Gå til innhold

Passer nynorsk bedre noen ganger?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har lenge levd med et kritisk syn på nynorsken, men har den siste tiden begynt å endre litt på akkurat det.

Mitt spørsmål er derfor, passer nynorsk bedre enn bokmål i enkelte tilfeller?

Ja, mener jeg faktisk. I enkelte situasjoner så passer det faktisk bedre med nynorsk. Det høres bare bedre ut. Litt vakrere enn den rene kjedelige bokmålen vi skriver på forumet, i aviser, på tv, og nesten over alt ellers.

Snakker forøvrig ikke om den mest avanserte nynorsken, da en rekke bokmålsord er tillatt på nynorsk idag.

Så, hva mener dere? ;)

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er uenig med de forrige posterne. Jeg har ikke noe imot nynorsk, men synes ikke det passer bedre verken på teater eller i kåserier, som nevnt her. Tidligere var jeg av den oppfatning at nynorsk i seg selv var mer poetisk enn bokmål, men det kom nok bare av at jeg ikke var så vant til nynorsk, og at det dermed hørtes mer eksotisk ut. Jeg synes for øvrig fremdeles at nynorsk ofte er vakkert å lese og høre på. Likevel synes jeg det er litt merkelig å påstå at "det sier seg selv" at den ene målformen er bedre egnet til enkelte bruksområder enn den andre. Det dreier seg, i mine øyne, ikke om noe annet enn meningsforskjeller.

Lenke til kommentar
(...) Likevel synes jeg det er litt merkelig å påstå at "det sier seg selv" at den ene målformen er bedre egnet til enkelte bruksområder enn den andre. Det dreier seg, i mine øyne, ikke om noe annet enn meningsforskjeller.

For min del er det selvsagt at en muntlig målform egner seg til muntlige skriftsjangre. Jeg kunne kanskje skrevet «sier seg selv at mange vil mene» isteden.

Lenke til kommentar
Det høres bare bedre ut. Litt vakrere enn den rene kjedelige bokmålen vi skriver på forumet, i aviser, på tv, og nesten over alt ellers.

Du syntes kanskje det er kjedelig p.g.a at det er det du snakker/skriver til vanelig. Jeg tror ikke at de som snakker Nynorsk syntes at det er noe mer lekkrere en bokmål.

Min mening er: Nynorsk er ikke vakrere men kjennes mer nostalgisk.

 

EDIT: Siden jeg skriver her på spåk delen av forumet betyr ikke at jeg er spesialist av noe slag :p

Lenke til kommentar
EDIT: Siden jeg skriver her på spåk delen av forumet betyr ikke at jeg er spesialist av noe slag :p [/b]

Uansett så er dette en tråd som åpner seg for at folk skal kunne gi sine subjektive meninger, noe du gjør her. ;)

 

Vel, jeg antar du har rett i det med hva vi snakker. Men bokmål er jo over alt da. På TV, i aviser, på de fleste store norske nettsidene, o.l .. Du forstår poenget mitt?

Lenke til kommentar
Tidligere var jeg av den oppfatning at nynorsk i seg selv var mer poetisk enn bokmål, men det kom nok bare av at jeg ikke var så vant til nynorsk, og at det dermed hørtes mer eksotisk ut.

 

Dette blir noe av det samme som at mange som synes at vendinger høres bedre ut på engelsk.

 

 

Jeg oppfatter også nynorsk som mer kulturelt og intelligent enn bokmål. Ser jeg en nynorsk tekst, antar jeg at denne er sannere enn om nøyaktig det samme var skrevet med bokmål. Dette baserer seg på at jeg oftest har sett nynorsk brukt i seriøse sammenhenger - nyheter og krimserier.

Lenke til kommentar

Nei. Nynorsk høres aldri bedre ut. Min personlige mening. Og jeg snakker en dialekt som visstnok skal være nært til nynorsk. Har ingen problemer med å skrive nynorsk men jeg oppfatter det som mer ulogisk enn bokmål, rett og slett fordi det ikke er basert på dialektene i Norge slik det liksom skal være. Dialekter er logiske. Nynorsk er ikke.

 

Hvilke dialekter på Vestlandet sier "ein spegel" i stedet for "et speil" tror dere? Forsvinnende få. Og hvorfor brukes "er" i stedet for "e" som så godt som alle dialekter bruker utenom østlandske? Og hvorfor er det ikke konsekvent hvordan substantiver skal bøyes, nei dersom hunkjønnsord slutter på det og det skal de bøyes som hankjønn, osv osv... blir en litt for lang liste rett og slett. Det er faktisk også en større prosentandel av de som bruker nynorsk som har lese- og skrivevansker enn de som bruker bokmål, viste en undersøkelse for en del år siden.

 

Kulturarv sier noen, vi må ikke kvitte oss med det... men vi river da gamle og falleferdige hus gjør vi ikke? Akkurat som vi kan rive nynorsk ned til grunnen da den har mistet sin hensikt. Utenom for nynorskfanatikere som synes det er så utrolig viktig å kunne skrive akkurat slik som de snakker (eller veldig nært som regel).

Lenke til kommentar

Problemet med nynorsk er at den er baser på slik folk snakket for 100 år siden. (Og i tillegg så ignorerte nynorsk deler av landet.)

Jeg synes vi burde lage samnorsk, verken nynorsk eller bokmål ligger veldig tett opp mot slik folk flest snakker, men en samnorsk kunne vært tettere opp i hvertfall.

 

Forøvrig så kan absolutt nynorsk passe bedre noen ganger. Det er et "hardere" skriftspråk, og høres rett og slett mer maskulint ut. Mer norskt og folkelig. Bokmål derimot er egentlig litt feminint, og "pent". Optimalt sett så burde man hatt et språk som hadde mange av de gode egenskapene til begge disse skriftspråkene.

Lenke til kommentar
Det er et "hardere" skriftspråk, og høres rett og slett mer maskulint ut. Mer norskt og folkelig. Bokmål derimot er egentlig litt feminint, og "pent". Optimalt sett så burde man hatt et språk som hadde mange av de gode egenskapene til begge disse skriftspråkene.

Det kommer bare an på hva du er vant til å høre tror jeg. Jeg forbinder ikke noe spesielt med bokmål som sådan, utenom at det er en kommunikasjonsmåte. Og jeg tør påstå at bokmål ligger nærmest opp til sånn folk flest i Norge snakker, mye nærmere enn nynorsk i alle fall. Selvfølgelig er det ikke alt i bokmål som er 100% fonetisk osv. men når folk snakker forskjellig i hele Norge må man uansett velge en normal å gå etter. Dessuten er bokmål et mye mer fonetisk språk enn f.eks. engelsk skriftspråk som er helt håpløst. Jeg synes personlig at det verste med nynorsk er alle de valgfrie formene. Det er helt idiotisk... finnes nesten ingen andre skriftspråk som har det sånn. Det blir veldig uforutsigbart og "stakkato" å lese en nynorsktekst på grunn av dette, det ødelegger tekstflyten og leserytmen. Og så blir man mer opphengt i hvilke former den som skriver har valgt, eller hvilke former man selv skal velge, enn den faktiske teksten. Jeg skulle ønske man bare kunne velge bokmål og bli ferdig med det. Og kvitte seg med mest mulig av det som er valgfritt, legg det opp slik flertallet snakker. Og nei, jeg snakker langt fra noen majoritetsdialekt... men jeg synes det er mye greiere å ha noe fast å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Valfriheten finnes jo også i bokmål. (Men er litt mindre av.) Den er vel "rester" etter at de tilnærmet språkene hverandre når de holdt på med samnorsk prosjektet for full fyring. Er enig i at det er problematisk, burde slått seg til ro med en standard.

 

Hvis vi skulle ta vekk friformene på bokmål så burde det bli mye nærere nynorsk først. Jeg kjenner ingen utenom Oslo-folk som sier "Jeg". Her på vestlandet så er nok egentlig de aller fleste dialekter mye mye nærmere nynorsk enn bokmål.

 

Jeg er forresten vant med bokmål for skriving, men synes likevel det høres litt "pent" ut. (Og det gjør egentlig ikke noe, men kan forstå at det føles for formet for mange.)

Lenke til kommentar
eg snakke nynorsk sjøl, og eg kan ikkje sjå problema "bokmålfolk" har me nynorsken. da einaste vi høyre rundt oss e bokmål heila tio. bokmål e fornorska dansk. nynorsk e ei blanding av dialektar, so nynorsk kan seiast å vera "skikkeleg" norsk... :innocent:

 

Etter det jeg kan skjønne av skrifta di, snakker du vel noe nært sognemål, og ikke nynorsk? Ingen snakker nynorsk, borsett fra nyhetsankere og teaterskuespillere.

Lenke til kommentar

Jeg synes at nynorsk er flott. Jeg var tidligere ikke så glad i nynorsk da jeg jeg gikk på skole. Det er litt sånn motesak blant tenåringer det å ikke like nynorsk. Det er nok situasjoner hvor nynorsk kan passe bedre enn bokmål. Jeg tror det var dikteren Snorre som skrev følgende om en samtale mellom to vikinger hvor den ene sa: "kvifor hogg du av hovudet på venen din ?". Så svarte den andre: "Jau, han sto så lagleg bøyd fremover". Nynorsk er flott det...

Lenke til kommentar
Jeg synes at nynorsk er flott. Jeg var tidligere ikke så glad i nynorsk da jeg jeg gikk på skole. Det er litt sånn motesak blant tenåringer det å ikke like nynorsk. Det er nok situasjoner hvor nynorsk kan passe bedre enn bokmål. Jeg tror det var dikteren Snorre som skrev følgende om en samtale mellom to vikinger hvor den ene sa: "kvifor hogg du av hovudet på venen din ?". Så svarte den andre: "Jau, han sto så lagleg bøyd fremover". Nynorsk er flott det...

Jeg tror nok ikke Snorre skrev det slik. Han skrev jo på norrønt. Så det der kunne du like godt oversatt til bokmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...