Gå til innhold

AoC: Hva skjer når man dør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man dør som respawner man på et sted i sonen. Det er da en gravstein som markerer hvor du døde. Eneste penalty man får er en debuff (typisk mindre skade, treffsikkerhet etc) etter man dør. Den stacker opp til 3 ganger mener jeg de har sagt.

Når man ber til gravsteinen sin så er alt som normalt igjen. Man mister ikke noe annet, xp eller penger.

• 4 uker senere...
Skrevet
Da er det "game over" med trist musikk, og så man må starte med en ny person :thumbup:

Det er ingen Permadeath i spille (heldigvis?, dessverre?, enda? alt etter som..)

Er vel noen som ønsker strenge staff for død, emn greit at det er litt rask også, så det er litt mer arcade rettet. AOC skal være et spill for massene, mens AO er for hardcore spillere.

AOC skal være enkelt for nybegynnere, men utfordrende for dem også. Veteraner som tester AOC skal kunne bryne seg på de mer avanserte delene av spillet. Jeg tror det er dette Funcom prøver å få til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mister man ingenting når man dør? Høres kjedelig ut, om dere spør meg. Hvorfor skal jeg la være å løpe opp til en diger fiende og denge løs om det ikke gjør noe om jeg dør? Selv skulle jeg ønske de kunne gjøre om i det første EverQuest og ikke bare la deg miste xp om du dør, men faktisk la deg nå ned i level om du mister for mye. Da har man faktisk noe å tape, noe som gjør det mye mer interessant å holde seg i live, og det blir mye mer spennende å spille.

I Vanguard (for å ta et tilfeldig eksempel) gikk flere av oss inn i en diger maurtue og satt nesten fast da fiende bak oss begynte å respawne. Det var fiender over alt, så vi måtte enten sloss videre inn i hulen eller sloos for å komme ut. Det burde ha vært nervepirrende å ikke føle seg trygg noe sted, men i realiteten visste jeg at det ikke gjorde noe som helst om jeg døde. I verste fall kunne jeg bare påkalle gravsteinen fra alteret jeg respawned med, så alt i alt ville jeg miste litt xp det går fort å få tilbake. Det hadde vært mye bedre om man kunne gå ned i level om man mistet for mye xp og man ikke kunne hente gravsteinen slik. Da ville man hatt mye å tape, noe som direkte øker spenningen. ;)

Skrevet
Mister man ingenting når man dør? Høres kjedelig ut, om dere spør meg. Hvorfor skal jeg la være å løpe opp til en diger fiende og denge løs om det ikke gjør noe om jeg dør? Selv skulle jeg ønske de kunne gjøre om i det første EverQuest og ikke bare la deg miste xp om du dør, men faktisk la deg nå ned i level om du mister for mye. Da har man faktisk noe å tape, noe som gjør det mye mer interessant å holde seg i live, og det blir mye mer spennende å spille.

I Vanguard (for å ta et tilfeldig eksempel) gikk flere av oss inn i en diger maurtue og satt nesten fast da fiende bak oss begynte å respawne. Det var fiender over alt, så vi måtte enten sloss videre inn i hulen eller sloos for å komme ut. Det burde ha vært nervepirrende å ikke føle seg trygg noe sted, men i realiteten visste jeg at det ikke gjorde noe som helst om jeg døde. I verste fall kunne jeg bare påkalle gravsteinen fra alteret jeg respawned med, så alt i alt ville jeg miste litt xp det går fort å få tilbake. Det hadde vært mye bedre om man kunne gå ned i level om man mistet for mye xp og man ikke kunne hente gravsteinen slik. Da ville man hatt mye å tape, noe som direkte øker spenningen. ;)

I PvE så syns jeg ikke det gjør noe å ikke miste noe når man dør.

Det hadde vært kjipt å måtte droppe et raid pga man whipet engang, og når det skjedde så datt halvparten av folka ned i level slik at de ikke lengre var den levelen som raidet krevde lengre.

Nå er ikke jeg en PvE person, så det å bli tvunget til å grinde mobs om og om igjen er for meg et mareritt. Det holder liksom med det at man må gøre det for å skaffe seg gull, om man ikke har et crafting profession som kan gjøre det for deg.

I PvP så er det noe helt annet dog. I AoC så mister man jo forskjellige ting ved døden så der opprettholder man nærvøsiteten litt, slik at man må passe seg. Det forhindrer jo også "rubberband" PvP som også er flott.

Skrevet

Jeg er ikke akkurat fan av PvP (det er kult i rene PvP spill som Unreal Tournament på LAN eller Virtua Fighter på samme xboks, men jeg liker det ikke over nettet). Hva de gjør med PvP er meg revnende likegyldig så lenge det ikke går ut over PvE delen.

Når det gjelder PvE mener jeg helt klart at man bør ha en risiko involvert med å dø. Det trenger selvsagt ikke være å gå ned i level, men noe burde det være. Mange har jo den logiske delen med at rustningen og våpnene dine blir dårligere om du dør, så du må reparere dem etterpå. Det høres greit ut i teorien, men i praksis betyr det at man sjelden bryr seg noe særlig. For det første koster der svært lite å reparere ting (det blir selvsagt dyrere etterhvert som man går opp i level, men til gjengjeld har man mye mer penger da), og for det andre er det ofte man får ny rustning eller våpen snart uansett. Jeg likte løsningen i LotRO der man får en ganske heftig debuff om man dør, og den sliter man med i ti minutter eller noe sånt. (er en stund siden jeg spilte). Om denne kunne "stacke" ville man hatt problemer om man dør to eller tre ganger på kort tid, så om det i tillegg var umulig å få fraktet liket tilbake til trygghet (via et alter aller noe sånt) ville det vært en bra risiko involvert i å dø. Selvsagt vet jeg at jeg er i suverent mindretall når det gjelder å ikke få liket sit tilbake, men hva om man hadde en risiko involvert med det også? For eksempel kunne man hentet liket tilbake, men det er en viss sjanse 8f.eks 5%) for at man mister en ting man har på seg da. Vanligvis gjør det ikke noe, og på tidlige level bry man seg ikke så mye. Man får jo nytt uansett snart, så mange ville nok ikke lagt merke til det. Problemet blir når man går opp i level og får bedre og bedre ting. Man risikerer å miste noe man absolutt ikke vil miste, så jo høyere opp i level man er, jo større er risikoen når man henter liket sitt. Dette kan igjen løses ved å være i en gruppe, så de andre beskytter deg helt til du hentet liket ditt der du døde. Dette igjen kan selvsagt bli kjedelig da det vil involvere mye vandring frem og tilbake, men hva med å ha noen klasser som kan teleportere folk til resten av gruppen? Om du dør i en dungeon er det bare å dra tilbake til inngangen, så blir du teleporter til resten av gruppen (som forhåpentligvis venter ved liket ditt.) En Cleric (eller lignendE) kan i tillegg vekke deg til live igjen der du døde, så alt i alt er det liten risiko involvert i å dø, men så er det de få gangene du faktisk mister en unik hjelm eller sverd... ;)

Skrevet (endret)

Man får en debuff når man dør i AoC også,den dobler seg om man dør to ganger og tredoble seg om man dør tre ganger innen debuffen er ferdig (regner med det er innen den har gått ut) Så det er ikke bare bare å dø.

Endret av Christeven
Skrevet
Debuffen varer i ganske lang tid også. 30 minutter.

Man fjerner den ved å dra tilbake til sin gravstein.

Item loot/drop er noe som passer seg for PvP dog, ikke PvE imo.

som dog ikke alltid er like lett. har vi ikke alle questet i en hule, borg, krypt osv å funnet en horde av repawns både bak og foran :p Så man vil jo helst slippe å dø om man planlegger å spille videre etter man dør.

Skrevet

Høres bra ut med en debuff, men hvordan fungerer den i praksis? AoC er fristende, selv etter å ha blitt utsatt så lenge. Jeg bare håper det ikke blir for mye PvP for å konkurrere med WAR. Greit det var mye uro på den tiden, men Conan var jo en ostreifer som ikke holdt seg i ro lenge på et sted. Jeg planlegger en lignende "karriere". ;)

Skrevet
Høres bra ut med en debuff, men hvordan fungerer den i praksis? AoC er fristende, selv etter å ha blitt utsatt så lenge. Jeg bare håper det ikke blir for mye PvP for å konkurrere med WAR. Greit det var mye uro på den tiden, men Conan var jo en ostreifer som ikke holdt seg i ro lenge på et sted. Jeg planlegger en lignende "karriere". ;)

Du kan da somsakt før velge en PvE server. Da slipper du PvP så lenge du ikke er "uheldig" å trykker på "enter TBK" eller Arena kampene ;)

Skrevet

Joda, men AoC fokuserer veldig mye på PvP og RvR med byer styrt av spillere og alt det der. Hvor morsomt blir det om man er uinteressert i PvP? Jeg er fristet til å prøve WAR likevel, men mest fordi PvP er bygd inn i selve spillet slikt man ikke legger så mye merke til det, så vidt jeg har skjønt. Selv der må man nok tillate PvP (håper jeg da!).

Skrevet (endret)
Joda, men AoC fokuserer veldig mye på PvP og RvR med byer styrt av spillere og alt det der. Hvor morsomt blir det om man er uinteressert i PvP? Jeg er fristet til å prøve WAR likevel, men mest fordi PvP er bygd inn i selve spillet slikt man ikke legger så mye merke til det, så vidt jeg har skjønt. Selv der må man nok tillate PvP (håper jeg da!).

okay, så du er ikke så glad i pvp, så du er redd for at det blir for mye pvp i AoC. Så du vil heller velge et spill som er laget nesten utelukkende for pvp? der RvR er en av de største fokusene i hele spillet, du får faktisk xp av å drepe andre spillere. Så tviler sterkt på at det er toggle pvp /on /off der.. Nå man hører utviklerene snakke om det sier de, det er et pvp spill, men det er litt pve også.

Endret av Christeven
Skrevet

Men i WAR er PvP bygd inn slikt at det ikke føles som PvP, men mer som intelligente fiender. (skjønt det kan jo diskuteres...) :p Det blir som Unreal Tournament, Quake 3 og alt det der. Blir AoC like mye PvP som WAR kan det bli bra, men om det blir mer 50/50 PvE og PvP kan det feile på begge områder. ;)

Skrevet
Men i WAR er PvP bygd inn slikt at det ikke føles som PvP, men mer som intelligente fiender. (skjønt det kan jo diskuteres...) :p Det blir som Unreal Tournament, Quake 3 og alt det der. Blir AoC like mye PvP som WAR kan det bli bra, men om det blir mer 50/50 PvE og PvP kan det feile på begge områder. ;)

hvordan er det bygd inn slik at det ikke føles som pvp?

Skrevet (endret)

Jeg vet sannelig ikke hva jeg foretrekker. Da de forandret Anarchy Online slik at man ikke fullstendig mistet oppspart XP ved å dø, så forsvant en del av spenningen. Det eneste som irriterte var at man måtte reise helt tilbake fra en av byene til der man døde før man kunne fortsette med det man gjorde. Man mistet fremdeles XP, men den kom tilbake i form av en XP-bonus, noe lignende rested bonus fra WoW. Før forandringen, derimot, slet jeg ut en del hår fra hodebunnen i fortvilelse over X antall hundretusen XP i dass etter et bad pull i et mission, så, som sagt, jeg vet ikke hva jeg foretrekker.

Det er uansett kanskje ikke så kjekt for en casual player å miste, la oss si 4 timers XP, pga et uheldig pull, eller pga en dårlig tank. Enda verre å miste en bråte XP ved å bli drept i PvP mot en som er 30 levler høyere. Ikke kjekt for "hardcore-players" heller, da, men de som spiller minst blir straffest hardest ved å ha en kompromissløs straff ved dødsfall. Derfor tror jeg at nettopp et kompromiss er løsningen, dvs en debuff (som svir) og/eller midlertidig tap av XP (som kommer rimelig raskt tilbake i form av 200% added XP per kill, eller noe sånt). Ikke noe som ødelegger en hel kveld, men som er irriterende nok til at en ikke hiver seg hodeløst inn i de vanskeligste PvE/PvP-kamper. Det må m.a.o være større straff i AoC enn i WoW, hvor jeg kastet meg hodeløst inn i alt som var (og nesten alltid tapte).

Endret av Olsenhower
Skrevet
SNIPP

Man vil ikke kunne miste XP fra å dø i PvE, dette gjelder kun når man dør i PvP.

PvP XP fungerer også på samme måte som PvE XP, slik at du vil få mye XP hvis du dreper en høy PvPlevel kar, mens du vil få tilnærmet 0 XP hvis du dreper en som akkurat har startet å PvP'e. På den måten vil man jo ikke se at folk "grinder" low-level folk pga det er enkleste måten å få seg PvP levler på, man må faktisk jakte på folk som er høyere "rang" enn deg eller tilsvarendes for å stige i dine PvP levels.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...