Gå til innhold

Er det bare å kjøpe ny router?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Sparklan WX6615M som fulgte med telenor sin trådløs pakke. Denne er koblet til modemet som også fulgte med (mener det er thomson)Vi har 4 maskiner som er koblet til det trådløse nettverket. Problemet er at vi faller av nettverket gjerne flere ganger om timen i timesvis. Vi mister signalet og så må den finne ny ipadresse og og tømme ett eller annet register(?) Nettet oppføre seg eksemplarisk i noen timer, kanskje en hel dag, for deretter å falle ut igjen gang på gang.

For noen uker siden slo jeg av krypteringen for å se om dette hjalp (leste det en plass på nettet at dette kunne hjelpe), og det virket som at det hjalp for nettet har vært mer stabil de siste ukene, men for noen dager siden begynte vi på nytt igjen med å falle ut og nå er det umulig og bruke nettet til noe som tar mer enn 5-10 minutter og gangen. Jeg oppdaterte firmware til routeren uten at dette så til å hjelpe. Vi kommer greit inn igjen på nettet etter ett minutt eller så, men det gjør det jo umulig å spille som krever internetttilgang. Vi har hatt routeren i nesten 3 år og har hatt samme problemet med den i like mange år, men nå i det siste syntes jeg at det er blitt verre. Å trekke ut kontakten og starte router på nytt har ingenting å si for hvor lenge vi er på nettet neste gang (i forhold til å kjøre "repair")Vi har alle forskjellige nettverkskort, men faller som sagt av samtdig.

 

De 4 maskinene står i forskjellighe avstander til routeren, men vi faller av nettet samtidig alle samme. De som står nærmest er bare noen meter i fra, så det kan ikke være fysisk blokkering av noe slag, da dette ikke gjelder 2 av maskinene.

 

Spørsmålet mitt er om å kjøpe ny router kan være løsningen? Dersom det er så enkelt så kjøper jeg ny. Men det er jo litt kjipt å kjøpe ny og så får vi samme problemet med den nye. Mener at vi har sjekket at alt er stabilt når man bruker kabel direkte i modemet, så da er det vel routeren som er problemet? Jeg aner ikke egentlig så hvis noen har en ide som kan hjelpe så blir jeg glad.

Endret av jello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Sparklan WX6615M som fulgte med telenor sin trådløs pakke. Denne er koblet til modemet som også fulgte med (mener det er thomson)Vi har 4 maskiner som er koblet til det trådløse nettverket. Problemet er at vi faller av nettverket gjerne flere ganger om timen i timesvis. Vi mister signalet og så må den finne ny ipadresse og og tømme ett eller annet register(?) Nettet oppføre seg eksemplarisk i noen timer, kanskje en hel dag, for deretter å falle ut igjen gang på gang.

For noen uker siden slo jeg av krypteringen for å se om dette hjalp (leste det en plass på nettet at dette kunne hjelpe), og det virket som at det hjalp for nettet har vært mer stabil de siste ukene, men for noen dager siden begynte vi på nytt igjen med å falle ut og nå er det umulig og bruke nettet til noe som tar mer enn 5-10 minutter og gangen. Jeg oppdaterte firmware til routeren uten at dette så til å hjelpe. Vi kommer greit inn igjen på nettet etter ett minutt eller så, men det gjør det jo umulig å spille som krever internetttilgang. Vi har hatt routeren i nesten 3 år og har hatt samme problemet med den i like mange år, men nå i det siste syntes jeg at det er blitt verre. Å trekke ut kontakten og starte router på nytt har ingenting å si for hvor lenge vi er på nettet neste gang (i forhold til å kjøre "repair")Vi har alle forskjellige nettverkskort, men faller som sagt av samtdig.

 

De 4 maskinene står i forskjellighe avstander til routeren, men vi faller av nettet samtidig alle samme. De som står nærmest er bare noen meter i fra, så det kan ikke være fysisk blokkering av noe slag, da dette ikke gjelder 2 av maskinene.

 

Spørsmålet mitt er om å kjøpe ny router kan være løsningen? Dersom det er så enkelt så kjøper jeg ny. Men det er jo litt kjipt å kjøpe ny og så får vi samme problemet med den nye. Mener at vi har sjekket at alt er stabilt når man bruker kabel direkte i modemet, så da er det vel routeren som er problemet? Jeg aner ikke egentlig så hvis noen har en ide som kan hjelpe så blir jeg glad.

Du har ikke en kamerat/venninne du kunne prøvd og lånt en router av da? da vil du jo finne ut om det er routeren, og funker nette med en annen en er det bare og kjøpe ny...Det var hvertfall sånn jeg fant ut at min var ødelagt...

Endret av Devil123
Lenke til kommentar
Du har ikke en kamerat/venninne du kunne prøvd og lånt en router av da? da vil du jo finne ut om det er routeren, og funker nette med en annen en er det bare og kjøpe ny...Det var hvertfall sånn jeg fant ut at min var ødelagt...

Kan ikke si at jeg har det. De som har trådløsrouter bruker sin egen og for å få sjekket at det virkelig er routeren, må jeg liksom låne den i noen dager og ikke bare et par timer. Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Du har ikke en kamerat/venninne du kunne prøvd og lånt en router av da? da vil du jo finne ut om det er routeren, og funker nette med en annen en er det bare og kjøpe ny...Det var hvertfall sånn jeg fant ut at min var ødelagt...

Kan ikke si at jeg har det. De som har trådløsrouter bruker sin egen og for å få sjekket at det virkelig er routeren, må jeg liksom låne den i noen dager og ikke bare et par timer. Men takk for tipset.

Jeg tror jeg ville tatt sjansen på å kjøpe ny, og bare sikra meg at det går an å bytte(A) bare hver forsiktig når du åpner pakkningen...;) funker nesten alltid:P

Lenke til kommentar

Jeg har lest og lest og lest og hva er egentlig bridgemodus på modem? Kan det være noe der? Jeg har ikke gjort noe med modmet siden jeg fikk det siden jeg faktisk kommer meg på nettet (selv om det ikke varer så lenge) Burde jeg har sjekket om det står i router-modus og evt skiftet til bridge eller er det sånn at dersom den står i "feil" modus så hadde jeg ikke kommet meg opå nettet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Beklager, det er en ruter, jeg sjekket ikke ordentlig opp før jeg skreiv, tenkte på de gamle sparklanboksene som Telenor leverte via telefonselskapet før i tiden. Dette er nok en ruter.

Så da bør jeg sjekke om modemet står i bridge-modus eller er det ingen vits i for uten bridge-modus ville ikke nettet ha virket i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Så dersom modmet er i bridge-modus så er kanskje løsningen å kjøpe ny router? Signalet til routeren er alltid like sterkt (i følge nettverkskortets signalprosent) selv om man ser på disse lysende window-ikonenen (ikon for nettverk) at nå faller man ut. De stopper liksom å lyse 20 sek før nettverkskortet begynner å tømme og finne ny ip adresse.

Lenke til kommentar

Prøvd å bytte kanal?

Sjekket om du finner sykt mange nettverk rundt deg?

Bor det noen over eller under deg med trådløst nett?

Bor det noen over eller under deg med andre type ting, som f.eks BabyCall etc?

Har du noe elektrisk utstyr i nærheten av det elektroniske utstyret ditt? (PCen, routeren, modemet?)

 

- Sløsing av penger om du går å kjøper en ny router uten å ihvertfall har utført "STANDARD FEILSØKING FOR TRÅDLØSE PROBLEMER (også kalt SFFTP)" :)

Endret av Youcef
Lenke til kommentar
Prøvd å bytte kanal?

Sjekket om du finner sykt mange nettverk rundt deg?

Bor det noen over eller under deg med trådløst nett?

Bor det noen over eller under deg med andre type ting, som f.eks BabyCall etc?

Har du noe elektrisk utstyr i nærheten av det elektroniske utstyret ditt? (PCen, routeren, modemet?)

 

- Sløsing av penger om du går å kjøper en ny router uten å ihvertfall har utført "STANDARD FEILSØKING FOR TRÅDLØSE PROBLEMER (også kalt SFFTP)" :)

Ja jeg har prøvd å bytte kanal.

Det er ingen nettverk rundt oss. Vi bor langt ute på landet.

Eneste som står i nærheten av routeren er modemet :) De er koblet sammen med en kabel. Ka jo prøve å flytte litt på dem, men det er begrenset hvor langt jeg kan strekke det med nåværende kabel i vaffal.

Lenke til kommentar

Hvis du mister ipadressen på lokalnettet så er det trådløsrouteren som er problemet og ikke modem eller routermodem som står foran. Årsaken til at det faller ut kan være at det blir for mye trafikk på nettverket. F.eks bittorrent eller et spill som krever mange forbindelser mot nettet. Uansett så er det sikkert en god ide å skaffe seg en D-link DIR-655 e.l. som tåler mye juling.

Lenke til kommentar
Hvis du mister ipadressen på lokalnettet så er det trådløsrouteren som er problemet og ikke modem eller routermodem som står foran. Årsaken til at det faller ut kan være at det blir for mye trafikk på nettverket. F.eks bittorrent eller et spill som krever mange forbindelser mot nettet. Uansett så er det sikkert en god ide å skaffe seg en D-link DIR-655 e.l. som tåler mye juling.

Jeg har tenkt på det, men nettet er like ustabil selv om der er en eller fire maskiner i bruk. Men ja, mister Ip adressen når jeg faller ut.

 

Var forresten inne på modemet og kikket litt og det står i ruter modus med utdeling av Ip den også (denne dchp eller hva den nå heter var på) Jeg trodde at det ikke var så bra med modem i ruter modus når man brukte trådløsrouter også? Uansett, prøvde å sette modemet i bridge-modus, men da virket nettet IKKE. Akkurat nå er jeg på jobb og nettet hjemme funker ikke i det hele tatt. Må prøve å resette modem når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Var forresten inne på modemet og kikket litt og det står i ruter modus med utdeling av Ip den også (denne dchp eller hva den nå heter var på) Jeg trodde at det ikke var så bra med modem i ruter modus når man brukte trådløsrouter også? Uansett, prøvde å sette modemet i bridge-modus, men da virket nettet IKKE. Akkurat nå er jeg på jobb og nettet hjemme funker ikke i det hele tatt. Må prøve å resette modem når jeg kommer hjem.

 

Om modemet ditt står i Bridge, opererer det som et rent modem, all router funksjonalitet er borte. Standard fra Telenor er routermodus(dhcp). Jeg er enig med de over som anbefaler ny trådløs router, da problemet med all sannsynlighet ligger i SparcLANen... Du kan jo foreta en hw-reset på routeren, og sette opp på nytt igjen.

 

Tean

Lenke til kommentar
Om modemet ditt står i Bridge, opererer det som et rent modem, all router funksjonalitet er borte. Standard fra Telenor er routermodus(dhcp). Jeg er enig med de over som anbefaler ny trådløs router, da problemet med all sannsynlighet ligger i SparcLANen... Du kan jo foreta en hw-reset på routeren, og sette opp på nytt igjen.

 

Tean

Jeg må ha det inn med teskje: Om jeg kjøper ny trådløsrouter, så skal modemet forsatt stå i routermodus med dhcp ? Da fikser jeg den slik som den var da jeg fikk den og kobler til trådløs router slik som jeg har det i dag? (med dhcp denne også) Jeg har ikke nevnt at vi får av og til en sånn "IP-adresse konflikt melding" Vet ikke om dette har noe å si for ustabiliteten? Den kommer opp av og til, men ser ikke ut til at det har noe sammenheng med at nettet virker eller ikke da vi faller ut eller ei, med eller uten denne meldingen.

Lenke til kommentar

Jeg har liksom sett meg ut denne jeg da: http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...d=4351239789B01

 

Burde vel klare brasene? Muligens mye mer avansert enn jeg trenger, men jeg er lei av routere som mister signal eller hva det enn de gjør. Jeg vil ha noe som fungerer gjennom betong, som er kraftig nok til å tåle hva enn vi vill laste ned og som har rekkevidde til nesten nærmeste nabo (som er veldig langt) Så siden vi ikke har betongvegger eller laster noe særlig ned (pga lav hastighet på adsl)og nærmeste nabo mest sannynligvis ikke har adsl, så burde vi være LANGT innenfor stabilt bruksområde til denne routeren... tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...