Gå til innhold

Vi kan leve i en datasimulering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, mern så er det umulig å bevise da :/

 

Forresten, old news, har vel vært snakk om mer og mer siden Matrix-filmene (og sikkert før det og)

 

Uansett, jeg tror det er svært usannsynlig, fordi jeg tror ikke det er mulig med så store datasimuleringer. Grunnen er at man kan vel ikke simulere hva som skjer med hver eneste partikkel i hele universet til enhver tid i sanntid, med mindre man bruker like mye masse (altså stoooor datamaskin, på størelse med universet) til å gjennomføre de usannsynlige store utregningene.

Lenke til kommentar
Ja, mern så er det umulig å bevise da :/

 

Forresten, old news, har vel vært snakk om mer og mer siden Matrix-filmene (og sikkert før det og)

 

Uansett, jeg tror det er svært usannsynlig, fordi jeg tror ikke det er mulig med så store datasimuleringer. Grunnen er at man kan vel ikke simulere hva som skjer med hver eneste partikkel i hele universet til enhver tid i sanntid, med mindre man bruker like mye masse (altså stoooor datamaskin, på størelse med universet) til å gjennomføre de usannsynlige store utregningene.

 

Lett for oss å si at det er for vanskelig. Spørsmålet er vel heller om det er mulig å lage bevisste kreaturer i et dataspill.

Lenke til kommentar
Lett for oss å si at det er for vanskelig. Spørsmålet er vel heller om det er mulig å lage bevisste kreaturer i et dataspill.

 

Om vi lever i en simulering (noe vi altså ikke gjør; vi er inne i en vanndråpe; men det er en annen diskusjon), så er det jo bevist at man kan lage bevisste (eller programert til å tro vi er bevisste, men det kommer på ett ut for oss i grunn) vesener i en simulering.

Lenke til kommentar
Ja, mern så er det umulig å bevise da :/

 

Forresten, old news, har vel vært snakk om mer og mer siden Matrix-filmene (og sikkert før det og)

 

Uansett, jeg tror det er svært usannsynlig, fordi jeg tror ikke det er mulig med så store datasimuleringer. Grunnen er at man kan vel ikke simulere hva som skjer med hver eneste partikkel i hele universet til enhver tid i sanntid, med mindre man bruker like mye masse (altså stoooor datamaskin, på størelse med universet) til å gjennomføre de usannsynlige store utregningene.

 

Man hadde jo ikke trengt å simulere hver partikkel i universett da. Når du spiller et spill så sitter jo ikke PCen din å "simulerer" den siste verdenen når du enda er på den første. For en effektiv simulering er det bare behov for å simulere de delen objektene(altså oss) i programmet opplever til en hver tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...