Gå til innhold

Nikkor AI, AI-S og AI-P på Nikon D80


Anbefalte innlegg

Jeg blir mer forvirra jo mer jeg leser.

 

At lysmåling ikke fungerer er ikke for meg et stort problem, når man får se bildet et sekund etter eksponering, med histogrammer og det hele.

Manuell modus er som regel en selvfølge.

 

Men et enkelt Ja/Nei-spørsmål:

 

D80 liker jo ikke at man tukler med blenderringen, da den må stå "låst" på laveste blendertall, i motsetning til D200 osv.

 

Vil Nikon D80 styre blenderen på disse objektivene?

 

På forhånd takk for svar, og evnt erfaringer og innspill, både usaklige og saklige. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter hva jeg har sett på diverse reviews og ikke minst ebay-annonser :mrgreen: , skal det gi lysmåling som vanlig, slik som AI-P.

Til info er dette bare ting jeg har lest og konkludert med selv.

 

Det holder det - fokusere manuellt, det kan jeg leve med. Ikke det at det er en problemstilling for meg, da jeg for tiden har Canon.

 

Tom

Lenke til kommentar

AI-P er forøvrig AI-objektiver med CPU, så på slike vil lysmåling fungere på alle Nikon-hus. Jeg vet ikke om så mange sånne, men du har f.eks de nye 40 og 58mm fra Voigtlander, og Nikons Tessar 45mm f/2.8 "pancake".

 

Alle AI-objektiver kan ettermonteres med CPU. Jobben til CPU'en er å fortelle kameraet største blender og brennvidde. Lysmåleren "trenger" denne informasjonen (strengt tatt ikke i blenderprioritet), som på AI og AI-s ble overført mekanisk. Om Nikon skulle beholdt mekanisk og elektronisk overføring av data, så hadde det nok blitt veldig fordyrende. D200 og oppover har menyer for å taste inn informasjoen, slik at automatikken blir fornøyd.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...