Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I søkeren på mitt Canon 400D står det et tall ved siden av fokusmerket,som, iflg forklaringen, skal stå for:"Maks burst"

Finner ingen forklaring i manualen på hva dette skal bety og håper

noen kan hjelpe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Antageligvis betyr det at den tar flere bilder i rask rekkefølge uten at du trenger trykke flere ganger på utløseren.

Det er ikke ISO som står på maks da?

Mvh Tim

Skrevet

Indikatoren du snakker om, viser hvor mange bilder det er igjen i burst-bufferen (står det 9 betyr det 9 ELLER FLERE). Kjapp forklaring siden jeg ikke vet hvor mye du kan fra før:

Bursts er som Tofagerl sier, kortvarige perioder hvor det tas mange bilder i sekundet, så fort kameraet klarer, ved å holde nede utløseren. Men dette skjer ofte fortere enn kameraet klarer å behandle bildedataene og lagre bildene til minnebrikken. Derfor er det et mellomlager i selve kameraet (buffer) som fylles opp før lagringen skjer. Men siden denne ikke er særlig stor er det begrenset hvor mange bilder som kan lagres i bufferen før det er fullt. Da må kameraet senke hastigheten og vente med neste eksponering til nok data er flyttet fra bufferen til minnebrikken og det igjen frigjøres plass i bufferen - og da synker hastigheten så mye at man ikke lenger kaller det burst. Antallet bilder som kan fyres av på rad i en burst varierer med kameraets bufferstørrelse og med ulike forutsetninger - særlig hva slags type bilde du skal lagre og hvor store filer det resulterer i (fra små JPEG i medium kvalitet, helt opp til RAW, som er helt ukomprimerte).

Skrevet (endret)

Det har med seriebilde-tagning å gjøre.

F.eks. tar du bilder i JPEG, så klarer kameraet å ta mange fler bilder på maks hastighet (ca 3 bilder i sekundet på en 400D) enn når man tar bilder i RAW. Maks burst er hvor mange bilder du kan regne med å få tatt på maks hastighet, før hastigheten faller fordi kameraet har fyllt opp det interne bufferet og må skrive ut bildene på minnebrikken.

Edit: der ser jeg at snille onkelen var raskere enn meg...

Tom

Endret av tomsi42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...