Gå til innhold

Skjermkalibrering, Spyder? Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok smartere å gå for en Spyder 3, fremfor forgjengeren. Er såsagt raskere, mer nøyaktig og kan måle lyset i rommet og kalibrere etter dette. Ser selv på en en Spyder 3 Pro, og har planer om å bestille fra B&H om ikke altfor lenge. Koster vel i overkant av tusen kroner, altså det samme som Spyder 2 express i Norge. Ulempen med express er at den ikke har støtte for flere skjermer (som jeg har) og har litt mindre av manuelle instillinger.

 

EDIT: Tror uansett at det er større forskjell på en ukalibrert skjerm vs. kalibrert en hvor nøyaktigheten til de forskjellige kalibratorene man kan velge mellom.

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
EDIT: Tror uansett at det er større forskjell på en ukalibrert skjerm vs. kalibrert en hvor nøyaktigheten til de forskjellige kalibratorene man kan velge mellom.
Et meget godt poeng. Dessuten er det ikke sikkert at skjermen kan kalibreres 100%... Til kritiske formål, som en fotobutikk, fotolab, fotograf, grafisk bransje etc. ville jeg satset på siste sort.

 

Til privat bruk, ville jeg sett mye på pris og hvor enkel den er i bruk. Om skjermen min bare er 98% perfekt, spiller det i praksis liten rolle, da den er så nært at man knapt vil se forskjell med mindre man sammenlikner direkte før og etter, og ingenting av det jeg driver med på min maskin er så viktig at det er kritisk at fargegjengivelsen er helt 100%. Selv for de minitestene jeg skriver for Akam fra tid til annen, har det veldig lite å si, så lenge den er mer eller mindre der den skal være. At de større testene fra redaksjonen i Oslo skal utføres på kalibrerte skjermer, tar jeg som en selvfølge dog...

Lenke til kommentar
Datacolor Spyder2 Plus

Datacolor Spyder2 suite

Datacolor Spyder2express

Hva skiller disse? Behovet her er kalibrering av 2-3 maskiner. Andre alternativer?

 

Jeg bruker Spyder3Elite.

Den kan brukes på flere skjermer.

Koster vel 2350.- på Fotovideo.

Før det har jeg hatt Pantone Huey, men den synes jeg ga et grønnskjær etter kalibrering.

Spyder3Elite er jeg MEGET fornøyd med.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Nå kommer det også mye ann på skjermen. Er jo ikke alle skjermer som har et like vidt fargespekter, og har av den grunn ikke mulighet til å bli kalibrert 100% riktig. Gleder meg til å se resultatet. Får ta et screenshot før og etter :p (vet det ikke funker) :p
Jeg har også opplevd skjermer (også av de dyre variantene) som ikke har stor nok kontrast til at sort kan bli helt sort samtidig som hvitt er helt hvitt...
Lenke til kommentar

Jeg lurte på noe som jeg ikke fant noe informasjon om på DataColor sine sider...

 

Hva er forskjellen på Spyder3Elite og Spyder3Pro ?

Det er jo en forholdsvis stor prisforskjell, men jeg fant liksom ikke noen utfyllende informasjon om hva som var faktisk forskjell i bruk osv...

 

Er det noen her som vet mer om dette ?

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg lurte på noe som jeg ikke fant noe informasjon om på DataColor sine sider...

 

Hva er forskjellen på Spyder3Elite og Spyder3Pro ?

Det er jo en forholdsvis stor prisforskjell, men jeg fant liksom ikke noen utfyllende informasjon om hva som var faktisk forskjell i bruk osv...

 

Er det noen her som vet mer om dette?

Hjelper denne deg noe?

http://www.colorvision.com/s3compare.php

 

Ellers har Elite tripod-mount også, det har ikke Pro...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Takker k-ryeng. Fant den ikke selv.

 

Det hjalp litt. Men jeg ser at mine kunnskaper ikke strekker til for å bedømme hva jeg egentlig trenger.

Er nokså svak på dette området. Er det noen som kan fortelle meg litt om forskjellene, og hva de utgjør i praksis ? F.eks er det noe stort poeng i å ha ubegrensede muligheter for gammainstillinger ? Hva er meningen med å kunne stille inn for alle de forskjellige temperaturene ? Er det avhengig av fargetemperaturen på bildet du tok eller belysningen i rommet du sitter i ?

 

Og hva er tingen med tripod-mount ? Dette er jo et verktøy for å kalibrere skjermen...

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Er nokså svak på dette området. Er det noen som kan fortelle meg litt om forskjellene, og hva de utgjør i praksis ? F.eks er det noe stort poeng i å ha ubegrensede muligheter for gammainstillinger ? Hva er meningen med å kunne stille inn for alle de forskjellige temperaturene ? Er det avhengig av fargetemperaturen på bildet du tok eller belysningen i rommet du sitter i ?
Som sagt i en annen post - jeg ville personlig gått for rimeligste fungerende løsning med mindre du skal tjene mye penger på fotografering. En vanlig dødelig vil ikke klare å skille to skjermer der den ene er perfekt kalibrert, mens den andre bare er 98% kalibrert, i hvert fall ikke dersom de ikke står rett ved siden av hverandre. Skal du drive omfattende testing av kameraer, drive profesjonelt som fotograf eller drive innen annen form for grafisk bransje, har det selvfølgelig noe for seg med bedre utstyr. Personlig ville jeg valgt Spyder2Express, men har selvfølgelig forståelse for at man vil ha siste teknologien. Da vil jeg tro at Spyder3Pro er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste her på forumet, og jeg tviler *meget* sterkt på at noen her får merkbart bedre resultat med Elite...

 

Og hva er tingen med tripod-mount ? Dette er jo et verktøy for å kalibrere skjermen...
Jeg er litt på tynn is når det gjelder den biten, men jeg lurer på om det har noe med kalibrering av projektorer å gjøre. Elite støtter i hvert fall 'Front Projector Calibration', noe Pro ikke gjør.
Lenke til kommentar
Du har noe veldig overbevisende poenger for en fattig student ;)

Spyder2Express koster jo bare 800kr...

 

Må nesten skyte inn at jeg var innom en Japan Photo butikk her i Stavanger, og der solgte de Spyder2 Suite for knappe 995kr. Reagerte litt på det siden billigste pris i prisguiden ligger rundt 2000 kr, men var innom to ulike butikker (Stavanger og Sandnes) og de hadde begge denne prisen. De hadde forøvrig også Spyder2Express til samme pris. Enten har de gjort en tabbe med prisingen, eller så kan det hende prisguiden er noe misvisende her. Det kan jo selvsagt også være at Japan rett og slett har bestemt seg for å selge denne veldig billig.

 

Kan være greit å ta med seg i vurderingen. Jeg vet ikke så mye om forskjellen på Express og Suite, men vil vel anta at suite er mer avansert?

Lenke til kommentar

Noen som har testet Pantone Huey?

Bestilte den på ebay for 356kr ferdig levert:)

 

Prøvde og lese noen tester av den og skulle vist være en ok sak den der.

Og koster jo 1000kr i Norge så:)

 

http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=79

 

Etter som jeg har lest er den ikke ment for proffe (etter prisen selvfølgelig) men funker helt fint for amatører hjemme, som ikke vil betale skjorta:)

Og er den innen for 90% riktig så er det sikkert bedre enn øyet mitt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...