Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ellers angående sigma-objektivet: Lysavfall i hjørnene er ikke et viktig parameter - det kan du til en viss grad korrigere i etterbehandlingen - det som derimot er viktigere er om det er skarpt helt ut til hjørnene. Det spesielle med Sigma'en er at den er ganske så skarp på full blender til å være et 1.4-objektiv, helt ut i kantene (igjen - til å være et 1.4-objektiv).

..Selv om slrgears Sigma 50/1.4-review viser at den ikke er noe særlig skarp helt ute i hjørnene på fullframe. I alle fall ikke det eksemplaret slrgear har testet. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei nei nei.

50mm f/1,4 er 50mm f/1,4 på FT også. Med tanke på utsnitt og skarphetsdybde, så tilsvarer det sånn ca. det resultatet du får med 100mm f/2,8 på 135-format.

Slenger meg på her med et kjapt oppfølgingsspørsmål: Vil dette si at 50mm f2.0 på FT tilsvarer sånn ca. det resultatet jeg ville fått med 100mm f4.0 på 135/FF?

Skrevet
Slenger meg på her med et kjapt oppfølgingsspørsmål: Vil dette si at 50mm f2.0 på FT tilsvarer sånn ca. det resultatet jeg ville fått med 100mm f4.0 på 135/FF?
Jepp.

Tommelfingerregel: du ganger både brennvidde og f-tall (nevneren i brøken, altså :p ) med beskjæringsfaktoren for å få 135-ekvivalenten.

50mm på FT gir omtrent samme utsnitt som 100mm på 135-format, og 50mm f/2 og 100m f/4 gir begge en inngangspupill på 25mm, slik at opplevd skarphetsdybde blir (omtrent) den samme.

Skrevet (endret)

Takk, der gikk det opp et lys for meg :idea:

Edit:eh, men gjelder det også lysstyrke? Vil jeg få samme lukkerhastighet som med en 100 f4 på FF? DOF er jeg med på.

Endret av Johnny™
Skrevet

Huffamei... :p

Vet at 50mm objektivet er et 50mm objektiv uansett om man har FF, APS-C og FT.

Utsnittet tilsvarer 100mm.

Hvorfor blir det f/2,8? 2xCrop=2 f/-trinn opp?

Det tilsvarer f/2,8 i dybdeskarphet sammenheng, men den samler inn lys som en f/1,4.

Skrevet (endret)

Lysmengden per arealenhet blir mindre, men den totale innsamlede lysmengden blir teoretisk sett den samme. Så i prinsippet skal man kunne skru opp ISOen på 135-kameraet med to trinn og få samme resultat med tanke på støy :ph34r:

Endret av Sutekh
Skrevet
Hvorfor blir det f/2,8? 2xCrop=2 f/-trinn opp?
Det er som sagt med tanke på skarphetsdybde. 100/2,8 = 50/1,4, altså samme inngangspupill og dermed samme skarphetsdybde.
Skrevet
Lysmengden per arealenhet blir mindre, men den totale innsamlede lysmengden blir teoretisk sett den samme. Så i prinsippet skal man kunne skru opp ISOen på 135-kameraet med to trinn og få samme resultat med tanke på støy :ph34r:

La oss ikke blande pixelstørrelse inn i diskusjonen her - dette er DOF og optikk, ikke sensor. ;)

Skrevet (endret)

Portrett/head-shot tatt med:

1) FX med 100mm f/2,8@2,8

2) FT med 50mm f/1,4@1,4

La oss si at lukkeretiden er 1/250sek på begge. Hva vil ISO verdiene være for å få samme/korrekt eksponering på begge kameraene?

Edit: Hvis ISO'en er 400 på FX, vil den være 100 på FT?

Endret av Ildhode
Skrevet (endret)
Portrett/head-shot tatt med:

1) FX med 100mm f/2,8@2,8

2) FT med 50mm f/1,4@1,4

La oss si at lukkeretiden er 1/250sek på begge. Hva vil ISO verdiene være for å få samme/korrekt eksponering på begge kameraene?

Edit: Hvis ISO'en er 400 på FX, vil den være 100 på FT?

Når vi ganger opp blenderåpninger med cropfaktor er det kun for å sammenligne dybdeskarphet, og ikke eksponering. Cropfaktor har ikke noe å si for eksponeringen. (Kverulanter vil påpeke at mangel på lys vil gjøre at man får støy på små sensorer for å få høy oppløsning og/eller høy ISO, men det er ikke interessant her.)

Forskjellen på f/2.8 og f/1.4 er to stops, og forskjellen på ISO 100 og ISO 400 er også to stops.

Eksponeringsmessig har hverken brennvidden eller sensorstørrelsen noe å si her - så - helt riktig, ISO 100 på f/1.4 er tilsvarende eksponering som ISO 400 på f/2.8. :)

Endret av Trondster
Skrevet
La oss ikke blande pixelstørrelse inn i diskusjonen her - dette er DOF og optikk, ikke sensor. ;)
Det har egentlig ikke noe med pikselstørrelse å gjøre, bare med total lysmengde. 1/4 så stor lysstyrke over 4 ganger så stort areal betyr like mange innsamlede fotoner, og i prinsippet samme utnyttbare signal.

I praksis kommer jo ting som pikseltetthet og fyllfaktor inn i bildet og insisterer på å spille en rolle, men så lenge motivet er noenlunde godt opplyst (jfr. denne tråden), så skal 100mm f/2,8 på 1/250s og ISO 400 på fullformat gi så og si samme bilde som 50mm f/1,4 på 1/250s og ISO 100 på FT.

Skrevet
Det har egentlig ikke noe med pikselstørrelse å gjøre, bare med total lysmengde. 1/4 så stor lysstyrke over 4 ganger så stort areal betyr like mange innsamlede fotoner, og i prinsippet samme utnyttbare signal.

I praksis kommer jo ting som pikseltetthet og fyllfaktor inn i bildet og insisterer på å spille en rolle, men så lenge motivet er noenlunde godt opplyst (jfr. denne tråden), så skal 100mm f/2,8 på 1/250s og ISO 400 på fullformat gi så og si samme bilde som 50mm f/1,4 på 1/250s og ISO 100 på FT.

I mitt tilfelle så kjøpte jeg ikke Olympus E-620 for dens ISO ytelser. Jeg gikk til Olympus p.g.a. størrelse (og en liten personlig sak mellom Pentax og meg som kunde :roll: ).

Siden jeg foretrekker mindre kameraer så er FT et godt valg.

FF + 50-60mm f/2,8 og 100mm f/2,8 er mye tyngre og større enn FT + 30mm f/1,4 og 50mm f/1,4.

En liten fordel(for meg) er at man får lysstyrken til en f/1,4 og dybdeskarpheten til en f/2,8.

Bakdel er at det er få lyssterke objektiver fra 20-30mm med FT-fatning.

Skal sjekke linkene dere har postet litt nærmere, har egentlig ikke brydd meg så mye om dette tidligere.

Bestilte Sigma 30/1,4 og 50/1,4 fra JP. De gav meg messeprisen til Fotovideo :)

Skrevet
Bestilte Sigma 30/1,4 og 50/1,4 fra JP. De gav meg messeprisen til Fotovideo :)

Jeg foreslo det samme til Japan Photo her i Bergen, men de gadd ikke svare på e-posten en gang - så da bestilte jeg fra Fotovideo (50'en altså). Tok med Spyder 3 Pro for 995 siden jeg har slitt litt med farger og lysstyrke i det siste.

Skrevet (endret)

Han i butikken sa at de match'er messeprisene, men det er ikke noe de annonserer. JP som ligger i samme området som Fotovideo pleier å gjøre dette automatisk. Men det må være priser som er fysisk satt ned i nettbutikken til Fotovideo. Har prisene kun vært satt ned i Fotovideo butikken og ikke på nettet, da kunne jeg bare glemme det. Heldigvis for meg, satt Fotovideo ned prisenen med 20% på all Sigma optikk igår :)

Endret av Ildhode

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...