Gå til innhold

Skjermkalibrering, Spyder? Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Men 98 vil jeg no tro holder for de fleste ja.
Ja... Anta følgende ekperiment:

 

- to helt like skjermer ved siden av hverandre (som lar seg kalibrere 100%)

- den ene var kalibrert helt perfekt, mens den andre var 98%

- bilde av huset eller bilen til testpersonen i normalt lys

 

Selv om testpersonen kanskje ser forskjell på skjermene, tviler jeg på at han ville kunne pekt på den som var 100% kalibrert (med mindre han gjetter riktig på 50/50, eller peker på begge skjermene ;o)

 

Kommer selvfølgelig litt an på hva som ikke er perfekt også, dersom hvitt ikke er perfekt hvitt vil man fort kunne se forskjell. Men det er også lett å la seg lure, man har en mental forestilling om hva som er hvitt. Det jeg synes ser hvitt ut, vil andre kunne synes ser blått ut, dersom de liker en varmere fargetemperatur enn meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med ovenfornevnte. Men det begynner å bli langt fra 98% til 90% match. Det viktigste er uansett å få litt styr på fargene sine, og vite hva man gjør og hvorfor resultatet blir sånn. I gamle dager var det stort sett bare gammel film som forandret fargene... Og ja, ikke minst labben da. Noen klarte jo ikke å lage gode bilder uansett materiale de fikk og jobbe med. Den gang kostet også kalibreringsutstyret noe helt annet, mener det på en Hope 2000 maskin jeg jobbet med en gang kostet 35000. (kan være jeg tar skammelig feil, men det var ihvertfall styggdyrt)

 

Min begrunnelse for å gå for Spyder 3 elite, er at når jeg først skal ha skjermkalibrator, så skal jeg ha det beste som er å få, selvfølgelig innefor rimelighetens grenser. Det tror jeg Spyder 3 elite er, etter hva jeg har klart å lese meg fram til. Jeg hadde også egentlig tenkt å investere i printfix i tillegg, men har funnet ut at jeg godt kan bruke ICC profilene som leverandørene av papir har, så får jeg heller vurdere resultatet etterhvert, samt behovet.

Grunnen til at jeg ikke har vondt av å bruke en tusenlapp eller to ekstra, er at jeg, som så mange andre her, har fotoutstyr for flere titalls tusen kroner, og bruker mye tid på dette. Da er det liten vits i å spare på slutten, for å få et markant dårligere resultat. Dessuten har jeg mange skjermer som skal kalibreres, så jeg er avhengig av den muligheten.

Jeg tror likevel det er helt riktig det som så mange sier, det er for de aller fleste av oss viktigere å få på plass en løsning som blir 98%, enn å ikke ha noen løsning i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ser fra min side ikke helt grunnen for meg å kjøpe en mindre avansert løsning når man kan får Spyder 3 Pro for litt mer bestilt fra Statene. Er dog litt i tvil. Litt fristende å ta en tur etter skolen i morgen å plukke med meg en Spyder 2 express, men er vel bedre å få et bedre alternativ med litt venting...? Kan jo hende jeg tar med noe ekstra i handlekurven som batterigrep og slikt.

Lenke til kommentar
Ser fra min side ikke helt grunnen for meg å kjøpe en mindre avansert løsning når man kan får Spyder 3 Pro for litt mer bestilt fra Statene.
Eller hva med Spyder2Express fra USA, $79 (drøye 500 kr)... ;-)

 

Om det er bedre med Spyder3? Joda, den er mer tidsbesparende i bruk. Men utover det tror jeg ikke du kommer til å merke forskjell.

 

Når det er sagt - Spyder2Suite for en tusenlapp er billig.

Lenke til kommentar
Noen som har testet Pantone Huey?

Bestilte den på ebay for 356kr ferdig levert:)

 

Prøvde og lese noen tester av den og skulle vist være en ok sak den der.

Og koster jo 1000kr i Norge så:)

 

http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=79

 

Etter som jeg har lest er den ikke ment for proffe (etter prisen selvfølgelig) men funker helt fint for amatører hjemme, som ikke vil betale skjorta:)

Og er den innen for 90% riktig så er det sikkert bedre enn øyet mitt:)

 

Jeg har hatt Pantone Huey, og synes den kalibrerte vesentlig dårligere enn Spyder3.

Dårligere vil si at det ble et grønnskjær på skjermen etter kalibrering.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Ser fra min side ikke helt grunnen for meg å kjøpe en mindre avansert løsning når man kan får Spyder 3 Pro for litt mer bestilt fra Statene.
Eller hva med Spyder2Express fra USA, $79 (drøye 500 kr)... ;-)

 

Om det er bedre med Spyder3? Joda, den er mer tidsbesparende i bruk. Men utover det tror jeg ikke du kommer til å merke forskjell.

 

Når det er sagt - Spyder2Suite for en tusenlapp er billig.

Hvilke tillegg i programvaren/hardwaren finner du i Spyder2 Suite? Er vel ikke med printkalibrator til den som i Spyder 3 Studio? Har et poeng i at Spyder2Express koster enda mindre fra USA, men har ikke lyst til å tenke sånn :p Har aldri prøvd noen av typene, og virker som du har mer peiling. Like greit å gå for Spyder 2 express / Spyder 2 Studio hvis jeg finner den til 1000 spenn, som for Spyder 3. Er amatørfotograf som stiller visse krav til korrekthet i skjermen, men har på en annen måte klart meg bra foreløpig. Ser på en måte for meg at det kommer til å ta en stund før jeg tar meg bryet med å bestille, mens jeg lett kan ta en tur etter skolen i morgen.

 

EDIT: Spyder 2 express har ikke støtte for kalibrering av flere skjermer, noe som gjør den halvveis uaktuell. Har bookmarka en guide for hvordan man gjør det likevel, men ikke altfor lyst til å gjennomgå altfor mye styr.

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Noen som har testet Pantone Huey?

Bestilte den på ebay for 356kr ferdig levert:)

 

Prøvde og lese noen tester av den og skulle vist være en ok sak den der.

Og koster jo 1000kr i Norge så:)

 

http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=79

 

Etter som jeg har lest er den ikke ment for proffe (etter prisen selvfølgelig) men funker helt fint for amatører hjemme, som ikke vil betale skjorta:)

Og er den innen for 90% riktig så er det sikkert bedre enn øyet mitt:)

 

Jeg har hatt Pantone Huey, og synes den kalibrerte vesentlig dårligere enn Spyder3.

Dårligere vil si at det ble et grønnskjær på skjermen etter kalibrering.

 

Andreas

 

Var jo ikke så bra...

Får nu teste den funker den ikke noe bra må jeg vell smøre meg med tolmodighet og bytte ettervert...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg bekreftelse på at Spyder 3 Elite er på plass tirsdag.

Dere som kjenner denne godt og har førsthåndserfaring med den, har dere noen gode tips å komme med før jeg setter i gang og lærer meg det selv? Eller er programvaren så enkel og smidig i bruk at man ikke kan gjøre feil?

Brukererfaringer som hindrer egne feil mottas med takk.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg har Spyder 3 Pro (ville ha billigste med nyeste teknologi) og betalte 1200-1300 kroner for den i norsk nettbutikk høsten 2008. Så langt er jeg svært fornøyd med denne og den er enkel i bruk. Det er helt klart en positiv forskjell på skjermen før og etter kalibrering. Jeg skriver ikke ut bilder hjemme, men justerer Raw-opptakene og konverterer til JPEG. Det jeg har bestilt av papirkopier via fotolab har blitt korrekt så langt jeg kan se. Papirkopier jeg bestilte før jeg tok Spyderen i bruk var for så vidt bra de også. :-)

Lenke til kommentar
Tror det blir en Spider 3 pro for min del. Men er det mulig å kalibrere en plasma TV med den?

 

En annen ting; Noen som har erfaring med Eye-One sine produkter? Snakker opp i pris ser jeg. Rundt 2900,- for rimeligste variant på FotoVideo.

Eg har eye-one display 2, i lag med Basiccolor display 4 programvare, det fungerer fint og er rask i bruk. Basiccolor gir meg også resultat/avvik, noko som også er kjekt..

Basiccolor er betydeleg raskare enn medfølgande programvare, men koster desverre litt. Basiccolor kan lastas ned og testas gratis i 14 dager. Ei anna programvare som også har fått mykje skryt er coloreys, som gir litt betre resultat på gråtonane på skjermen. Har og testa den, men det var mykje kluss med programvaren på mi maskin.

Begge desse programvarene fungerar i lag med Spyder og x-rite sine colimeter + andre.

Basiccolor display 4 er foresten identisk med Nec sin programvare for SpectraView skjermane og støtter Hardware kalibrering av Nec og Eizo sine skjermer. (En blir litt nerd :blush: )

Her er ei side med tester av forskjellige kalibreringsutstyr. http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Hadde eg kjøpt nytt i dag, trur eg ColorMunki hadde vore høgt oppe på lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...