t0ffemannen Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har en http://www.pioneer.no/no/products/25/130/2...07D2/index.html subwoofer Denne kan kobles i 1 eller 4 ohm. Har en Dynabel bf0756 amp. Se vedlegg hvordan den er koblet. Hvordan bør jeg koble den for å få best mulig lyd/effekt ?
Lefse Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Slik som jeg har forstått ut fra din skisse, så blir det en paralellkobling, og da får du 1 ohm. Da kobler du plussen for seg til pluss på forsterker og minusene tilsvarende. Skal du seriekoble for å få 4 ohm, så må du koble sammen de to midterste polene (pluss og minus), og koble de ytterste pluss og minus på forsterkeren. Da går strømmen inn i ene spolen, gjennom begge, ut fra den andre.
t0ffemannen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Skrevet 19. januar 2008 Takker for svar ! Hva ville du anbefalt å kjøre den på ? 1 eller 4 ohm ?
jennnereer Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Takker for svar ! Hva ville du anbefalt å kjøre den på ? 1 eller 4 ohm ? Flere Ohm gir vel bedre kontroll over subben. Mens færre gir mer kraft/watt.
Lefse Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Jo færre watt du gir subben, jo mer "ustramt" spiller den, det er bare en fordel, en ulempe med å kjøre subben i 1ohm, er at forsterkeren kan gå lettere i "protect". Det vil si at den kobler ut midlertidig for å beskytte mot skade.
TheKims Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 best lydkvalitet får du i 4ohm. som det sto litt lengre oppe i tråden får du mere effekt i 1 ohm men dårligere kvalitet
cossiemk1 Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Forsterkeren din takler ikke 1ohms last Så det er vel kanskje derfor den går i protekt også?? (ref annet innlegg du har gjort;))
t0ffemannen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Skrevet 20. januar 2008 Nei jeg vet at den ikke takler 1 ohms last. Den gikk i protekt pga sikringen hadde gått
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå