Gå til innhold

Linux og ZFS... En annen side av saken...


Anbefalte innlegg

Som mange har fått med seg så har "the holy grail" av filsystemer, ZFS, ikke fått noen linux-port ennå. Dette er hovedsaklig fordi ZFS dekkes av CDDL-lisensen, som ikke er kompatibel med GPL. ZFS-on-Fuse er et et alternativ, men det virker som om utviklingen har stoppet opp, og å ha filsystemet i userspace er ikke helt kosher i et produksjonssystem.

 

Jeg kommer derfor med følgende spørsmål. Hvorfor er det ingen som har portet ZFS til linux hvis det kun er lisensen som er problemet? Er alle utviklerne så høyt opp på sin høye hest at de ikke kan se forbi dette etiske og moralske problemet? Slik at vi i alle fall kunne fått en tech-demo fram til Sun (sannsynligvis) i framtiden slipper ZFS som GPL. Hvis det ikke står noe teknisk i veien for en Linux-implementasjon av ZFS, hvorfor har det ikke kommet?

 

(Svar som "gjør det selv davel" og lignende kan sendes til /dev/nul. Dette er mest et filosofisk og moralsk/etisk spørsmål til diskusjon)

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://lwn.net/Articles/237905/

 

- Ergo: they'll not be releasing ZFS and the other things that people are

drooling about in a way that lets Linux use them on an equal footing. I

can pretty much guarantee that. They don't like competition on that

level. They'd *much* rather take our drivers and _not_ give anythign

back, or give back the stuff that doesn't matter (like core Solaris:

who are you kidding - Linux code is _better_).

So the _last_ thing they want to do is to release the interesting stuff

under GPLv2 (quite frankly, I think the only really interesting thing they

have is ZFS, and even there, I suspect we'd be better off talking to

NetApp, and seeing if they are interested in releasing WAFL for Linux).

Of course, they know that. And yes, maybe ZFS is worthwhile enough that

I'm willing to go to the effort of trying to relicense the kernel. But

quite frankly, I can almost guarantee that Sun won't release ZFS under the

GPLv3 even if they release other parts. Because if they did, they'd lose

the patent protection.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Du kan porte den til linux og slippe patchen som CDDL-lisensiert kode, og så kan hver enkel bruker patche kernelen sin med det. Men ingen distroer kan distribuere en kernel med ZFS integrert, og du kan heller ikke gi bort din ferdigkompilerte kernel til noen andre.

 

Tror jeg.

 

Og patentene kommer bare inn i bildet hvis du vil reverse engineere koden, som ikke er nødvendig.

 

Den dagen Sun slipper ZFS i GPLv3 håper jeg Linus hopper av _sin_ høye hest og gjør det samme for kernelen.

 

Edit: Kjører FreeBSD med ZFS siden i går, og mistet nettopp kontakt med maskinen etter tung benchmarking...

 

Edit2: Feil på filsystemet. Kanskje ZFS ikke er den hellige gral likevel?

 

Edit3: Jeg blingsa, det er feil på et _annet_ filsystem, må ha skjedd da maskinen spontanbootet under unixbench, kjørt i et zfs filsystem med compression enabled. Min feil, freeBSD støtter ikke Ext3, så jeg mountet som ext2.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...