Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får BSOD og har oppstartsproblemer


Anbefalte innlegg

Her er et kort sammendrag:

 

Jeg bygde denne pcen for et år siden.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=37422

 

Deretter klokket jeg den til 3 GHz. Lenge lå den på dette nivået, med høye temperaturer på kjernene(58-60 grader celsius). Så en dag i høst oppdaget jeg at klokkehastigheten plutselig var tilbake på normalnivå. Nå har jeg flyttet, og timer etter at jeg startet opp pcen på mitt nye rom starter problemene.

 

Jeg opplever BSOD(eneste feilmeldingen jeg kan huske er 0x000000F4 etterfulgt av "beginning dump of physical memory". Dette kommer tilsynelatende helt plutselig. Det ligger ikke noen nye .dmp filer i %system root%/minidump. Er det noe jeg må skru på manuelt?

 

Har også fått en BSOD som sier noe om kernel_inpage_error, og en annen om problemer med videodriver.

 

Av og til ved oppstart får jeg feilmeldinger som sier noe om "insert system disk" etc. Husker ikke nøyaktig, men skal oppdatere. Jeg har da prøvd å fjerne en av harddiskene, da starter den riktig. Neste gang det skjedde fjernet jeg ene minnebrikken. Da og gikk det. Men det hindrer ikke at maskina kræsjer etter en stund likevel. Men jeg får ihvertfall starta den. Det virker med andre ord random hva jeg fjerner, maskina starter sålenge jeg fjerne noe.

 

 

Derfor tror jeg ikke problemet ligger i minnebrikken eller harddisken. Har enda en brikke som jeg ikke har prøvd å fjerne.

 

Sånn jeg ser det ligger problemet i defekt hardware i CPU, HK eller PSU. Kanskje også grafikkkort?

 

Tiltalk jeg har gjort:

 

Oppdatert chipsetdrivere

Oppdatert grafikkortdrivere

Flashet BIOS, med @BIOS(Windowsbasert flash)

 

Tror ikke formatere vil ha noe å si?

 

VÆR SÅ SNILL Å HJELP, så skal jeg elske og tilbe dere i all evighet. Orker ikke begynne å bytte HK eller CPU før jeg vet hva det er.

 

Jeg vet jeg kan teste en og en komponent. Men som sagt virker det som det enten ligger i CPU, HK eller PSU. Enig?

Endret av gautev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tiltalk jeg har gjort:

 

Oppdatert chipsetdrivere

Oppdatert grafikkortdrivere

Flashet BIOS, med @BIOS(Windowsbasert flash)

Personlig ville jeg ha brukt en oppstartsdiskett til dette. Har liksom på følelsen at det ikke er så sikkert å flashe via windows.

 

Tror ikke formatere vil ha noe å si?
Nei det tror ikke jeg heller. Ikke etter det du nevner om den windows-cd-en som går i svart (eller hvordan du nå ordla deg)

 

VÆR SÅ SNILL Å HJELP, så skal jeg elske og tilbe dere i all evighet. Orker ikke begynne å bytte HK eller CPU før jeg vet hva det er.
Eh, dette er vel litt utenfor tema. Skal vel postes i Religion, filosofi og livssyn :green:

 

Jeg vet jeg kan teste en og en komponent. Men som sagt virker det som det enten ligger i CPU, HK eller PSU. Enig?
Nja - vil tro sansynligheten er størst for at det er ram eller psu. Deretter prosessor, så hovedkort.

 

NB:

Hvis du får positivt utslag på Memtest så kan det også skyldes ustabil psu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...