Gå til innhold

nye høytalere - passer de til forsterkeren min?


Anbefalte innlegg

hey

vurderer å gå til innkjøp av nye høytalere til surround anlegget mitt.

jeg vil ha høy lyd, så jeg vurderer CERWIN-VEGA CLS-12, men vet ikke om forsterkeren min klarer å drive disse.

forsterkeren min er harman kardon avr 5000, 5x70 watt i kjente hk watt.

noen som har prøvd disse høytalerne med en mindre forsterker slik som jeg har?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rommet mitt er ca 30kvm. har tannoy revolusion r3 som front høytalere fra før og syns de ikke spiller høyt nok. lyden er bra da, ble kåret i lyd og bilde som beste i prisklassen 7500kr.

men det er bare 2x6.5" ville gjærne prøvd noe grommere. b&w 604 som ble linka kunne gjort seg da

Lenke til kommentar
rommet mitt er ca 30kvm. har tannoy revolusion r3 som front høytalere fra før og syns de ikke spiller høyt nok. lyden er bra da, ble kåret i lyd og bilde som beste i prisklassen 7500kr.

men det er bare 2x6.5" ville gjærne prøvd noe grommere. b&w 604 som ble linka kunne gjort seg da

 

Du kommer nok til å bli veldig skuffet hvis du går fra Tannoy Revolution R3 til CV CLS-12.. Det er jo absolutt dugende høyttalere du har. Men er det volum eller bass du savner? Vil du bare ha mere trøkk og dybde ville jeg gått til innkjøp av en god subwoofer. Siden du har rundt 5000,- og rutte med vil du nok klare finne en god subwoofer. :)

 

edit: leste nå at det er surroundanlegg du har, husk at bytter du fronthøyttalere bør du bytte center også for å få optimal match i lydsignaturen.

 

Men har du surroundanlegg uten subwoofer så er saken klar, da er dette absolutt det du bør prioritere først av alt! :)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Men har du surroundanlegg uten subwoofer så er saken klar, da er dette absolutt det du bør prioritere først av alt! :)

Helt enig. Det er helt utrolig hva en subwoofer kan gjøre med et anlegg.

Lenke til kommentar

Har hørt DALI Concept Sub'en absolutt godkjent den.

Ellers så kan jeg anbefale Rel Quake, men den blir kanskje litt liten? Men det er ett hardslående 8" element i den bare så det er salgt. Ellers har jeg sansen for Tannoy TS serien.

Men vet ikke om Stereofil sender.

Fant Velodyne CHT-12R det tror jeg kanskje er det beste kjøpet. Den har også høyest vekt noe som er ett kvalitetsstempel.

Har også lest mye godt om den serien.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

B&W DM604 spiller råbra!

Var innom HiFi Klubben mens de demonstrerte de for en potensiell kjøper, og det må jeg si; sånne vil jeg ha en dag!

 

Har jeg penger til overs en gang og finner noen DM604 S3 så kjøper jeg dem på flekken.

 

Ellers så har de rett her når de sier at en subwoofer gjør mye for lyden i et anlegg.

Ikke at anlegget spiller høyere i andre områder enn bassen, men du får en helt annen opplevelse av lyden når du kjenner at det slår i magen og brystet fra stortromma, og at bassgitaren får veggene til å riste.

Dersom du bare er misfornøyd med bassnivået, så kjøp heller en subwoofer.

Et forslag da er XTZ 99 W12 (Test)

 

EDIT: har hørt Velodynes CHT-12R og må si at den spiller veldig bra.

Den blander seg veldig godt inn og er veldig praktisk med fjernkontroll.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Vil du ha brutal (men litt ukontrollert) bass til en veldig billig penge er XTZ sub'n meget god. Dali Concept suben gjorde dårlige tester mener jeg og huske når concept serien var ny, men har ikke hørt noe særlig på den selv.

 

JBL ES250P har fått skryt fra presse, hørt den endel selv og den gir veldig mye for penga. Ellers er jeg jo Velodyne fan personlig da, så kan jo ikke la være og anbefale CHT serien heller.. ;)

 

Velodyne er jo subwoofer spesialister, så kanskje ikke annet og forvente at de leverer varene. Er jo stort sett kun det de gjør så.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter er ute etter å spille høyere, kan jeg ikke se at en sub vil hjelpe så mye. Den vil gi mer dypbass, men frontene vil ikke kunne spille mye høyere. Jeg ser også at det refereres til "slår i magen og brystet ". Det er viktig å vite at dette ligger utenfor det egentlige arbeidsområdet til en sub, faktisk helt opp mot 250Hz. Det finnes flere tråder om dette på AVforum.

 

Frode

Lenke til kommentar
Så du mener at en sub ikke vil bidra på dB-måleren?

 

En hjemmekino uten sub er uansett ikke en fullverdig hjemmekino i mine øyne. (Altså ører)

 

Den vil vel bidra lite utenfor sitt arbeidsområde. Ellers er jeg enig i at en sub hører med i en hjemmekino.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...