Gå til innhold

PLS spørsmål hovedprosjekt


Anbefalte innlegg

Heihå!

 

Jeg er del av en gruppe som nå er i full gang med vårt hovedprosjekt. Har en god del erfaring med PLS (PLC) fra før, men har her fått en problemstilling som vi er lite kjent med. Det er her snakk om kommunikasjon mellom to Siemens S7-300 FLN? PLS`er.

 

Uttdrag fra oppgaveteksten:

Kommunikasjon mellom disse

enhetene skal også lages og implementeres. Hovedoppgave går ut på å lage

kommunikasjonsprotokoll. Den skal være ModBus TCP/IP via

Ethernet skrevet i programmeringsspråket SCL/STL (Structured Control Language).

Protokollen skal implementeres i (PLS S7-300).

 

Jeg håper noen har noen innspill i grove trekk hvordan man må gå frem for å lage en slik protokoll, som lar modbus over ethernet kommunisere med profibus gjennom en PLS.

Siden dette er størstedelen av vår oppgave regner jeg med at det er litt "å ta i".

Ei kan jeg fatte hvordan en slik avansert protokoll kan skrives i noe så grunnleggende språk som STL.

Mange takk for innspill :)

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går 3. året på HiO, kybernetikk og automatisering :)

Synes også ditt prosjekt virket meget interessant!

 

Har forressten en siste litt teit utfordring. Siden disse PLS`ene har stått i prosjekter før ligger det store programmer inne på de allerede.

Disse dataene har jeg prøvd å slette uten hell ved å:

[*]Overskrive OB1.

[*]Logge inn på PLS`en og sletter det som er der, men det gir kun en illusjon at det forvinner men er der likevel.

[*]Bruke MRes-knappen på PLS.

[*]Ta ut batteriet og strømmen, men tror kanskje det er flashminne på denne.

Finnes det passordbeskyttelse på disse, og hvor skriver man inn dette? Snakk om simatic step7

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Dette er ikke frekt ment (selv om det kan oppfattes slik), men det kan være en del å hente på å ringe kundeservice til Siemens.

 

De folkene som sitter i andre enden bruker å ha god peiling og er velding behjelpelig. Så jeg anbefaler deg sterkt og ringe Siemens og stille dem disse spørsmålene (hvordan de behandler en student er jeg ikke sikker på, men i verste fall må du bare utgi deg for å jobbe i et firma.

Lenke til kommentar

Neida det går bra :) Har allerede vært i kontakt med de, og de er meget behjelpelige. Dog kunne de ikke svare på spørsmålene vi hadde.

Fikk omsider slettet det som lå der fra før og fikk lastet over ny OB1, etter lengre samtaler med flere automatikere og litt knoting :) Burde vært lett, men det var lagt inn noen sperrer.

 

Får nesten la denne tråden ligge noen uker til vi kommer til implementeringen av modbus, og vi vet litt mer konkret hva som må gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...