Gå til innhold

[Løst]MS DOS Driver til norsk tastatur


Anbefalte innlegg

Det fantes en gang en liten program snurt som het noe som norsk.com (Ei fil ikke et nettsted!!!) som gjorde at en slapp å laste inn MS sine flerfoldige filer for å få igang korrekt tastatur driver. Var i tillegg meget lite.

 

Noen som har dette liggende eller hvet hvor en kan få fatt i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som kan linke til den keyb.com fila?

Evt legge den ut her..

Skulle nesten hatt den, siden jeg trenger å bruke dos noen ganger, til f.eks gamle PC-er som er innom her, eller når jeg skal flashe bios. (kjører et dos image via nettverket, for da trenger jeg hverken floppy drive eller disketter).

Lenke til kommentar
Det fantes en gang en liten program snurt som het noe som norsk.com (

Dette programmet byttet bare om på utseendet av ÆØÅæøå på skjermen ettersom dos-maskiner ikke viste hvordan de så ut (Norge var et eksotisk land på den tiden).

 

Som andre har sagt Keyb.com takler tasteturet (men er det bare for å flashe BIOS er det unødvendig). Jeg mener å huske at keyb.com er en del av operativsystemet MSDOS/PCDOS.

Lenke til kommentar

Som sagt så hender det at jeg også fikser på gamle bærbare PC-er som da skal kjøre f.eks windows 95/98, og da må jo disken partisjoneres og formateres, og da kan det være greit å spare litt tid på å treffe rett tegn på første forsøk istedet for å leite rundt på tastaturet :p hehe

Jeg har div boot image til dos og windows, men har ikke klart å finne keyb fila i noen av dem.

Lenke til kommentar
Som sagt så hender det at jeg også fikser på gamle bærbare PC-er som da skal kjøre f.eks windows 95/98, og da må jo disken partisjoneres og formateres, og da kan det være greit å spare litt tid på å treffe rett tegn på første forsøk istedet for å leite rundt på tastaturet :p hehe

Jeg har div boot image til dos og windows, men har ikke klart å finne keyb fila i noen av dem.

 

Husker jeg ikke helt feil, så må keyboard.sys og keyb.com og alle andre DOS filer samsvare på versjon. Dvs. det må ha samme versjon som boot-filene...

 

Men det begynner å bli en del år siden sist man fiklet med dette :)

Lenke til kommentar

Skjønner.

Jeg testa litt selv, og det gikk ikke bra.. hehe

Er noen år siden jeg sist drev med sånt også så.

Men om noen har et image av en norsk win98/98SE boot disk så er jeg intressert, er umulig å finne noe norskt på google så.

Har mange engelske å velge mellom, men hadde vært greit med en norsk en også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Et stk. innlegg som brøt med pkt. 8 i retningslinjene fjernet.

 

MVH

 

KVTL

 

Kunne tenkt meg å se hva som stod der^^

 

Ellers har jeg fått fatt i den fila, og den mapper alt over til norskt tastatur layout uten å bruke MS sitt crap. Den tar BARE 1KB.

 

Lå på en gammel FD...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...