ett aldri så lite indisium, en indikasjon, på at polikterene faktisk ser at noe er galt. "Faen, det er noe som ikke stemmer her", dessverre klarer de ikke å rette opp feilen til noe bedre. Dagens lærerplanmål er så diffuse at det er en vits. Når jeg skal skrive rapport, blir jeg stadig bedt om å ha med ett lærerplanmål eller to som dekket oppgaven, jeg bruker alltid de samme målene. De sier ikke en dritt om en oppgave spesifik.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med å sparke dårlige lærere. Joda, vi har kanskje mangel på lærere. Er da løsningen å beholde alle de dårlige lærerne slik at man får et urealistisk bilde over hvor stor mangelen egentlig er?

 

Er det best å ha en skole med mange gode og noen få dårlige lærere? Eller en underbemannet skole med bare gode lærere?

 

Eks:

Setter man en som ikke kan matte til å undervise i matte da har man kommet like langt som man ville kommet uten en lærer. I noen tilfeller er det til og med kanskje bedre å ikke ha en lærer siden det setter større krav til elever og foreldre som selv må stå for læringen. Måtte selv lære meg pensum i matte på GK1 pga en lærer som ikke kunne kunsten å lære bort. Når en hel klasse klager på at en lærer er udugelig og ikke klarer å lære bort noe, da har læreren ingenting på et klasserom å gjøre.

 

Selv mener jeg at løsningen på mange problem er statlig støttede private skoler som ikke ansetter udugelige lærere og kan gi tilrettelagt undervisning til ALLE elever. Men dette er nok like realistisk som fred på jorden og skaper tydeligvis klasseskiller...

 

Når det kommer til klasseskiller så er dagens skole et prakt eksempel på akkurat dette.

En elev sliter på skolen og hans foreldre har ikke kapasitet til å hjelpe han med lekser o.l. Gi i tillegg denne eleven en dårlig lærer som ikke forstår elevens behov og som er lite flink til å lære fra seg pensum. Denne eleven vil trolig falle bak i faget/fagene han har den udugelige læreren i og faller man først av, så skal det en del til for å komme tilbake. Ihverfall i fag som matematikk og språk.

Ingen lærer vil nok heller ikke hjelpe denne eleven nevnverdig, men det blir ihverfall satt større fokus på problemet.

En annen elev sliter ikke på skolen og hans foreldre er flinke til å følge ham opp. Gi denne eleven en dårlig lærer og det vil trolig ikke påvirke eleven nevnverdig siden han er flink å jobbe med stoff på egenhånd og har støtte fra foreldrene.

En annen elev har 150 i IQ. Han er plassert i en klasse med barn som er mye "dummere" enn han og læreren bruker han assistent. Hadde dere likt å være 5-6år å bli plassert i en klasse med tilbakestående barn? Men på den lyse side så kan jo denne eleven hjelpe de andre som sliter med en udugelig lærer.

Lenke til kommentar
Det du glemmer er at ikke alle lærerer av den famøse tavleundervisningen. Elever med allerede dårlig konnsentrasjonsevne, trekker fram boken og droodler strekmen med overdimensjonert kuk, fremfør å høre på den eldrende læreren som messer om ett eller annet u-land i en høyst monoton stemme.

 

At de endrer på lærerplanene hele tiden, ser jeg på som ett aldri så lite indisium, en indikasjon, på at polikterene faktisk ser at noe er galt. "Faen, det er noe som ikke stemmer her", dessverre klarer de ikke å rette opp feilen til noe bedre. Dagens lærerplanmål er så diffuse at det er en vits. Når jeg skal skrive rapport, blir jeg stadig bedt om å ha med ett lærerplanmål eller to som dekket oppgaven, jeg bruker alltid de samme målene. De sier ikke en dritt om en oppgave spesifik.

Men det at de sitter og skribler i stedet for å følge med er jo nettopp litt av problemet. Stiller man krav til elevene om at dette er faktisk noe de må lære seg så vil de kanskje gjøre noe. Det er mye i livet man må gjøre som man syntes er kjedelig. Utdannelse (spesielt VGS) er ofte mye kjedelig, men man må gjennom det. Evt kan de som ikke ønsker disiplin og god gammeldags tavleundervisning ha egene klasser. Så kan man sammenligne undervisninsmåtene.

Lenke til kommentar
Mange mener at lærerene er overarbeidet fra før av, pga. kurs, tilpasset opplæring, retting av prøver osv, og får derfor ikke til å være like "flinke" som før.

 

Er jo noe snodig aa mene at de er overarbeidet naar arbeidsdagen for de fleste kan vare fra 0800-14.30 hver dag og fortsatt gjQre en god jobb. Retting kan lQses raskt med multiple choice og ferier har de nok av. Omtrent null overtid har de ogsaa. De nyter ogsaa godt av vinterferie og hQstferie saa den reelle arbeidsbelastningen i arbeidstimer er jo heller lav.

 

Nei hvis det er travelt aa vaere laerer, er det fordi jobben ikke er passende for den det gjelder. Men de hadde kanskje faatt en lettere dag om differensiert opplaering hadde vaert brukt.

 

Jeg sier heller, utvid skoledagen til 4 slik at foreldre slipper problemet og elevene faar bedre oppfQlging. Kutt hQst- og vinterferie og reduser sommerferien til 1mnd. Slik kan vi kutte ned antall aar og slippe problemet med skolebarn som har fri og foreldre som maa jobbe. Samt synker jo SFO kostnaden for de det gjelder.

Lenke til kommentar
Er jo noe snodig aa mene at de er overarbeidet naar arbeidsdagen for de fleste kan vare fra 0800-14.30 hver dag og fortsatt gjQre en god jobb. Retting kan lQses raskt med multiple choice og ferier har de nok av. Omtrent null overtid har de ogsaa. De nyter ogsaa godt av vinterferie og hQstferie saa den reelle arbeidsbelastningen i arbeidstimer er jo heller lav.

Jeg jobber som IKT lærling på en skole, jeg vil ikke si at det er mange overarbeidede lærere, men i perioder kan det være slitsomt å være lærer. Men de har også masse ferier.

Og man kan ikke ha alle prøver og oppgaver som multiple choice. Da vil ikke elevene lære noe.

Og null overtid? Hvor har du det fra? Aner du hvor mye retting av prøver og oppgaver lærere gjør på fritiden sin? Det er ikke lite. Det er også derfor de har så mye ferie, for å avspasere det de har jobbet på fritiden.

 

Nei hvis det er travelt aa vaere laerer, er det fordi jobben ikke er passende for den det gjelder. Men de hadde kanskje faatt en lettere dag om differensiert opplaering hadde vaert brukt.

Her er det flere lærere, gode lærere. Som ved flere anledninger i året er ganske stresset pga arbeidsmassen. Men dette er også folk som ikke vil ha noen annen jobb.

 

Jeg sier heller, utvid skoledagen til 4 slik at foreldre slipper problemet og elevene faar bedre oppfQlging. Kutt hQst- og vinterferie og reduser sommerferien til 1mnd. Slik kan vi kutte ned antall aar og slippe problemet med skolebarn som har fri og foreldre som maa jobbe. Samt synker jo SFO kostnaden for de det gjelder.

Hvilket problem er det foreldrene slipper hvis skoledagen blir utvidet? Kan være jeg har oversett noe...

Og hvordan skal elevene få bedre oppfølging ved å ha skoledag til 4? Man får ikke automatisk bedre oppfølging av å ha en lengere skoledag. Flere lærere per elev, da vil hver enkelt elev få bedre oppfølging.

Når jeg gikk på skolen, var feriene noe å se frem til, da det var en pause i undervisningen, og man fikk slappet av og igjen var mere klar for skolen igjen etterpå.

jeg kan heller ikke skjønne hva som er problemet med at elever har fri. Og etter barneskole, så er jo heller ikke SFO noe som er aktuellt.

Lenke til kommentar
Men det at de sitter og skribler i stedet for å følge med er jo nettopp litt av problemet. Stiller man krav til elevene om at dette er faktisk noe de må lære seg så vil de kanskje gjøre noe. Det er mye i livet man må gjøre som man syntes er kjedelig. Utdannelse (spesielt VGS) er ofte mye kjedelig, men man må gjennom det. Evt kan de som ikke ønsker disiplin og god gammeldags tavleundervisning ha egene klasser. Så kan man sammenligne undervisninsmåtene.

 

Enig, men før de satser hardnakket på tavleundervisning, bør lærerene bli bedre til å formidle. Jeg har ingeting i mot tavleundervisning, problemet oppstår først når det rett og slett blir for monotont og tungt til at man klarer å følge med.

 

En annen ting man kan treke inn her, er jo dårlige klasserom. Dårlig luft er ikke akkurat en bidgragsyter til høyt konnsentrasjonsnivå. Sukk.

Lenke til kommentar
Jeg jobber som IKT lærling på en skole, jeg vil ikke si at det er mange overarbeidede lærere, men i perioder kan det være slitsomt å være lærer. Men de har også masse ferier.

Og man kan ikke ha alle prøver og oppgaver som multiple choice. Da vil ikke elevene lære noe.

Og null overtid? Hvor har du det fra? Aner du hvor mye retting av prøver og oppgaver lærere gjør på fritiden sin? Det er ikke lite. Det er også derfor de har så mye ferie, for å avspasere det de har jobbet på fritiden.

 

Hvis det ikke er mange overarbeidede lærere vil jeg ikke tro at overtiden er uutholdelig, dermed er den vel ikke saerlig hQy. Jeg har selvsagt ikke henvist til statistikk som illustrerer hvor mye hver enkelt lærer jobber, men inntrykket er at de ofte kommer hjem fQr fire, spesielt de som jobber paa barneskole. At de sitter en time på kvelden og tar igjen det de har tatt fri fra tidligere på dagen skulle bare mangle. Likevel får de avspasering i tillegg. Om ikke alle prøver kan være multiple choice så kan veldig mange fag være det, og belastningen kan reduseres betraktelig om ikke fjernes helt.

 

Her er det flere lærere, gode lærere. Som ved flere anledninger i året er ganske stresset pga arbeidsmassen. Men dette er også folk som ikke vil ha noen annen jobb

 

Jeg skal ikke påstå for mye vedrørende arbeidsbelastningen, siden jeg ikke har tilgang til dokumentasjon som er spesielt god. Meningen er basert på observasjoner som at parkeringsplassen er tom stort sett før kl.3 på barne og ungdomsskoler. Arbeidsdagen begynner heller ikke før 0815-0830 så arbeidstimer per dag blir lav hvis man sier den varer fra 8 til 15 og i tillegg vet hvor mye mer ferie de har enn andre yrkesgrupper. Hvor mange uker ferie har de egentlig 5-6 uker på sommeren, 2 uker vinter/høst, god jule og påskeferie. Vi er vel ikke langt unna 10 uker totalt.

 

Hvilket problem er det foreldrene slipper hvis skoledagen blir utvidet? Kan være jeg har oversett noe...

Og hvordan skal elevene få bedre oppfølging ved å ha skoledag til 4? Man får ikke automatisk bedre oppfølging av å ha en lengere skoledag. Flere lærere per elev, da vil hver enkelt elev få bedre oppfølging.

Når jeg gikk på skolen, var feriene noe å se frem til, da det var en pause i undervisningen, og man fikk slappet av og igjen var mere klar for skolen igjen etterpå.

jeg kan heller ikke skjønne hva som er problemet med at elever har fri. Og etter barneskole, så er jo heller ikke SFO noe som er aktuellt.

 

Alle har gevinster av å få hjelp fra utdannede lærere fremfor foreldre, ressurssterke eller ei. Leksene kan utføres mellom 14-16 med lærer til stede. Færre elever per elev er selvsagt også gunstig.

 

Problemet med at barn har fri er at de ikke er selvstendige og ikke uten videre kan slippes fri i et hus uten at voksen er til stede, derfor er de på SFO istedet til foreldre kommer fra jobb og kan hente de. Det er ikke alle 14-16 åringer (ungdomsskole)som er selvstendig nok til å være hjemme alene i store deler feriene. Det er vel liten tvil om at det mest praktiske hadde vært om skole og jobb hadde vært bedre samkjørt. Om det er det beste for barna/ungdommen er jo et godt poeng.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke påstå for mye vedrørende arbeidsbelastningen, siden jeg ikke har tilgang til dokumentasjon som er spesielt god. Meningen er basert på observasjoner som at parkeringsplassen er tom stort sett før kl.3 på barne og ungdomsskoler. Arbeidsdagen begynner heller ikke før 0815-0830

 

Nå begynner vel arbeidsdagen litt før. I tillegg til å rette prøver skal man vel gjerne planlegge skoledagen litt for eksempel. Lærere skal også ideelt ta litt etterutdanning også. Alt i alt gjør møter, foreldresamtaler, planlegging, evaluering av jobben og elevene, retting av prøver o.s.v. at skolehverdagen for lærere kan bli ganske hektisk.

 

At de sitter en time på kvelden og tar igjen det de har tatt fri fra tidligere på dagen skulle bare mangle. Likevel får de avspasering i tillegg

 

Og denne avspaseringen blir gjerne brukt til å ta igjen alt arbeidet de ikke har rukket å gjøre før.

Endret av Mastema
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...