Gå til innhold

Fotoutstyret eller PS?


Anbefalte innlegg

Bruker du Matlab til sånt? Jeg trodde det var bare meg :-)
Bruker og bruker, det er sjelden jeg gidder. Men ja, jeg kan gjøre det :o)

 

Men til ren lineær filtrering må det da finnes photoshop-plugins eller lignende som lar deg spesifisere filter-koeffisientene direkte? (bare for de av oss som ikke lever i matrix...)
Joda, både PS og PSP kan definere filterkjernen etter eget ønske og konvolvere med den (tror i hvert fall det er konvolusjon; står egentlig ikke), men da må man jo huske hele filterkjernen, samt at den er nokså begrenset i størrelse. Særlig et trangt notch-filter er ganske "stort" i romdomenet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja ikke helt... Overeksponering er jo i følge de flestes begrep å legge på litt mer lys enn det lysmåleren sier er korrekt eksponering. Og veldig ofte vil det være en smart ting å gjøre for å få mest mulig informasjon til høyre i histogrammet, MEN en må selvsagt passe på at områder ikke blir utbrent (mister informasjon/klater på histogrammets høyre vegg). Jeg antar det var dette du mente og at du kjenner til Expose to the right teknikken, men for de som evt ikke har hørt om det før kan ikke dette nevnes for ofte (se og forstå artikkelen - og man er et stort steg videe)

Jeg er fremdeles fersk på fotografi, men jeg kan ikke forstå hva som er revolusjonerende med dette?

 

Alle som noensinne har brukt en lydopptaker vet da vel at man bør utstyre inngangen noenlunde tett opp mot peak-nivå, og at dette spesielt gjelder digitale (lineære) opptakere?

 

-k

 

 

Så du mener dette er noe alle vet? Hmm...

Jeg var i alle fall ikke klar over det før jeg en gang leste meg til det, men så er ikke jeg verdens mest erfarne med lydopptakere heller...;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...