Gå til innhold

Ulovelig bruk/salg av bilder på ebay


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett sted å poste, men moderator får evt flytte om det er helt feil.

 

Jeg har akkurat oppdaget at noen har stjålet bilder av meg, og selger dem på ebay som trykk på t-skjorter. De har antageligvis tatt de fra flickr.com (de lå også ute på facebook, men der skal det kun være venner som kan se dem... )

 

Det er en amerikaner som har gjort dette, er det samme lover/regler på å bruke og selge andre bilder i USA? Eller hvordan blir dette, gjelder norsk eller amerikansk lov (hvis lovene er forskjellige)?

 

Jeg lurer nå på hva jeg burde gjøre? Jeg har så langt bedt denne selgeren om å umiddelbart stenge alle auksjoner, og jeg har informert ebay.com om forholdet. Er det noe mer jeg kan/burde gjøre utover dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en kort telefon til Politiet og prat med noen jurister der som er litt mer spesialisert på copyright saker hvor utlendinger har brukt materiale fra norsk eier uten samtykke.

 

Mest sannsynligvis så blir det sikkert anbefalt å anmelde forholdet til det norske politiet som igjen skal ta det videre med e-bay og amerikansk politi.

 

Worst case senario: er at du bruker tid på det, kommer ingen vei og står der du er idag.

 

Best case scenario: Saken går igjennom og du vinner. Den som har misbrukt bildene blir dømt til å betale erstatning for brudd på opphavsrett. Så får man se om man får erstatning eller ikke.

 

PS, man kan jo prøve å ta en snarvei ved å sende en ny melding til den som har misbrukt dine bilder ved å forhandle fram en avtale. Hvor du får X antall kroner som erstatning for det som er solgt per dags dato av dine bilder. Samtidig f.eks si at du vil ha 1-5kr per vare med ditt(dine) bilde® som blir solgt i fremtiden.

 

Vips så kan man "legge" saken død og oppklart + at man kan få en fin liten bi inntekt.

 

PS, sikkert ikke bare jeg som lurer på hva slags bilder som er blitt brukt og evt linker til misbrukeren eller til de bildene som er misbrukt. Alternativt skriv om det er bilde av band, eller lettkledde damer, naturbilder eller hva motivene består av. Dette kan også gjøre det lettere å komme fram til forslag.

Lenke til kommentar

I USA går dem jo etter copyright ©, altså må alt der gjennom en slags patentering for at andre ikke skal kopiere det. Mens i norge har vi alle rettighetene uansett om vi registrerer copyright eller ikke. Usikker på om det gjelder når du har lastet på på flickr som er amerikansk :hmm: Uansett så kan du ikke klage om dem er tatt på facebook, for da har da kan dem bruke det til hva enn dem vil (lest hva du godtar?)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

@ data_jepp: Jeg bryr meg faktisk når folk selger mitt private bilde(bildet er type studioportrett av mine to hunder) og tjener penger på det. Jeg har orginal rawfil og jeg eier motivet, så jeg skal vel klare å bevise at bildet faktisk er mitt ;)

 

@ PepsiCo: Jeg legger aldri ut bilder uten å markere det med mitt fulle navn. Viste faktisk ikke det er sånn på facebook, men ingen andre enn de som har tilgang på profilen min skal kunne se dem, skal vel ikke være mulig for noen andre å se dem der inne da? Jeg tror bildet må være tatt fra flickr..

 

Har nå fått svar fra selgeren som sier han ikke har stjålet noen ting, at bildene lå på nettet og er da "public domain" Han mener han ikke har gjort noe galt (selv om han har redigert bort navnet mitt på bildene og selger dem) han sier videre at han frivillig trekker bildene ved å stenger auksjonene, og sier han ikke skal legge dem ut igjen i fremtiden..

 

Der er igrunnen nok for meg, er fornøyd med den.. Har ikke vært int. i å dra den langt, det viktigste var å få stoppet auksjonene. Også var/er jeg int i å høre hvordan man skal forholde seg til dette med copyright nasjonalt.

Lenke til kommentar

Standarden på Flickr er at bildene har en "All rights reserved" lisens. Så langt jeg forstår det så betyr det at man kan se på bildene der de ligger, ikke redistribuere eller bruke til å tjene penger - også i USA. Har du endret til f.eks. "creative Commons" lisens så kan han bruke dem slik han gjør.

 

Du kan jo prøve å kontakte Flickr.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Fra det jeg har lest tidligere er det veldig vanskelig å få stoppet misbruk av bilder på nettet. Men i ditt tilfelle skulle jeg tro ebay.com burde hjelpe deg.

 

Bilder som ligger på nett er ikke public domain, selv om de ofte blir brukt slik i praksis.

 

På flickr er "All rights reserved" standard, ja - jeg har selv valgt å legge ut mine under lisensen "Attribution-Noncommercial-Share Alike" dvs. gjør hva du vil så lenge du ikke prøver å tjene penger på dem.

 

Den eneste måten å unngå misbruk er å legge ut bildene med lav oppløsning.

Lenke til kommentar
Tror han har rett etter amerikanske regler. Om det skal gå utifra amerikanske eller norske vet jeg ikke, men gjetter flickr har serverene sine i USA og dermed følger alt innhold amerikansk lov. Bra han var sammarbeidsvillig da :)

Det her er bare tull, opphavsretten gjelder like mye i USA som i Norge, om ikke sterkere. Du trenger ikke registrere noe som helst, copyright er et gammelt system som USA har gått bort i fra for lenge siden. I det du tar bildet har du opphavsrett, enkelt og greit.

 

Se f.eks. http://hannemyr.com/faq/legal_dm03.shtml for en god gjennomgang av opphavsrett og andre aktuelle juridiske spørsmål rundt fotografi.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Standarden på Flickr er at bildene har en "All rights reserved" lisens. Så langt jeg forstår det så betyr det at man kan se på bildene der de ligger, ikke redistribuere eller bruke til å tjene penger - også i USA. Har du endret til f.eks. "creative Commons" lisens så kan han bruke dem slik han gjør.

 

Du kan jo prøve å kontakte Flickr.

Creative commons er ikke en egen lisens, det er en samlebetegnelse på flere ulike standarder for lisenser, som du setter selv.

http://creativecommons.org/about/license/

 

Creators choose a set of conditions they wish to apply to their work.

 

Attribution Attribution. You let others copy, distribute, display, and perform your copyrighted work — and derivative works based upon it — but only if they give credit the way you request.

 

Noncommercial Noncommercial. You let others copy, distribute, display, and perform your work — and derivative works based upon it — but for noncommercial purposes only.

 

No Derivative Works No Derivative Works. You let others copy, distribute, display, and perform only verbatim copies of your work, not derivative works based upon it.

 

Share Alike Share Alike. You allow others to distribute derivative works only under a license identical to the license that governs your work.

Lenke til kommentar
@ PepsiCo: Jeg legger aldri ut bilder uten å markere det med mitt fulle navn. Viste faktisk ikke det er sånn på facebook, men ingen andre enn de som har tilgang på profilen min skal kunne se dem, skal vel ikke være mulig for noen andre å se dem der inne da? Jeg tror bildet må være tatt fra flickr..

Når det kommer til Facebook så har de lov til å gjøre absolutt alt de vil med hva du legger inn der. De kan selge bildene videre, de kan selge informasjonen videre osv.

 

Dette da man skriver under på en 'avtale' om Facebook så og si har lov til alt, OG at det er helt greit om de fremtidig velger å endre ord/fraser/betydning/legge til ting i denne kontrakten. På denne måten er det fritt frem for Facebook dersom de først vil noe.

 

Så legger du inn bildene dine på Facebook så står du HELT uten rettigheter (ovenfor facebook og den de evt måtte ha solgt det til), dersom det er der bildet kommer fra. Du har da sagt fra deg alle rettighetene dine.

 

Så vær veldig forsiktig akkurat der.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: La til parantesen i siste avsnitt for å bedre presisere.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Dette var triste greier. Men det er mange som tar seg til rette. Jeg har opplevd at både avis og andre har brukt bildene mine uten lov. Jeg leste til og med om en som ville saksøke en fotograf som hadde fjernet et bilde fra sida si, fordi "saksøkeren" hadde direktelenka fotografens bilde inn på sin firmaside! Om han hadde peiling på hvor lang tid han hadde brukt på å finne det bildet? Og så var opphavsmannen frekk nok til å fjerne det!?

 

Har du en lenke til annonsen på E-bay? Det kunne vært interessant å se den.

 

 

 

Eitp

Lenke til kommentar
@ PepsiCo: Jeg legger aldri ut bilder uten å markere det med mitt fulle navn. Viste faktisk ikke det er sånn på facebook, men ingen andre enn de som har tilgang på profilen min skal kunne se dem, skal vel ikke være mulig for noen andre å se dem der inne da? Jeg tror bildet må være tatt fra flickr..

Når det kommer til Facebook så har de lov til å gjøre absolutt alt de vil med hva du legger inn der. De kan selge bildene videre, de kan selge informasjonen videre osv.

 

Dette da man skriver under på en 'avtale' om Facebook så og si har lov til alt, OG at det er helt greit om de fremtidig velger å endre ord/fraser/betydning/legge til ting i denne kontrakten. På denne måten er det fritt frem for Facebook dersom de først vil noe.

 

Så legger du inn bildene dine på Facebook så står du HELT uten rettigheter (ovenfor facebook og den de evt måtte ha solgt det til), dersom det er der bildet kommer fra. Du har da sagt fra deg alle rettighetene dine.

 

Så vær veldig forsiktig akkurat der.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: La til parantesen i siste avsnitt for å bedre presisere.

 

Tror ikke slike avtaler er juridisk bindene i norge? ^^

Må vel signere ordentlig for at de skal være så veldig gjeldende? =)

 

Og det er jo bare fjesboka som kan bruke de, ikke random folk som selger tskjorter fra ebay - om de ikke har kjøpt rettighetene igjennom fjesboka(tviler)

Lenke til kommentar
@ PepsiCo: Jeg legger aldri ut bilder uten å markere det med mitt fulle navn. Viste faktisk ikke det er sånn på facebook, men ingen andre enn de som har tilgang på profilen min skal kunne se dem, skal vel ikke være mulig for noen andre å se dem der inne da? Jeg tror bildet må være tatt fra flickr..

Når det kommer til Facebook så har de lov til å gjøre absolutt alt de vil med hva du legger inn der. De kan selge bildene videre, de kan selge informasjonen videre osv.

 

Dette da man skriver under på en 'avtale' om Facebook så og si har lov til alt, OG at det er helt greit om de fremtidig velger å endre ord/fraser/betydning/legge til ting i denne kontrakten. På denne måten er det fritt frem for Facebook dersom de først vil noe.

 

Så legger du inn bildene dine på Facebook så står du HELT uten rettigheter (ovenfor facebook og den de evt måtte ha solgt det til), dersom det er der bildet kommer fra. Du har da sagt fra deg alle rettighetene dine.

 

Så vær veldig forsiktig akkurat der.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: La til parantesen i siste avsnitt for å bedre presisere.

 

Tror ikke slike avtaler er juridisk bindene i norge? ^^

Må vel signere ordentlig for at de skal være så veldig gjeldende? =)

 

Og det er jo bare fjesboka som kan bruke de, ikke random folk som selger tskjorter fra ebay - om de ikke har kjøpt rettighetene igjennom fjesboka(tviler)

 

 

Dette facebook ble tatt opp i et program på P2 for en stund siden, og det kom frem at det sannsynligvis er facebook som er veldig forsiktige og vil sikre seg mot å bli saksøkt.

Hvis du legger ut et bilde på facebook kan det bli vist over hele verden på facebook, og man trenger ikke være lagt til som venn for at man skal få sett bildet.

 

Det er ganske mange blant kidsa som tror at alt som ligger på nettet er til fri bruk, og vil tro det er det som har skjedd her også.

 

Har du link til ebay-siden? Kanskje noen andre vil dra kjensel på bildene sine der?

Lenke til kommentar
Tror ikke slike avtaler er juridisk bindene i norge? ^^

Må vel signere ordentlig for at de skal være så veldig gjeldende? =)

 

Og det er jo bare fjesboka som kan bruke de, ikke random folk som selger tskjorter fra ebay - om de ikke har kjøpt rettighetene igjennom fjesboka(tviler)

dessverre er slike avtaler juridisk bindende i Norge.

Dette da vi må forholde oss til det amerikanske lovverket som tillater dette, siden det er der serverene/firmaet er plasserte. Det er ikke uten grunn til at datatilsynet og mange advokater har advart mot Facebook. Du skriver under/godtar avtalen når du oppretter en konto på Facebook. Dette på samme måte som man godtar EULA(End User Legal Agreement) når man klikker "I accept" og installerer et program.

 

Men siste del har du helt rett i, var det jeg prøvde å få frem på slutten av innlegget mitt.

Det er i utgangspunktet bare Facebook som kan bruke de. Men de kan bruke de til hva de vil, deriblant vidersalg osv. Nå har de ennå ikke benyttet seg av disse mulighetene (så vidt jeg vet), da det kunne ha vært starten på slutten for Facebook. Men de har all mulighet til å gjøre det i fremtiden. Det er god grunn til å fraråde folk om å legge ut bilder på Facebook, hvertfall hvis de har tenkt/planer om/lever av å selge bildene sine.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
@ PepsiCo: Jeg legger aldri ut bilder uten å markere det med mitt fulle navn. Viste faktisk ikke det er sånn på facebook, men ingen andre enn de som har tilgang på profilen min skal kunne se dem, skal vel ikke være mulig for noen andre å se dem der inne da? Jeg tror bildet må være tatt fra flickr..

Når det kommer til Facebook så har de lov til å gjøre absolutt alt de vil med hva du legger inn der. De kan selge bildene videre, de kan selge informasjonen videre osv.

 

Dette da man skriver under på en 'avtale' om Facebook så og si har lov til alt, OG at det er helt greit om de fremtidig velger å endre ord/fraser/betydning/legge til ting i denne kontrakten. På denne måten er det fritt frem for Facebook dersom de først vil noe.

 

Så legger du inn bildene dine på Facebook så står du HELT uten rettigheter (ovenfor facebook og den de evt måtte ha solgt det til), dersom det er der bildet kommer fra. Du har da sagt fra deg alle rettighetene dine.

 

Så vær veldig forsiktig akkurat der.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: La til parantesen i siste avsnitt for å bedre presisere.

 

Tror ikke slike avtaler er juridisk bindene i norge? ^^

Må vel signere ordentlig for at de skal være så veldig gjeldende? =)

 

Og det er jo bare fjesboka som kan bruke de, ikke random folk som selger tskjorter fra ebay - om de ikke har kjøpt rettighetene igjennom fjesboka(tviler)

 

Fra http://www.facebook.com/terms.php:

 

"By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose, commercial, advertising, or otherwise, on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing."

 

og

 

"We reserve the right, at our sole discretion, to change, modify, add, or delete portions of these Terms of Use at any time without further notice. If we do this, we will post the changes to these Terms of Use on this page and will indicate at the top of this page the date these terms were last revised. Your continued use of the Service or the Site after any such changes constitutes your acceptance of the new Terms of Use."

 

Tror nok at man har sagt fra seg det aller meste av rettigheter her, gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...