Gå til innhold

Fjerne dualboot, vil rett inn i XP. [LØST]


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei, jeg installerte Vista for lenge siden, for å teste det.

Fikk ordna slik at jeg fikk dualboot skjerm under oppstarten, der jeg kunne velge hvilken Windows versjon jeg ville starte opp med.

Jeg fant ut at jeg heller ville ha XP, og formaterte likegodt partisjonen med Vista på.

 

Dualboot menyen er der fortsatt, og den begynner å irritere meg nå.

 

Jeg har funnet ut at dette kan løses ved å endre noot.ini filen; men jeg er usikker på om jeg tør.

 

Tingen er at i dualboot menyen er det Vista som er forhåndsvalgt, og dersom jeg ikke er til stede og trykker ned på XP, så forsøker den å starte opp Vista, som jo ikke er der ...

Derfor er jeg usikker på å bare sette "timeout" til 0, fra 30.

For tenk om den prøver å gå rett inn i Vista, og jeg ikke kommer inn i XP igjen.

 

For øyeblikket står det dette i i min boot.ini fil:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

OG desuten heter ikke fila boot.ini, men boot.bak, og det står dessuten følgende i den:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;

 

Er det noen glupe hoder der ute som kan hjelpe meg?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høyreklikk på My computer -> properties -> advanced -> startup and recovery -> ta bort avhukingen på "Display list of operating systems for xx secopunds". velg det os du vil starte.

 

dette er fra engelsk w2k men håper du skjønner tegningen.

 

høyreklikk på My computer -> properties -> advanced -> startup and recovery -> ta bort avhukingen på "Display list of operating systems for xx secopunds". velg det os du vil starte.

 

dette er fra engelsk w2k men håper du skjønner tegningen.

Lenke til kommentar

Den løsningen til ilpostino fungerte desværre ikke, skal teste det programmet nå.

 

Redigerer tråden når jeg har prøvd det ut.

 

EDIT: og det programmet fungerer tydeligvis ikke for meg :p

Det skal startes i Vista, og gjør at du derfra kan boote til et annet OS; men jeg har bare Xp, og får fortsatt opp Vista som valgmulighet under oppstarten ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Den løsningen til ilpostino fungerte desværre ikke, skal teste det programmet nå.

 

det har fungert på alle datamaskinene jeg har gjort det på så da er det noe du gjør feil.

 

jeg har lagt ved et par screenshots. når du høyreklikker på "Min datamaskin" og trykker "Egenskaper" vil du få opp bilde 1 der trykker du på arkfanen som heter "Avansert". Der trykker du på den nederste av "Innstillinger"-knappene. du vil da få opp bilde nummer to. der velger du det os'et du vil ha startet og huker av på "Tiden operativsystemene skal vises".

Lenke til kommentar

boot.ini redigering, timeout redigering, BCD......og jesus christus liksomt!!!

 

Kan du finne bootsect.exe i \boot folder, i Vistas DVD plate?

 

kopiere den rett i C:\ (det er din systempartition og kanskje din boot/ windows og)

 

Åpne CMD fra din XP.

Bruk cd.. og enter slik at du kommer til

 

C:\_>

Skrive...bootsect /nt52 sys....og enter.

Kommando skriver tilbake XP sin bootsector, slik at den bruker ntldr og ikke Vistas bootmanager (bootmgr)

MS link

Restarte.

Lenke til kommentar

Hehe, var du oppgitt over problemet eller? :p

 

Fant ut etter intens googling at jeg kunne boote med Xp-installasjons CDen og kjøre gjenopprettingen der.

Og ved å skrive inn "fixboot", så ordna alt seg :)

 

Problemet er nå borte, og jeg trenger ikke mer hjelp med dette.

Takk for at dere hjalp til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...