Gå til innhold

OpAmp og bias strøm


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe ang op amp. I kretsen under er det to batteridrevne kretser. Opamp-en skal måle spenningen over Rs (og forsterke dette - ikke inntegnet). Spørsmålet jeg har er egentlig mer grunnleggende. Hva skjer med bias strømmene i operasjonsforsterkeren når disse ikke kan komme seg til rett jord?

 

Ville dette skapt ett problem om kretsen ble brukt?

 

Hvordan kan jeg løse det?

 

post-150974-1200919352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med bias strømmene regner jeg med at du mener de spenningene du påtrykker inngangene.

 

Det er klart at hvis de ikke kommer seg til rett jord så vil du ikke få noen respons fra op-ampen.

 

Jeg ser forøvrig ikke noe poeng i den kretsen, selv om man benytter felles jord slik at det virker.

Lenke til kommentar
Dette løses ved å kople sammen de to spenningskildene.

 

Den ene kretsen er en IS barriere med en trykksensor. Den andre kretsen er en datalogger.

 

IS kretsen logger konstant, og den andre vil kobles periodisk inn. Det er ønskelig å påvirke IS delen minst mulig selv om dette ikke er plassert/brukt i et Ex område.

 

Litt mer info... :)

Lenke til kommentar
Har du målt spenningen mellom AGND og LGND?

Hvor får de forskjellige kretsene tilførselspenning fra?

 

Tenk deg AGND kretsen som et multimeter man måler spenningen over Rs med. Potensialet mellom LGND og AGND vil ikke ha noe betydning for dette vel?

 

Vil det bli bedre om jeg kobler AGND sammen med negativ input på opamp med en 10M ohm motstand mellom? Da vil bias strømmene ha en retur vei, og støy eller andre ting AGND kretsen lager vil sannsynligvis aldri finne veien inn i LGND kretsen.

Lenke til kommentar
Tenk deg AGND kretsen som et multimeter man måler spenningen over Rs med. Potensialet mellom LGND og AGND vil ikke ha noe betydning for dette vel?

 

Jo, potensialet har betydning. Spenningen på inngangene må være innenfor tilførselspenningen til OPAMPen. Skjekk et datablad, så vil du se at slik er det.

 

Dersom du ikke vil kople jord/referansespenningene sammen, trenger du et galvanisk skille mellom kretsene. Hvis det er DC vi snakker om så er det phototransistor som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...