Gå til innhold

Trenger hjelp til IF funksjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei :p en venn av meg trenger hjelp til å lage noe som sjekker at Brukeren har nokk penger men jeg eller han vet ikke hvordan la oss si at $geld er det antall penger brukeren har, (det ligger i mysql database). nå kan brukeren kjøpe hva den vil , det eneste som skjer er at brukeren får minus i penger, jeg trenger en funksjon som gjør at dette ikke går ann. jeg har prøvd men får det ikke til.

Dette prøvde jeg:

IF ($geld - 100000 <0) { 
$message "du har ikke råd";

} else { (HER ER DEN KODEN SOM SKAL BRUKES OM DET GÅR FINT }

Dette er den koden som det skal gjøres med. er det noen som kan hjelpe meg?

Takk.

<?

$dbres				= mysql_query("SELECT * FROM `[land]` WHERE `id`='{$_GET['id']}'");
if($profile = mysql_fetch_object($dbres)) {
  $id					= $profile->id;
  $owning				= ($profile->owner == "none") ? "This land is not captured yet!<br>
Buy it for $100.000 <form method=\"post\"><input type=submit name=buy value=Buy!></form>" : "Owner: <b><a href=viewprofile.php?viewprofile={$profile->owner}>{$profile->owner}</a></b>.";

if($profile->owner =="{$cookieusername}"){

echo "<a href='est.php?type=1'>Start an crew on this land!</a><BR>";
}
 if(isset($_POST['buy'])) {
$data->url				= preg_replace('/\</','<',$_POST['website']);
$data->muziek				= preg_replace('/\</','<',$_POST['muziek']);
$data->info				= preg_replace('/\</','<',substr($_POST['info'],0,500));
mysql_query("UPDATE `[land]` SET `owner`='{$cookieusername}' WHERE `id`='{$id}'");
mysql_query("UPDATE `users` SET `geld`=`geld`-'100000' WHERE `username`='$cookieusername'");
print "  <tr><td class=\"mainTxt\">This land is yours!</td></tr>\n";
 }

print <<<ENDHTML
<br>
<br>
<center>
<table border=1 cellspacing=0 cellpadding=2 width=30% bordercolor=black class=sub2>
<tr>
<td align=center background=topic.gif>Owner of this land</td>

</tr><tr><tr><td class="mainTxt" align="center">{$owning}</td></tr>
		</table>
		</center>
		</form>

<br><br><br><br>

<br /><br />
ENDHTML;

}

?>

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Red.: Bommet grovt der gitt. Problemet er at $geld - 100000 faktisk må settes inn i parenteser. Presidenstabellen tilsier at logiske operatorer står over aritmetiske operatorer, derfor blir det "if ($geld - (100000 < 0))" som kjøres akkurat nå.

Red.2: Var da veldig til klussing også. Minus er en aritmetisk operator, ikke assignment operator :wallbash:

Red.3: Nei, nå er det virkelig på tide å legge seg. Jeg tar selvsagt helt feil og roter veldig. Uttrykket ER korrekt. Logiske operatorer er UNDER aritmetiske operatorer og uttrykket blir derfor i praksis if (($geld - 100000) < 0), ergo intet behov for mer parenteser (selv om det ser mer logisk ut).

Så altså, hvis det du sier er at

IF ($geld - 100000 <0) { 

medfører at "(HER ER DEN KODEN SOM SKAL BRUKES OM DET GÅR FINT"? Vel, isåfall er $geld lik eller større enn 100000.

Ja, og nå skal jeg legge meg :lol:

Endret av Ernie
Skrevet (endret)
Red.: Bommet grovt der gitt. Problemet er at $geld - 100000 faktisk må settes inn i parenteser. Presidenstabellen tilsier at logiske operatorer står over aritmetiske operatorer, derfor blir det "if ($geld - (100000 < 0))" som kjøres akkurat nå.

Red.2: Var da veldig til klussing også. Minus er en aritmetisk operator, ikke assignment operator :wallbash:

Red.3: Nei, nå er det virkelig på tide å legge seg. Jeg tar selvsagt helt feil og roter veldig. Uttrykket ER korrekt. Logiske operatorer er UNDER aritmetiske operatorer og uttrykket blir derfor i praksis if (($geld - 100000) < 0), ergo intet behov for mer parenteser (selv om det ser mer logisk ut).

Så altså, hvis det du sier er at

IF ($geld - 100000 <0) { 

medfører at "(HER ER DEN KODEN SOM SKAL BRUKES OM DET GÅR FINT"? Vel, isåfall er $geld lik eller større enn 100000.

Ja, og nå skal jeg legge meg :lol:

jeg må si at du ikke gjor meg noe klokere :p noen andre som forsatt er oppegående på denne tiden :p

Endret av Dryper
Gjest Slettet+1374861
Skrevet
if($brukerensPenger - $kjøpeSum < 0)
$result = "Har ikke råd";
else
$result = "Har råd";

Skrevet
else
$result = "Har råd";

Takker :p kunne du satt det sammen med koden min også slik at det virker? :p

Skrevet
else
$result = "Har råd";

Takker :p kunne du satt det sammen med koden min også slik at det virker? :p

Jeg fikk det til men det funka ikke slik du gjor det

if($penger - 1000000 < 0) { //Dette er 1 million
echo "<b>You dont have enough money!<b><br /> <b>You need $1.000.000 to proceed";

} else { (all kode) }

Dette funker sånn nogen lunde :p takker for hjelp :p

Skrevet

Hvorfor skal du absolutt ha ($penger - 1000000 < 0), ser uryddig ut og er unødvendig da if($penger <= 1000000) gjør nøyaktig det same og, hvertfall etter min mening, ser mye mer oversiktelig ut da det ikke er noen tvil om hva du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...