Gå til innhold

Overklokking av Q6600 på EVGA 680i


Anbefalte innlegg

hei, er ganske så noob når det gjelder OC i det heletatt..

har den maskinen som står i sigen under.. har akkurat klokka den opp til 3 ghz (har ikke bytett kjøler ennu) har klokket minnet fra 5-5-5-18 til 4-4-4-12, tingen er det at jeg ikke har peiling på hvordan disse skal klokkes så kan noen bare gi meg en enkel guid på hvordan dette skal gjøres? har googlet men finner ikke noe som jeg fårstår egentlig..

 

så det jeg lurer på er hva er det jeg minsker neste gang, osv.. osv...

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så det jeg lurer på er hva er det jeg minsker neste gang, osv.. osv...

 

Du har nå komt godt i gang ang minnet iallfall.

 

Minne er ikke noe "farlig" å overklokke, så du kan bare prøve deg frem, men 4-4-4-12 er jo en bra og rask innstilling det. Prøv 4-4-4-10 og se hvordan det går. Blir det problemer under restart, dvs at maskinen henger seg opp, så kan du øke volten på minnet et hakk.

 

Hovedkortet ditt kjenner jeg ikke så jeg kan ikke gi deg noe mer tips.

 

En stabil og rask maskin uten altfor høye volt-innstillinger er det du må prøve å få til.

Hva som er for mye volt varierer, så det er ingen fasit på den delen.

Lenke til kommentar

har fulgt den der guiden og så har eg bare i tillegg forandra minnetimingen.. ikke rørt strømmen..

 

men når eg jobber meg ned i hvilken rekkefølge skal det gjøres?

eks står nå på 4-4-4-12, vist så eks 4-4-4-11 går bra, får eg så til 10? når forandre eg 4 tallene og i hvilken rekkefølge? ska eg da gå til 3-4-4-10 eller?

Lenke til kommentar

Se om du finner alternativene "Asynch" og "Synch".

Den må stå på "Asynch"; dvs at du da overklokker CPU og RAM uavhengig av hverandre.

Hvis den står på "Synch" så følger de hverandre og RAM kan holde igjen CPU, og/eller omvendt.

Men dette har du kanskje allerede gjort.

 

Ang timingene så kan du begynne med den du vil. Overklokking er et møysommelig prosjekt og du må teste for hver innstilling du gjør for å se hvordan en forandring påvirker maskinen og ytelsen.

Hvis du stiller timingene veldig lavt (les; jo lavere tall, jo høyere ytelse) så kan du oppleve at RAM-ytelsen faktisk går ned. Da er RAM klokket for høyt og går tilbake til standard-innstillinger.

Du må bare prøve deg frem og finne ut hva som fungerer best.

 

Begynn med timingene og øk volten når du får problemer. Men det finnes selvsagt grenser for begge deler!

Ta en titt på produsentlinken der du kjøpte RAM og se over spesifikasjonene på brikkene.

 

Og selvsagt må brikkene være godt egnet til overklokking.

Jeg vet ikke annet enn at det er Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT

 

Hvis du vil teste minnebrikkene kan du laste ned Everest Free Edition og bruke ytelsestesten der. Det sier ikke noe om hvor stabilt systemet ditt er, men du får iallfall målt RAM-ytelsen kjapt og enkelt. Testene der er også brukt i mange omtaler av minnebrikker.

Lenke til kommentar

har postet link lengre opp hva jeg har gjort får å klokke, har ikke gjort mer.. uten å gått å valgt expert på ram klokking å peisa på med 4-4-4-10 nå.. yter i allefall bedre i følge testene..

 

nu vil eg ha prossesoren over 3 ghz.. se på linken til evga forumet på hva jeg har gjort, og kom med forslag på hva jeg skal gjøre for å gå vidre..

 

1332 går det bra (2,997 ghz) på 1333 (3 ghz) begynner porgrammer i win å stoppe.. eks nod32...

Lenke til kommentar

Excuse me, men jeg orker ikke lese gjennom hele den guiden :)

Jeg har ikke samme hovedkort, så det sier meg ikke så veldig mye heller, og da kan jeg ikke rette på noe. Og for alt jeg vet, så er det ikke sikkert du har fulgt den til punkt og prikke fra A-Å. Forhåpentligvis kommer det noen innom her med samme maskinvare som kan hjelpe deg.

 

Men hvis du mente at du ikke har rørt volten på verken RAM eller CPU, så er det det neste når/hvis du får problemer.

Prosessoren din skal iallfall gå langt over 3GHz, så du er ikke i mål enda, hvis det var en trøst ;)

 

Lykke til, og håper du får den hjelpen du trenger!

Lenke til kommentar

Da har eg fått den opp på 3.25 ghz stabil på ogianl boxed vifta.. den ska snart byttes..

ligger på 47 grader..

 

begynner snart å vurdere å kose meg med skjermkortet.. noen forslag på ka eg ska bruke? evt hvordan dette gjøres?

 

til dere som har klokka på detta systemet før, hvilke instillinger bruker dere?

Lenke til kommentar

Har laget en liten "guide" i en annen tråd ang overklokking av skjermkort. Du kan se om du får bruk for noe. Se her. Et annet kort, men prinsippene er de samme, selv om innstillingene kan bli annereledes. Også her må du bare prøve deg frem.

 

Tempen på CPU var grei, men du bør følge litt med den når du begynner å belaste maskinen og overklokke enda mer.

Lenke til kommentar
Da har eg fått den opp på 3.25 ghz stabil på ogianl boxed vifta.. den ska snart byttes..

ligger på 47 grader..

 

begynner snart å vurdere å kose meg med skjermkortet.. noen forslag på ka eg ska bruke? evt hvordan dette gjøres?

 

til dere som har klokka på detta systemet før, hvilke instillinger bruker dere?

 

Regner med den tempen er idle? Regner også med det er et EVGA A1 kort også iogmed den spiller greit med quaden?

Du skal i alle fall være forsiktig med å øke vcore med boxed kjøler.

Lenke til kommentar

stemmer det PerUlv2, men temeraturen har ikke vært laver heller tidligere.. ligger på den tempen på 2,4 ghz også.. vifta går bare på 800-900 rpm.. under spilling stiger tempen med 5 grader ca..

 

ganske greit egentlig.. men skal ha ny cpu kjøler.. blir vel en Noctua NH-U12P..

 

har ikke klokket skjerm kortet ennu, det ligger på 50 grader idle.. er ikke det mye? noen tips til gode verktøy til å klokke dette?

Lenke til kommentar

Kjør Prime95 versjon 25.5 med small FFT for å sjekke maks load temp.

50 grader er ikke spesielt mye på skjermkortet ditt - så det er bare å klokke.

Noctua NH-U12P er en meget bra kjøler, men det er en grunn til at det er så mange Thermalright Ultra 120 Extreme rundt omkring - de er i alle fall ikke noe dårligere....

Rivatuner er genialt til klokking av skjermkort - funker helt fint i Vista 64 også - bruker det selv på 3870´ene mine, du finner det på www.guru3d.com

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Takker.. lest et par tester her på hardware og alle refferer til Noctua NH-U12P som det beste valget..

 

Har et lite problem, kansje jeg får lage et topic under "maskinen fungerer ikke", sitter å laster ned med utorrent, ikke lasta noe ned sia jul men har prøvd å laste litt ned i de siste dagene etter jeg begynnte å klokke..

Laster ned fint, men de andre programmene får ikke gjort noe på internet.. får ikke sjekka/send epost i outlook, IE får ikke opp sider, msn får ikke kontakt meg kontakter (kan snakke med de eg allerede snakker med før eg starte utorrent) kan ikke spille cod4 online, får ikke tak i servere..

 

har aldri vært borti dette tidligere..

Lenke til kommentar
Takker.. lest et par tester her på hardware og alle refferer til Noctua NH-U12P som det beste valget..

 

Man skal ikke ta alt som blir skrevet her for god fisk :!:

 

 

Spør på et stort overklokkingsforum som f.eks www.xtremesystems.org og spør om anbefaling til luftkjøler der - tror jeg kan love deg at du får aller flest anbefalinger på Thermalright Ultra 120 Extreme - eller TRUE som den kalles.

Men for all del - Noctua´n er i samme klasse

Lenke til kommentar
Hei, jeg har også hatt problemer med utorrent på mitt Asus striker extreme, som også bruker 680i brikkesett. Men dette er på grunn av en firewalla som kommer med nettverksdriveren, foreslår du prøver bitlord eller noe for å teste. fungerer til meg.

 

Nvidia´s firewall er fy fy! Det er en fin måte og sikre seg ei ustabil maskin, avinstaller den.

Lenke til kommentar

Skal love deg at den nvidia firewall og ntune ikke finnes på min maskin!

 

Skal hjem å måle klaringen i kabinettet så får vi se hvilken kjøler det blir..

Har begynnt å sikle på Thermalright Ultra 120 Extreme nå da.. siden begge koster det samme og denne ser ut til å kansje være hakket bedre etter det eg kan lese ut fra tester og priser... og ikke minst så ser Ultraen penere ut, mindre farge sprekende.. noe som eg liker..

Lenke til kommentar

Merk deg at TRUE ikke medfølger vifte og må derfor kjøpes utenom. Skulle du velge NH-U12P, er det viktig å sjekke om hovedkortet ditt er kompatibelt med kjøleren.

 

EVGA nForce 680i SLI

On earlier revisions (B1) of this mainboard, capacitors on the rear side of the socket interfere with the backplate. Installation is possible but not recommended and not officially supported by Noctua. Newer revisions (A1, T1) don't seem to have these capacitors and hence are fully compatible.

 

Tatt fra Noctua.at

Lenke til kommentar
Skal hjem å måle klaringen i kabinettet så får vi se hvilken kjøler det blir..

Har begynnt å sikle på Thermalright Ultra 120 Extreme nå da.. siden begge koster det samme og denne ser ut til å kansje være hakket bedre etter det eg kan lese ut fra tester og priser... og ikke minst så ser Ultraen penere ut, mindre farge sprekende.. noe som eg liker..

 

Vil anbefale deg 2stk Scythe S-Flex vifter i push-pull med TRUE, de er stille og effektive, selv bruker jeg 2 ADDA som er giret ned til 1000rpm.

Lenke til kommentar

har A1... tenkte på Zalman vifte ZMF3.. da har man litt å gå på.. hehe.. 3 stk.. en eller to til kabinettet også.. litt usikker på om eg skal ha 2 på kjølern pga eg har størm i bunnen av dette kabinettet og cpu blir oppe i venstra hjørne og her står det allerede 2 stk vifter og blåser luft ut, datte blir jo bak kjølern så var planen å sette en vifte på kjølern forran så det blir sikkelig luftgjennomstrømning og en lengr frem i kabinettet (er innsug her allrede bare ikke monternt vifte der nå..

 

Microplex anbefaler denne: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MISTYLFA120LSCL

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...