Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk på overklokking bare så det er sagt.

Fulgte Graysky's HOWTO: Overclock C2Q (Quads) and C2D (Duals) - A Guide v1.4 bla etter råd her på forumet. Glimrende guide forresten.

 

Starta med å få tak i en bedre kjøler (Noctua NH-U12F) og litt bedre minne enn det jeg hadde (2 x Crucial DDR2 BallistiX PC8500).

Hovedkortet er Gigabyte GA-P35-DS4 og hjernen i det hele er Intel Q6600. Det hele forsynes med strøm fra en Gigabyte ODIN GT 800W. Det sitter i dag et Sapphire Radeon X1900 XTX i boksen, men det skal byttes ut i løpet av våren (2x3870 i crossfire kanskje).

Planslipte både kjøler og CPU opp til slipepapir 1200 og brukte Artic Silver 5.

 

Det jeg nå lurer på er om oppsettet mitt i BIOS har blitt sånn noenlunde riktig. Har kjørt Prime95 versjon 25.4 over 24 timer feilfritt, og temperatur målt med Coretemp 0.96.1 ligger da på 47-51 grader. Måtte justere opp spenningen til CPU etpar ganger før 24 timersgrensen ble nådd uten feil. Spenningen til minnet er satt 0.15 opp i forhold til standard(1.8 V?).

Maskina har fungert stabilt og kjapt snart en uke nå(rendring av 3D og spilling (BF2 og TF2)(Coretemp viser da sjelden over 40 grader)). Er litt usikker på hastighet,spenning og temperatur på minnet. Ligger på over 50 grader iflg temp. sensoren som jeg har tapet fast på en av brikkene. Er det mye? Ser tallene fra CPU-Z fornuftige ut? Temperaturene på core 0,1 og 3 er ganske like, mens core 2 ligger ca 4-5 grader lavere enn resten. Hvorfor?

 

Regner med at jeg har endel å gå på når det gjelder prosessoren. 3,4-3,6 Ghz med denne kjølerern, kanskje nærmere 4 på vann men dette er en 24/7 maskin så vil ikke tøye strikken.

Er kjempetakknemelig for innspill og tilbakemeldinger.

 

(/)yvin:D

 

cpuzcpuxu8.jpg

cpuzmemsi3.jpg

 

EDIT: tykkfeil :-p

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har endret System Memory Multiplier (SPD) til både 2 og 4, men den nekter å boote... Satte også timings på [AUTO] men blink, blink resatt bios... Ser ut som det er bare 3 som funker... Mer volt til minne? Tåler visst 2,2 så har litt å gå på (+0.15 fra 1,8)?

 

Er som sagt ganske grønn på dette så må ha det inn med teskje :-p

Lenke til kommentar

Eg ville kjørt minnet på 2.2v som spesifisert. Og prøvd å øke FSB enda litt, om du ikke vet at CPUen ikke klarer mer? Minnet ditt skal kunne kjøres på 533mhz, så det har enda 30mhz å gå på ihvertfall. Dersom CPU'en ikke klarer mer kan du redusere cpu multiplieren og så øke FSB, eller prøve kjappere timings på minnet (CAS osv.) Ville uansett sett hva du får til med minnet på 2.2-2.25v. :)

Lenke til kommentar

Har kjørt opp minnet til 2.2V og satt opp bus speed til 355 Mhz. Har endra både bus speed og multiplier, men får enten resatt bios eller krasj under oppstart av windows så lenge System Memory Multiplier (SPD) står på noe annet enn 3... Regner med at den kanskje må stå på 2 for å få 1:1 (DDR2 osv). Forsto det også slik ut i fra graysy's guide at det er bedre å kjøre 9x355 enn feks 7x457?

 

Hvilken betydning har 2:3 i forhold til 1:1?

 

btw. SuperPI / Mod 1.5 xs bruker 16.438 på 1M... Er det sånn ca normalt @3200?

 

btw2. Virker som den går stabilt @3200 også... Passert 1 time Prime 95 nå... Temp 46-52 grader... :thumbup: Og temp. på sensoren ved minnebrikkene er også lavere (ca 30 grader)... Stripset fast en vifte fra et gammelt grafikkkort som passa akkurat immellom.

 

btw3. Viste ikke at overklokking var så gøy... :dribble:

 

BILDE:

 

 

q66003200mhzul5.jpg

 

 

EDIT: Satt inn screenshots i spoiler.

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar

Har hatt den på 3.2 Ghz (7x457), men fikk fort feil under kjøring av Prime95... Regner med at det hadde ordna seg med litt finjusteringer av volt'en for temperaturene var slett ikke ille, men jeg har dessverre ikke hatt så mye tid til å fikle med det...

Har ikke helt forstått den System Memory Multiplier (SPD) instillingen i bios, men regner med at det optimale er at den står på 2 og at FSB bør være halvparten av makshastigheten (1066/2=533) til minnet? Så jeg burde kanskje kjøre 6x533? Skal prøve det i løpet av helga.

 

Uansett går det mer enn kjapt nok med 3.2 Ghz nå :yes: , så lenge gpu'en ikke henger med. Har lagt inn bestilling på et 3870X2 kort så da blir det kanskje mening i å få opp farten enda litt mer... Hadde jo vært litt gøy å se hva man kan tyne ut av feks. crysis med dette oppsettet, men er redd det blir for spinkelt. Regner med at i løpet av året så blir det 2 x 3870X2 i crossfire.

 

Regner også med å bygge om til vannkjøling etterhvert, og da med bilradiator elns for å få litt størrelse på det, men må skaffe meg en annen boks til LAN-bruk først. Blir litt for mye styr å dra med seg ekstern radiator med 5 liter vann i, slanger, pumper, redningsvest osv. Med en voksen vannkjøling så burde vel 3.8 - 4 Ghz være innen rekkevidde?!?

 

(/)yvin:D

Lenke til kommentar

Ny pers!

 

post-75264-1202079312_thumb.jpg

 

Har prøvd med høyere fsb, men allt over 457 gir feil i occt/prime95. Kanskje med mere strøm.

Hvor høyt kan man stille volten før det begynner å bli "farlig"? 1.45000 V i bios nå. Regner med at så lenge man holder øye med tempen og holder den under 65-70 grader så er man forholdsvis trygg.

 

(/)yvin:D

Lenke til kommentar
Det der var jo mad bra!

Kanskje jeg skal prøve meg på litt plansliping ja.. Eller, kjøpe tjenestene til noen i bergensområdet som har gjort det før!

Tok det lang tid / var det tricky?

 

Neida. Det var overraskende enkelt. Kjøpte våtslipepapir 600, 800 og 1200. Ett ark av hver. Brukte et speil for å få en plan flate, dryppet på litt vann for at slipepapiret skulle feste seg litt til speilet, litt mere vann oppå og slipte ivei. Sirkelbevegelser og åttetall. Skyllte av papiret noen ganger underveis. Trengs ikke lange stunden på 600, men finishen på 1200-papiret lønner det seg å bruke endel tid på. Var litt pes å holde kjøleren helt stødig men etter litt trening gikk det ganske bra. CPU'en var kjempenkel å slipe bortsett fra at det var noe uvant å gjøre slike ting med skjør elektronikk. Ble litt skremt når jeg kom igjennom det grå overflatelaget på cpu'en og fikk kobberfargen. Brukte neppe mer enn en liten time på hele jobben, men greide å slipe av meg huden på to fingertupper. :ermm:

 

Kunne sikker ha avsluttet slipinga med noe fint poleringstoff (autosol, bil/båtpolish elns.) men jeg syntes det så greit nok ut.

 

Skal se om jeg får posta etpar bilder når jeg kommer hjem fra jobb på onsdagen.

 

Skal demontere kjøleren igjen fordi jeg tror det ble for mye artic silver imellom. Den virket litt for tyktflytende den jeg hadde (gammel?). Skal prøve å tynne den med isopropanol eller noe sånt.

 

(/)yvin:D

Lenke til kommentar

Neida, Arctic Silver 5 er ikke flytende i hele tatt, egentlig.

line800qe9.jpg

Sånn skal det se ut når du tar heatsinken på! :)

Prosessoren smelter det og det flyter ut fint og jevnt, helt av seg selv! :)

Jeg kjøpte en brukt kjøler, som har fått seg et par riper, og Q6600'en jeg bruker var originalt i en annen maskin, med en annen kjøler, så tror nok ikke det er helt optimalt nei..

Hva hadde du CPUen oppå forresten? 775 har jo ikke pinner lengre, så der forsvinner den risikoen, men den blir vel litt mer tricky å holde på plass også.

 

Jeg har tenkt å slipe både en Q6600, en TRUE kjøler, en Zalman CNPS9700LED, og en TR HR03GT kjøler. Ugh, blir nok mye arbeid.. Men men, er man entusiast så er man entusiast, syntes sånne ting er ganske morro å drive med.

Jeg har null peil på sånne praktiske ting da, jeg kan bare alt i teorien ^^

Lenke til kommentar
Hva hadde du CPUen oppå forresten? 775 har jo ikke pinner lengre, så der forsvinner den risikoen, men den blir vel litt mer tricky å holde på plass også.

 

Holdt bare cpu'en med fingrene jeg, men det var da huden på pekefinger og tommel forsvant... :ohmy:

Så prosessoren min er slipt i bloood... Må være derfor den går så godt.... :tease:

 

Anbefales egentlig ikke, inmari vondt etterpå...

 

(/)yvin:D

Lenke til kommentar

Utvikler seg til en skrytetråd dette :!: men sjitt au...

 

Har kommet meg opp på 3.8 Ghz, men får den ikke OCCT-stabil. Hvordan finner jeg ut hva det er som forårsaker ustabilitet? Kommer meg igjennom 3DMark06 med over 18000 i score, men OCCT melder feil i løpet av de første 30 sekundene. Det samme gjelder Prime95. Har prøvd både [Auto], [5-5-5-15] og [4-4-4-12] på minnet. Kjører 2.2 Volt.

Gir CPU 1.45 Volt i bios->1.424 i CpuZ. Er det bare mer volt som skal til? Må nok ha bedre kjøling da. Passerer 60 grader på load ved 3.6 [email protected] Volt.

 

post-75264-1202855847_thumb.jpg

 

(/)yvin:D (Nyfrelst frekvensrytter)

 

EDIT: Sløve meg! Så nå at du kan velge mellom CPU&RAM, CPU, og RAM i OCCT. Regner med at det kan si litt om hvor problemet ligger.

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar
Var heldig å fikk en G0 Q6600. Så da blir det litt mer ut av den.

 

Hadde håpet å få satt sammen pcen idag fordi jeg fikk alle pakkene. Men neida! Amentio hadde glemt å sende skjermkortet og harddisken! Ah ble sur ass! Fikk jo sporingsnummer til 4 pakker og alle er hentet!

 

 

Sånn er det å kjøpe billig fra et drittfirma :!:

 

Man får som oftest det man betaler for ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...