Gå til innhold

Hva bør oppgraderes? Gammel gaming PC til Stue PC.


Anbefalte innlegg

Dette var en ganske grei PC når jeg bygde den for 3-4 år siden. Har funket bra på alle spill opp til nå. Nå begynner den å slite. Jeg begynner nok derfor helt på nytt hvis jeg skal lage meg en ny gaming PC.

 

Jeg vil oppgradere den gamle PCen min så lite som mulig, og heller bruke den som en stue PC, til film, musikk og internettsurfing. Kanskje kjøre noen av de gamle spillene. AOE2, AOM osv.

 

HDMI inngang er ett must, og bør vel oppgradere skjermkortet pga det?

 

Vurderer å enten kjøpe ett helt nytt "stue" kabinett og sette de gamle delene inn der, eller bare bruke det kabinettet jeg har. Støy er ikke så veldig farlig.

 

Har liten peiling og trenger tips?

 

Sånn ser den ut i dag:

 

PROSESSOR: AMD Athlon XP 1500+ 1,33 GHz

KABINETT: AIR

MINNE: 512 MB

HARDDISK: 80 GB WDC WD800BB-00CAA1

SKJERMKORT: NVIDIA GeForce4 Ti 4200

HOVEDKORT: MSI 6590

CD-BRENNER: PLEXTOR CD-R PX-W4824A

DVD ROM:Name: Compaq DVD-ROM DVD-113R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HDMI inngang er ett must

 

Inngang? Eller utgang?

 

Hvis inngang, tror jeg ikke det finnes. Har selv sa smatt leitet etter det.

Utgang; HDMI = DVI + lyd

 

hvis du skal spille HD stuff, sa trenger du et bra skjermkort. Mener jeg sa en artikkel om det. Men da ma du nok ha mer minne og bedre CPU ogsa tror jeg.

Lenke til kommentar

Det som er litt knotete med å oppgradere disse dager er ddr1/2 ram og agp/pci-e skjermkort. Hvis du skal oppgradere én av disse, så må du ha nytt hovedkort, og da må du ha nytt av det andre igjen. Man må liksom ta alt på en gang med mindre man finner noe rare hovedkort som støtter en spesiell mikstur av eldre grensesnitt.

 

Jeg ville ihvertfall spandert på litt minne. Det er såpass billig i dag at man kan få 2 GB for mindre enn det du ga for 512 for 4 år siden. 4 GB blir kanskje litt overkill til stuepc, men kjekt å ha.

 

Jeg ville også kastet bort cd-brenner og dvd-leser, og skaffet dvd brenner. Disse får du for under 300

 

Jeg har aldri undersøkt prosessor og skjermkort til media-pc-bruk, så jeg har ikke så mye å komme med der.

Lenke til kommentar

Du kan laste ned CPUZ, her, installer og få info om alt du har nå. Feks. hvilken "familie" prosessoren kommer fra, om det er VGA eller PCI ekspress slot til skjermkortet og hvilken type RAM.

 

Viser "fasiten" at det er socket A hovedkort med PC133 minne og AGP4 til skjermkortet, blir de fleste forsøk til oppgradering forbi ei "skrivemaskin" vanskelige.

Her er en "test" av hovedkortet fra 2002, skal visstnok støtte PC3200 RAM, men har naturligvis AGP slot, siden det er rundt 6 år "nytt" :innocent:

ATI sine HD3850/70 skjermkort er de som tar mest av "enkoding" av film, prosessoren gjør "ingenting", men disse korta er kun i PCI ekspress. HD2400/2600 gjør og endel "encoding", de er og mulig og få i AGP utgave, men hvor mye AGP korta kan "avlaste" prosessoren veit eg nå lite om.

Lenke til kommentar

Det sier vel mye det samme som "testen" eg linka til i forrige innlegg, CPU "gikk ut" av handelen for ca. 3 år siden... med tanke på HTPC bruk "må" man ha et skjermkort som avlaster CPU, om et AGP skjermkort kan gjøre det, veit eg "ingenting" om...

Kikker du på "SPD" i CPUZ får du data om hastigheten minnet kjører på, nede på "Mainboard" står "graphic Interface" - om CPU-Z fungerer skikkelig på ditt hovedkort.

 

Når eg gikk for en "feit" AMD PC rundt 2002/03 tok eg et nForce2 hovedkort og en XP2600 med 166 FSB, istedet for "normalen" som var 133..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...