Gå til innhold

Iso digital speilrefleks vs iso analog speilrefleks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå bestemt meg for å ta steget fra den analoge til den digitale spelrefleksverdenen og har derfor forsøkt å orientere meg litt. Ser det er mange spennende kameraer jeg kunne tenke meg :yes:

Men jeg har et spørsmål angående iso. I den analoge verdenen brukte jeg stor sett iso fra 50 til 200 til vanlig og i veldig sjeldene tilfeller iso 400 til 800. På dagens digitale speilreflekser ser jeg at de ofte går til iso 1600 og på de nye som kommer ryktes det jo om iso på 3200 og enda høyere.

Mitt spørsmål er da, er iso verdiene i min analoge verden sammenlikbare med iso verdiene i den digitale? Hvis ja, vil man virkelig ha behov for en iso på 3200 eller mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil oppleve at det er betydelig mindre støy på høyere ISO med en moderne dSLR enn med film, ja. Vanskelig (umulig) å si f.eks 400 film = 1600 digitalt, om det var det du lurte på, men at de digitale bildene blir renere er det ingen tvil om.

Hvor høy ISO man har behov for er en annen sak. Personlig har jeg sjelden bruk for mer enn 1600, men her er det som oftest mye vil ha mer...

Dersom jeg fikk så lysfølsomme sensorer at jeg kunne bruke f/11 på håndholdt foto i en dunkel kirke eller lignende hadde jo det selvsagt vært ok, men ikke noe big deal.

De beste kameraene i dag gir svært brukbare resultat på ISO3200. Kun du og din fotostil avgjør om dette er noe du vil ha stor nytte av.

Skrevet
Mitt spørsmål er da, er iso verdiene i min analoge verden sammenlikbare med iso verdiene i den digitale?
Du kan ta bilder som før med samme lukkertider med unntak av ved relativt lange lukkertider, der har digitale speilrefleks en mer lineær respons og trenger kortere lukkertider.

Skal man ta bilder av ting i bevegelse og eller uten stativ så hender det at man trenger ISO 3200 eller mer, men generelt sett så blir de aller fleste bildene tatt rundt ISO 100-200.

Skrevet

Vi kan i allefall si at enkelte kamera med fullformatssensor (D3 er et eksempel) vil kunne levere brukbare bilder på 6400 ISO og kanskje høyere også.

Jeg syns en amerikaner jeg har vært i kontakt med en gang sa dekker det ganske mye; "Remember all the noise we used to get at ISO400 with film?".

Skrevet

I analog foto var det ASA (amerikansk norm) eller DIN (tysk norm). Nå brukes ISO, men det er ingen omregning fra ASA til ISO, for det er samme verdi :thumbup:

Skrevet

Takk for mange bra svar. Da vet jeg hvor landet ligger i den digitale verdenen. Tror nok da alle dagens kameraer vil dekke mitt behov for iso

Må si meg enig med utsagnet Simon kommer med, at det var sjelden jeg ble fornøyd med høyere iso film enn 400 ;)

Favoritten var jo Velvia 50 asa (diasfilm) og bra vær :D

Skrevet

iso er ikke lenger noe tema når man sammenlikner analogt med digitalt. I hvertfall ikke i disfavør for det digitale medium.

I praksis finner jeg digitale bildefiler både renere/klarere og med langt bedre kontrast- og dynamiskomfang enn sammenliknbare analoge verdier.

(Er personlig ønske "Velviakvaliteter" bør du se nærmere på Fujifilm, Panasonic/Leica eller Olympus produkter...)

Skrevet (endret)
Takk for mange bra svar. Da vet jeg hvor landet ligger i den digitale verdenen. Tror nok da alle dagens kameraer vil dekke mitt behov for iso

Må si meg enig med utsagnet Simon kommer med, at det var sjelden jeg ble fornøyd med høyere iso film enn 400 ;)

Evt, hvis du ikke er purist:

http://www.dxo.com/intl/photo/filmpack/available_film_looks

"DxO FilmPack gives digital images the style of the most celebrated conventional films: the colors – and the grain! – of over 20 film types including Kodachrome, Tri-X, Velvia have been analysed and reproduced so they can be applied to all your images with just one click. DxO FilmPack digitally simulates the vibrant colors of Kodachrome 64, the soft grain of Tri-X, or the gentle fleshtones of Astia.

DxO FilmPack also offers access to "tonings" to transform any digital image into an elegant toned print with ochre, bluish, or verdigris tints…

"

DxO%20FilmPack%20example%20280.jpg

-k

Endret av knutinh
Skrevet

Fuji har et kamera med muligheter for å simulere ulike filmtyper, du får filer med veldig høyt dynamisk omfang rett fra kamera:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5pro/

Skrevet (endret)
Mitt spørsmål er da, er iso verdiene i min analoge verden sammenlikbare med iso verdiene i den digitale? Hvis ja, vil man virkelig ha behov for en iso på 3200 eller mer?

definitivt ja på begge spørsmålene. Det er de samme ISO verdiene (internasjonal standard) og de er klart sammenliknbare som andre også nevner her på en slik måte at støyen i digitalt normalt blir mindre forstyrrende enn korn og strukterer i film. Ved samme detaljskarphet og forstørrelse er de heldigitalebilder langt behageligere å se på enn bilder fra film scannet med de beste (NIkon) filmscannere. Dette ved alle normale ISOverdier fra 400 til 1600ISO. Se på det som en bonus at enkelte kameraer kan skru følsomheta enda høyere. Det er tross alt ikke mange fargefilmer som er særlig brukbare over 1600 ISO uansett. I tillegg har du muligheten til å forandre ISOverdien fra bilde til bilde, noe man normalt ikke kan på småbilde (135). Om du sjelden har brukt slike ISOverdier er kanskje tipset til deg å prøve å legge bort blitsen noen ganger.(?) Forskjellen er jo kanskje ikke så stor allikevel, på f.eks. 800 Iso og 3200 Iso, sett med blendertrinn er det jo bare to, eller at man setter ned lukkertida til en fjerdedel.

Endret av kjellms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...