Gå til innhold

Nytt SLR ,hva bør jeg velge av disse to Nikon D80 og EOS 400D ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er ikke helt enig,for om du ikke er fornøyd med bildekvaliteten så er morroa borte
Hm. Hvis en kompis av meg tar med seg 400D-en sin på fest i morgen skal jeg prøve å få tatt to bilder av samme motiv og hive dem opp uten exif. Hvis du med hånden på hjertet klarer å si at ett av dem er bedre enn det andre, så skal du få en sixpack av meg.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
....og kjøper man et 400D  camerahus så har man jo ca 4000 til å kjøpe linse for før en er oppe på prisen til D80 og da sitter en nok med en bedre linse enn det D80 har ....

Akkurat nå er prisene på japanphoto, hus uten optikk 4699 for 400D og 6499 for D80. Får ikke allverdens optikk for 1800 kroner. D80 kommer nok til å synke ytterligere nå når man venter på en D90 eller D80s.

Nei men et linse til 400D kan da koste 1800 mere enn den til D80 , det var liksom det som var poenget,joda D80 vil nok synke i pris men det vil 400D også gjøre siden 350 forsvinner og 450 er på tur, så den karusellen vil fortsette i det uendelige :-)

Skrevet
Er ikke helt enig,for om du ikke er fornøyd med bildekvaliteten så er morroa borte
Hm. Hvis en kompis av meg tar med seg 400D-en sin på fest i morgen skal jeg prøve å få tatt to bilder av samme motiv og hive dem opp uten exif. Hvis du med hånden på hjertet klarer å si at ett av dem er bedre enn det andre, så skal du få en sixpack av meg.

Det klarer jeg neppe og det er jo nettop hva jeg sier "jeg tviler på at forskjellen er av betydning" men jeg ønsker å forskikre meg akkurat som jeg ønsker å sjekke ut størrelse, søker osv osv .

Skrevet

Jeg tror nok selv den mest innbitte 400D-fantast må innrømme at søkeren på D80 er langt bedre ;)

Bildekvaliteten er ikke av betydning. Bare stol på meg der. Med mindre du har krav om helt bestemte egenskaper (hvis du vil ha skarphetsdybde-egenskapene til fullformat så er nok fremdeles Canon det beste alternativet, selv om Nikon er på full fart etter) så har ikke bildekvaliteten noe å si. Det er rett og slett så lite forskjell mellom merkene at du må ha svært spesifikke krav for å velge system utfra rent tekniske betraktninger. Det er bedre å se på ergonomi og brukervennlighet, samt om produsenten leverer ekstrautstyr som du føler du kommer til å trenge, og der er Canon og Nikon relativt jevnbyrdige. Hvis det er en ting som taler mot Nikon, så er det egentlig at de ikke har noe skikkelig mellomsegment når det kommer til optikk.

I den ene enden så har du rimelige og gode amatørobjektiver som dessverre skuffer litt når det kommer til lysstyrke. I den andre enden har du proffoptikk med optiske egenskaper som kun kan beskrives som guddommelige, og en robusthet som man vanligvis bare ser i militært utstyr. Dessverre så må man typisk ut med begge nyrene, sin førstefødte sønn og sin udødelige sjel for å sikre seg et greit utvalg av denne optikken.

Det jeg savner er noe midt i mellom... gode, lyssterke objektiver til en moderat pris med helt grei byggekvalitet. Noe for de av oss som gjerne vil beholde i hvert fall en nyre, og som ikke har behov for å dra med oss fotoutstyret gjennom gjørma mens artilleriet slår ned rundt oss. Jeg får litt følelsen av at noen av de optiske ingeniørene hos Nikon har en bakgrunn innen design av førerperiskop og siktemidler til tungt pansrede militære kjøretøyer, og ikke helt har klart å legge av seg et par designvaner.

Ikke et vondt ord om f.eks. Nikkor 17-55 f/2,8, men Canons 17-55 f/2,8 IS er nok minst like god til vanlig fotografering for de fleste av oss, og til en noe hyggeligere pris. Klart, hvis jeg skulle ha bruk for et improvisert håndvåpen hadde Nikkoren vært å foretrekke, men ellers hadde jeg nok klart meg med et lettere alternativ.

Erm. Ok, ble litt revet med der.

Skrevet

For 1800 kr får du en Canon EF 28mm f/2,8. Det er ikke rare sakene, men det er jo bedre enn en relativt rimelig zoom. Du får med andre ord ikke mye å leke deg med hvis du velger 400D foran D80. For 6000 får du 400D med den nye 18-55 IS. Det er et greit alternativ til D80-kit. Den nye zoomen til Canon måler veldig godt, og er den like god i praksis så kan det bli et vanskelig valg mellom D80 og 400D, men likevel faller det marginalt ned på Nikons side for min del. Det er tross alt et mye flottere hus, og kitzoomen er godt nok til å ikke bli utkonkurrert av Canons nye.

Skrevet
For 1800 kr får du en Canon EF 28mm f/2,8. Det er ikke rare sakene, men det er jo bedre enn en relativt rimelig zoom. Du får med andre ord ikke mye å leke deg med hvis du velger 400D foran D80. For 6000 får du 400D med den nye 18-55 IS. Det er et greit alternativ til D80-kit. Den nye zoomen til Canon måler veldig godt, og er den like god i praksis så kan det bli et vanskelig valg mellom D80 og 400D, men likevel faller det marginalt ned på Nikons side for min del. Det er tross alt et mye flottere hus, og kitzoomen er godt nok til å ikke bli utkonkurrert av Canons nye.

Det du sier her er feil i forhold til hva jeg snakker om, greit at prisforskjellen er 1800 men det er på husene,D80 må vel også ha en linse ikke sandt???

Dermed kan du si at om du velger en linse til D80 som koster 4000.- kr kan du velge en til 400D til 5800.- kr og ha brukt samme beløp til begge :cool:

Skrevet

Personlig har jeg blitt helt avhengig av den lille skjermen på toppen av kameraet som viser blenderverdier og denslags. Riktignok kan man se det viktigste av innstillinger inne i søkeren på begge kameraer, men den skjermen er faktisk veldig god å ha. Om man venner seg til å ikke ha den der, så er det ikke sikkert man savner den, men i motsatt tilfelle så tror jeg nok det blir et stort savn. Det er viktig å få med seg at dette er min personlige mening.

Om søkeren er god synes jeg også er ekstremt viktig. Det er jo tross alt her du titter inn og bestemmer hvordan bildet skal se ut etter at det blir tatt (komposisjon, fokus osv). Noen ganger (kommer an på hva man liker og ikke) så kan det også være en fordel/ønske om å benytte seg av manuell fokus, og en liten søker er derfor ganske kjedelig.

Nikon har også to ratt/hjul for innstilling av lukkertid og blender, mens canon bare har et. For noen kan det være et savn å kun ha ett, men igjen - det kommer an på hva man er vant med.

Canon bruker CF-kort, mens Nikon bruker SD-kort. Dette er ikke nødvendigvis relevant i valg av kameramerke (jeg ville ikke latt det ha noen betydning). Men dersom man har masse SD-kort så kan det jo være greit å få brukt den. Likevel synes jeg dette er en detalj, men verdt å nevne dersom en bryr seg.

På grunn av alle disse tingene tilsammen, så synes jeg faktisk at Nikon er letter i bruk, men det går nok veldig mye på hva en er vant med. Men når man betaler såpass mye mer, så må en forvente å få noe valuta for pengene også, altså.

Skrevet

Det er mulig at jeg er litt forvirret, men prisforskjellen på 400D og D80 kit er ikke 4000, ei heller forskjellen i pris på de to husene alene. Siden 400D kit koster 5000, så skal da altså D80 koste 9000. Hvor da?

Skrevet (endret)
Det er mulig at jeg er litt forvirret, men prisforskjellen på 400D og D80 kit er ikke 4000, ei heller forskjellen i pris på de to husene alene. Siden 400D kit koster 5000, så skal da altså D80 koste 9000. Hvor da?

Hvor sier jeg det???

Jeg sier at prisforskjellen mellom 400D UTEN linse og D80 MED linse er ca 4000.- kr og for det får du en bra linse til 400D .

Feks her:

Canon EOS 400D Digital SLR, 10.1MP, 2.5" LCD, DIGIC ll kr 4.915,

Nikon D80 digital SLR med AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5G kr 8.995,-

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10752

Endret av Snekker`n
Skrevet

Man får da D80 kit (18-70/18-135) en god del rimeligere enn 8995 kroner. Det er uansett et poeng, da man kan få et objektiv til 400D for 3500 kroner som er bedre enn kitobjektivet til Nikon (f.eks Tamron 17-50/2,8).

Men hvis man faller for D80, så er jo også løsningen med 18-70 et bra valg. Det er ikke lurt å velge 400D bare fordi det er rimeligere, om man liker D80 bedre. Det er nettopp derfor det er viktig å kjøpe i en ordentlig butikk, og ikke på nettet. Føler man seg ikke hjemme med kameraet, så blir kameraet lagt på hylla... og der ligger det. Og ja, du får D80 kit billigere enn 8995 også i vanlige butikker.

Skrevet (endret)
Man får da D80 kit (18-70/18-135) en god del rimeligere enn 8995 kroner. Det er uansett et poeng, da man kan få et objektiv til 400D for 3500 kroner som er bedre enn kitobjektivet til Nikon (f.eks Tamron 17-50/2,8).

Men hvis man faller for D80, så er jo også løsningen med 18-70 et bra valg. Det er ikke lurt å velge 400D bare fordi det er rimeligere, om man liker D80 bedre. Det er nettopp derfor det er viktig å kjøpe i en ordentlig butikk, og ikke på nettet. Føler man seg ikke hjemme med kameraet, så blir kameraet lagt på hylla... og der ligger det. Og ja, du får D80 kit billigere enn 8995 også i vanlige butikker.

Joda,men man får jo også 400D hus til mindre enn 4915, det var ikke poenget hvor det var billigst,poenget var å vise prisforskjellen og dermed tok jeg begge prisene fra samme butikk.

Dette er kun for å vise at vi kan glemme poenget med optikken og at den som følger med canon er dårligere, for som en ser så er det bare å kjøpe huset og bruke resten til optikk slik at en kommer opp i samme pris som D80 med optikk.

Da får vi heller se på andre momenter ved disse to cameraene og veie de for/imot hverandre.

Endret av Snekker`n
Skrevet
Da får vi heller se på andre momenter ved disse to cameraene og veie de for/imot hverandre.

Javisst, og det er jo det vi har nevnt ovenfor. Optikk er selvsagt viktig, men kamerahuset er jo selve verktøyet i en SLR-løsning. Og flere av oss har jo ovenfor nevnt detaljer som infodisplay, søkerkvalitet og ett/to justeringsratt. Sistnevnte kom jeg ikke på selv i mitt innlegg. Jeg har kun ett på mitt E-400, men faktisk to på mitt FZ30 ultrazoom. Og når man kjører i full manuell modus er det å ha blender og lukker på hvert sitt hjul helt utrolig bekvemt fremfor å måtte fomle innom en annen knapp for å få til samme kombinasjon.

Skrevet (endret)

Javisst, og det er jo det vi har nevnt ovenfor. Optikk er selvsagt viktig, men kamerahuset er jo selve verktøyet i en SLR-løsning. Og flere av oss har jo ovenfor nevnt detaljer som infodisplay, søkerkvalitet og ett/to justeringsratt. Sistnevnte kom jeg ikke på selv i mitt innlegg. Jeg har kun ett på mitt E-400, men faktisk to på mitt FZ30 ultrazoom. Og når man kjører i full manuell modus er det å ha blender og lukker på hvert sitt hjul helt utrolig bekvemt fremfor å måtte fomle innom en annen knapp for å få til samme kombinasjon.

Riktig,vi er enige om at optikkdelen ikke betyr noe for utfallet i denne saken, så får jeg se når jeg drar og prøver disse to samtidig (så snart forhandlern får inn D80)

Disp på toppen er jeg helt enig i er en grei sak å ha, men jeg har tro for at grep og søker kan bli de avgjørende ting i denne saken da bildekvalitet ser ut til å komme tilnærmet likt ut .

Jeg har som sagt tidligere ikke fått prøvd eller tatt på et D80 enda så det blir spennende fordi det her er likegyldig for meg om det står Canon eller Nikon foran på kamerahuset,dette selv om jeg er vant med EOS fra filmbaserte kamera .

Siden jeg ikke har hastverk så er det mulig jeg avventer kjøp til 450D kommer, en vet jo aldri hva den kan bringe og det ville være surt å kjøpe et annet bare dager/uker før en ny modell ankom og den skulle vise seg å være bedre.

Endret av Snekker`n
Skrevet
Du bør vel kanskje også vurdere canon 30d, da den for tiden selges for 6.990,-...

Støtter denne. Kjøp en brukt 30D og bruk resten av pengene på god optikk. :)

Skrevet (endret)

Nei,jeg skal ikke ha brukt, finner jeg 400D elle D80 for dårlige går jeg steget opp og da ender jeg nok opp med et Nikon D300 .

341562.jpg

Endret av Snekker`n
Skrevet

Mitt forslag var nytt, ikke brukt. 30d nytt til 6.990,- og et 18-55mm IS bør være en killer i markedet nå. Ved behov for værtetting er vel Pentax k10d eller samsungs tilsvarende det beste i markedet nå til en fornuftig pris. Snakker vi 300d er jo prisen over det dobbelte...

Skrevet
Mitt forslag var nytt, ikke brukt. 30d nytt til 6.990,- og et 18-55mm IS bør være en killer i markedet nå. Ved behov for værtetting er vel Pentax k10d eller samsungs tilsvarende det beste i markedet nå til en fornuftig pris. Snakker vi 300d er jo prisen over det dobbelte...

Jepp,prisen blir da høy og nettop det er en årsak til at jeg ser på feks D80, synest det er for mye penger å legge i et camera til "hobbybruk" når en får samme bildekvalitet med D80.

Men ingenting i veien for også å vurdere 30D om den finnes ny fortsatt.

Skrevet
Nei,jeg skal ikke ha brukt, finner jeg 400D elle D80 for dårlige går jeg steget opp og da ender jeg nok opp med et Nikon D300 .

341562.jpg

Hvorfor vil du ikke kjøpe brukt? Du får helt klart mest for pengene da.

Skrevet (endret)
Nei,jeg skal ikke ha brukt, finner jeg 400D elle D80 for dårlige går jeg steget opp og da ender jeg nok opp med et Nikon D300 .

341562.jpg

Hvorfor vil du ikke kjøpe brukt? Du får helt klart mest for pengene da.

Årsaken er at en i mange tilfeller ikke vet hva en får,ved kjøp av nytt vet jeg i alle fall hvem jeg skal forholde meg til ved eventuelle problemer.

Bruktkjøp vil kun være aktuelt om jeg kjente personen godt og viste historikken til kameraet.

Endret av Snekker`n

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...