Gå til innhold

Bruke server med Ubuntu som router?


Anbefalte innlegg

Jeg har en server som kjører Ubuntu 7.10, men trenger nå båndbreddestyring ut mot internett. Tenkte derfor å bruke denne serveren til å gjøre dette, men har noen spørsmål for hvordan dette kan fungere. Vet ikke helt om denne tråden passer best under nettverk eller GNU/linux.

 

Poenget er å gi en IP-telefon nødvendig båndbredde hele tiden. Denne er koblet via et IP-telefonadapter fra Telenor. Er det i det heletatt mulig å tildele nødvendig båndbredde til denne kun når den er i bruk? Planen er å koble serveren til ADSL-modemet og til en switch via et ekstra nettverkskort og la IP-telefonen være koblet til switchen i lag med andre PCer. Serveren kjører fra før av Apache og jeg lurer på om denne også kan legges inn under båndbreddestyringen slik at telefonen får nødvendig båndbredde?

 

Har noen en god guide til hvordan dette kan konfigureres og settes opp? De guidene jeg har funnet ser ut til å være utdaterte eller ikke helt passende til mitt formål. Kom gjerne med tips til andre måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...