Gå til innhold

Nå er jeg redd. Går det mot fattigdom i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du tror det er kun "overklassen" som rammes av nedgang så tar du grundig feil. Det er vanlige folk som har penger i aksjer og fond. Det er vanlige folk som taper pengene sine her.

 

Nå fikk du det kanskje ikke med deg, men jeg dekket de som hadde sparepengene sine i fond i første setning.

Det er vel KRISE for de som har satset alle sparepengene sine på aksjer (og kjøper aksjer når kursene er høyest og selger dem igjen når kursen har nådd rock bottom).

Dernest tok jeg for meg overklassen. Det er de som taper millioner på noen timer, og fint har råd til det.

Det kunne jo hende jeg måtte utsette kjøp av enda en yatch. KRISE!

Syntes jeg sparket like hardt opp som ned jeg. Kunne neste vært fristet til å modifisere din siste setning også.

Det er idiotene som taper pengene sine her.

Sånn :p

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du prøver å si. Ingen taper noe før de selger. De som har råd til å tape trenger ikke å selge med en gang. De venter til kursen stiger igjen.

Er det idioter som har penger på børsen? Den var ny.

 

Forklarer du ikke selv hva det betyr? Men, ok. Jeg kan prøve å gjøre det litt tydeligere. Jeg mener det er idiotene som taper penger. Du sier det er vanlige folk som taper penger. Din konklusjon; det er kun idioter på børsen?

De som kjøper aksjer når kursene er som høyest, hvem er det? Jo, vanlige folk, som vil leke aksjespekulanter. De samme Einsteinene selger aksjene sine (som de kjøpte dyrt) når de er billigst. De får altså maksimert sine tap på en temmelig idiotisk måte. Jeg ville nesten vært fristet til å si at det måtte være gull å handle seg inn i fond eller whatever i disse krakk-tider. Det hadde vært mindre idiotisk enn å selge seg ut nå. Men det er det idiotene gjør. Selger seg ut. Og i samme slengen taper sparepengene sine. Jeg synes det virker relativt idiotisk. Og sier idiotene taper pengene sine her. Og er man ikke helt idiot, så satser man faen ikke mer på aksjer enn at man kan ha råd til å tape det. Går du "all in" som de sier i Texas hold'em, så får du skylde deg selv om du ender på fattighuset.

Lenke til kommentar

Hmm, dere tar nok feil mange av dere.. I mange tilfeller så har kundene/småsparerne is i magen, derimot så er det bankene som går inn og krever at tapet blir realisert.. Dette skjer når kursen går under en viss grense.. Såkaldte hedgefond, som terrakommunene var involverte i, har en høyere risiko, og triggeret ligger høyere enn "sikrere" fond og aksjer. Men det er den dagen småsparerne begynner å røre på seg at det blir krakk.

 

Når disse får panikk så er det ingen vei tilbake-

Lenke til kommentar

Ikke enda.. Er nok på tur enda litt ned. Men har du penger å tape ville jeg nok prøvd meg på å kjøpe litt. Usikkerheten er som ekspertene sier Wall Street.. Det som skjer der kan ikke Norge gjøre noe med.. Går dem ned går Europa ned, så enkelt er det..

 

Men som sagt, det er nå de som virkelig tjener penger går inn i aksjemarkedet, men det krever at du har "feelingen" rundt riktig tidspunkt.. Timing er alt akkurat nå.. Som amatør ville jeg vært meget forsiktig..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

La oss si jeg er en helt vanlig person som putter 500 kr/mnd i aksjefond. Jeg bør vel bare fortsette med det? Tenker bare at nå får jeg jo "flere aksjer per krone", så det er på en måte positivt. Eller er jeg helt borti natta?

 

Skal sies at jeg fikk 2 når vi hadde om økonomi i samfunnsfag :hm:

Lenke til kommentar
La oss si jeg er en helt vanlig person som putter 500 kr/mnd i aksjefond. Jeg bør vel bare fortsette med det? Tenker bare at nå får jeg jo "flere aksjer per krone", så det er på en måte positivt. Eller er jeg helt borti natta?

 

Skal sies at jeg fikk 2 når vi hadde om økonomi i samfunnsfag :hm:

Om du får fler aksjer pr. krone er negativt så lenge aksjene i fondet ikke vokser i verdi. De 500kr du setter inn idag kan endog bli til 400kr imorgen, dvs. du taper pengene direkte dersom aksjene i fondet ditt synker i verdi.

Om du skal fortsette eller ikke med å sette inn penger er selvfølgelig vanskelig å si, men du er fullstendig avhengig av at aksjene som fondet er bygget opp av stiger i verdi. Alt annet vil føre til null rente eller direkte tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...