Gå til innhold

Hva menes med impedansen i en kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Motstanden.

Det er ikke fullt så enkelt. Fks når signaler har så høy frekvens at de ikke når den andre enden av kabelen før signalet er endret begynner man å snakke om karakteristise impedanser, dermed endetermineringer osv. Er en stund siden jeg har hatt om det, så husker ikke alt. Når det kommer til antennekabler snakker man ofte om 75Ohm, men jeg skal love at du måler ~0 hvis du bruker et multimeter mellom hver av endenene. Her sitter sikkert noen med kunnskap litt lenger frem i hodet enn meg.

Lenke til kommentar
Hva menes med impedansen i en kabel

da tenker jeg her på en koaksialkabel.

 

for en koaksialkabel er det kapasitansen mellom indre og ytre leder. Hvis du forteller i hvilken sammenheng du trenger å vite det er det lettere å forklare mer detaljert da en generell forklaring krever en lengre innføring i impedansbegrepet :) (ikke ulikt den du finner på linken Wulong postet).

Lenke til kommentar
Hva menes med impedansen i en kabel

da tenker jeg her på en koaksialkabel.

 

for en koaksialkabel er det kapasitansen mellom indre og ytre leder. Hvis du forteller i hvilken sammenheng du trenger å vite det er det lettere å forklare mer detaljert da en generell forklaring krever en lengre innføring i impedansbegrepet :) (ikke ulikt den du finner på linken Wulong postet).

 

Er vell ikke bare kapasitansen mellom indre og ytre leder som er avgjørende? karakteristisk impedans forutsetter først at lederen(e) er uendelig lang (derfor en må bruke termineringer, siden de ikke er undelig lange). I en koaksialkabel har en en indre leder, når det går strøm igjennom denne vil det dannens et magnetfeilt rundt den (induktans), det vil også være en kapasitans forbundet mellom indre og ytre leder. Ved a sette en nøyaktig verdi for radiusen (avstanden mellom indre og ytre leder) vil en kunne lage en kable med bestemt impedans. Om jeg ikke husker helt feil så kompenserer kapasitansen for induktansen og en får dermed en leder som er 75 Ohm uavhengig av frekvens. Når ingangen og utgangen er terminert er en sikker på at refleksjoner er minimalt og en vil derfor ha god signal integritet. DC resistans og tap er ikke tatt med, de leddene er veldig små i forhold til 75 Ohm som dominerer ved høye frekvenser som kabelen normal brukes.

 

http://www.epanorama.net/documents/wiring/..._impedance.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...