Gå til innhold

Kan blits 430ex utløses av den innebygde på 400D?


Anbefalte innlegg

Var å kjøpte meg overnevnte blits og han fyren i butikken påsto den kunne fjernutløses av den innterne blitsen på kamerat mitt. Finner ikke noe om dette i bruksanvisningen. Kun at det trengs en 530, noe jeg jo visste fra før. Er dette nok et tilfelle av innkompetanse i butikk, eller har jeg oversett noe et sted?

 

Lurer også på hvor jeg kan lære litt om denne type blits. Den kan jo så mye. Zooming og slikt. Vil gjerne lære meg når jeg skal bruke slike ting og alt det andre den kan. Noen tips til kilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var å kjøpte meg overnevnte blits og han fyren i butikken påsto den kunne fjernutløses av den innterne blitsen på kamerat mitt. Finner ikke noe om dette i bruksanvisningen. Kun at det trengs en 530, noe jeg jo visste fra før. Er dette nok et tilfelle av innkompetanse i butikk, eller har jeg oversett noe et sted?

 

Lurer også på hvor jeg kan lære litt om denne type blits. Den kan jo så mye. Zooming og slikt. Vil gjerne lære meg når jeg skal bruke slike ting og alt det andre den kan. Noen tips til kilder?

 

Du trenger en "master" enhet til kameraet for å kunne trigge blitsen som slave.

"Remote flash firing is controlled entirely by a master unit such as Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite 550EX or Macro Ring Lite MR-14EX connected to the camera"

 

Mer info her: Canon wireless flash

Lenke til kommentar

Selgeren blandet nok med Nikon, der fjernstyring av blits er innebygget i D70 og oppover. Ostekjeks nevner de løsningene du har for trådløs fjernstyring på Canon 400D. Eventuelt kan du kjøpe en "Off camera shoe cord", om det er nok for deg at du holder blitsen på en armlengdes avstand fra kameraet. Denne koster mye mindre enn en masterblits eller transmitter.

 

Ang. bruk av blits, skal det normalt være nok å la den stå på TTL. Da vil kameraet styre blitsen i forhold til dine innstillinger på kamera. Blitsen vil også zoome sammen med kameraet. Men det viktigste å lære seg først, er bruk av indirekte lys. Dvs. at du kan rette blitsen opp i et hvitt tak, slik at lyset spres bedre når du tar bilde. Blitsen vil merke at du retter den oppover, og gi litt mer styrke for å kompensere for at lyset blir indirekte.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Kan du ikke trigge 430ex med andre blitzer, som i at den trigger på alt som flasher?

Nei, men du kjøpe noen billige dingser på nettet som ordner dette. Dette glemte jeg å nevne. Foruten å bruke blitsen sammen med Canons trådløse E-TTL (II)-blitsstyringssystem, kan du selvsagt bruke andre enheter til å sette av blitsen, koblet til blitsfoten. Du kan bruke optiske slaver og billige radiostyringsenheter. Blitskabel gir deg full E-TTL II-automatikk, og er kanskje det beste og billigste, alt etter hva du er ute etter, selvsagt.

 

Det skal også nevnes at du har mange muligheter med 430EX påmontert kameraet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...