Gå til innhold

Ny prossesor til HP stasjonær pc


Luta

Anbefalte innlegg

Jeg er litt noob på dette, men må spørre allikevell.

 

Foreldrene mine har en HP stasjonær pc som plutselig slutta å funke.

De leverte den inn på Lefdal for å få den reparert. Etter mye venting fikk de beskjed om at det var prossesoren som var kaputt og at de måtte betale 4000kr for å få det fikset.

Dette er de ikke villige til å betale, da de heller kjøper en ny bærbar pc.

 

Men så lurer jeg på, er det mulig å kun kjøpe en ny prossesor å erstatte den gamle?

Har litt peiling så tror jeg skal få til det.

 

Vet ikke helt åssn HP-pc det er men synes jeg husker HP Pavilion t360(3-4år gammel) eller no.

Vet ikke helt hvordan prossesor jeg kan kjøpe og hva som passer til denne pcen?

 

Sjekket litt priser på forskjellige prossesorer og de koster jo langt ifra 4000kr, er det da mulig at verkstedet kan ta såpass mye for å skifte den ut?

Og hvordan er det mulig at prossesoren plutselig skal bli kaputt? PCen brukes ikke så mye.

 

Ble litt mange spørsmål her, men håper noen kan hjelpe.

På forhånd takk:)

Endret av kaoset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bedre nå kanskje? Belager det der.

 

Pcen er 3-4 år gammel ja.

 

Ettersom at PC-en uansett er vrak så kan du jo ta ut prosessoren og se hva det står på den. Jeg googla og fant følgende specs på en T360.

 

LG L1710B plus HP Pavilion Desktop T360

HP Pavilion Desktop T360:

· AMD ATHLON XP3000+, · 512mb DDR sdram 333mhz · 160gb(7200 o/m) · Nvidia Geforce FX5200 128mb grafikkort · DVD-drev 16x · DVD-writer +r/+rw 4x · 10/100 netkort · 7 i 1 kortlæser · Trådløs tastaur og mus · XP home Skærm:

17 TFT skærm med tyndere panel og lækkert slimline design!

Skærmtype: Flatron 17 TFT Betragtningsvinkel H°/V°: 160/140 Anbef. opløsning analog: 1280 x 1024 @75Hz Anbef. opløsning digital: 1280 x 1024 @60Hz Kontrast: 450:1 Lysstyrke cd/m2: 250 Responstid ms: 16 Tilslutning analog: 15-pin mini D-sub Tilslutning digital: DVI-I Certificering: TCO-99, ISO 9241-3/7/8, EPA, Energy Star Garanti antal år: 3 års onsite Øvrigt: LightView, USB

 

Ettersom at PC-en er "vrak" så kan du plukke ut prosessoren og finne hva slag det er osv. Det er mest sansynlig en tilsvarende til den lista over, og en slik prosessor burde du klare å finne brukt for et par hundrelapper. Sjekk bruktmarkedet her eller op qxl.

 

Gjør nok research til at du forstår hva som skal til for å gjøre jobben.

 

Det er verdt å nevne at "eksperten" på Lefdal bare slang ut en kommentar at det var prosessoren som var ødelagt uten å egentlig vite dette, noe som kan resultere i at du reparerer en prosessor som fungerer utmerket. Du burde forhøre deg litt her i forumet om hvilke potensielle ting som kan være feil med PC-en og hvordan du kan gjøre litt tester (uten å gå til innkjøp av masse hardware).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...