Thor. Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Rett før klokka ble 17 idag fikk jeg to paypal overføringer på min paypal konto. Den ene på et premium medlemskap til et spill kalt DarkPirates. Den andre overføringen var på "18000 Neutronium" som jeg er ganske sikker på at det er premium poeng til å kjøpe seg klær, status og slikt man ikke får uten å bruke irk cash. Jeg har aldri hørt om dette spillet og har ingen tidligere mailer som inneholder ordet "DarkPirates". Tilsammen har jeg "mistet" 128.20kr som jeg antar er tapt for evig. Er det noen som har opplevd noe lignende? Hva kan jeg gjøre for å hindre at slikt skjer igjen?
SirAmp Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 ikke ha mer penger enn du tåler å miste på sånne nettkontoer
Thor. Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 Kortet mitt var registrert der så det gikk direkte fra kortet til mottaker. Og jeg tåler å miste de 120 kronene, jeg tåler helt sikkert å miste 500kr og. Det er ikke problemet, problemet er at NOEN har fått tilgang til min paypal. Ingenting er trygt med andre ord.
gxi Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Den vanligste årsaken til at noen får tilgang til en urettmessig Paypal-konto er vel dersom vedkommende har skrevet inn brukernavn og passord på "forespørsel fra Paypal" (phishing). Endret 7. januar 2008 av jonepet
Thor. Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Skrevet 7. januar 2008 Jeg vet jeg ikke har blitt phishet. Jeg har ikke fått noen mail fra paypal eller andre om å oppgi mitt passord. Men en oppdatering da. Fikk igår kveld en mail om at kontoen "min" var blitt midlertidig bannet intil saken var oppklart. Imorges kom det en mail om at overføringen "you submitted do not represent unauthorized account activity because they are consistent with your account%1As transaction history." Jeg måtte sende dem et brev for å få dokumentasjon på saken. Så nå har en heldig idiot fått 120 kroner på et spill han ikke skulle hatt. Samma det. Passordet mitt er endret og jeg har fjernet kortet mitt fra paypalen så dette kommer ikke til og skje igjen
gxi Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Du er ikke klar over at du kan betrakte Paypal som et hvilket som helst annet betalingsselskap for kredittkort? Dvs. at dersom du ikke har godkjent en transaksjon som skjer mot kortet ditt, så kan du kjøre en "chargeback" via kortselskapet/banken. Da får den som eier kontoen overføringen ble gjort til beskjed om å dokumentere at en vare er levert, og dette videresendes til kortselskapet. For min del virker det som at den som eier kortet stort sett får rett. Jeg hadde en sak der hvor jeg hadde levert en tjeneste som kunde forhåndsbetalte for (pga. jeg regnet med at jeg ikke kom til å få betaling). Kunden kjørte en cargeback et par dager etter at tjenesten ble levert, og jeg skrev tydelig tilbake til Paypal at dette var en levert tjeneste, men det hjalp ingenting fordi jeg ikke kunne bevise det, og dermed fikk svindleren beholde pengene sine.
Thor. Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Skrevet 7. januar 2008 Jaja.. Penger tapt for meg og. Kan jeg da kjøre en chargeback på det grunnlaget jeg har? Egentlig er det ikke superviktig å få tilbake pengene men den som fikk de pengene fortjener de ikke. Er det mer enn det jeg har gjort (nevnt over) jeg kan gjøre for å være sikker? Finnes det en funksjon i paypal hvor jeg må bekrefte handelen via eks kode/link i mail kanskje?
raathass Skrevet 10. januar 2008 Skrevet 10. januar 2008 Jaja.. Penger tapt for meg og. Kan jeg da kjøre en chargeback på det grunnlaget jeg har? Egentlig er det ikke superviktig å få tilbake pengene men den som fikk de pengene fortjener de ikke. Er det mer enn det jeg har gjort (nevnt over) jeg kan gjøre for å være sikker? Finnes det en funksjon i paypal hvor jeg må bekrefte handelen via eks kode/link i mail kanskje? Det er bare å kjøre chargeback, funker alltid. Kona og jeg ble begge utsatt for konto-hijack, antageligvis etter at en trojaner lurte seg inn på PC-en". En haug med ikke-autoriserte transaksjoner fra fjortissider. Gikk umiddelbart inn og slettet kredittkortinfo (lurer på hvorfor jeg la den der i utgangspuntket...), endret passord og sikkerhetsspørsmål og "claimet" ikke autorisert bruk av konto (dvs alt PP ber deg om). En ukes tid senere var pengene tilbake på konto (dvs et tilsvarende beløp fordi dollaren var blitt enda svakere :-) ). Du bør også sende en mail til siten hvor kontoen din er misbrukt (hvis tilfelle), de er sikkert interessert i å stenge ute folk som betaler med stjølne midler.
Thor. Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Skrevet 10. januar 2008 Jeg meldte om missbruk av kontoen via paypal men de kom med konklusjonen om at det ikke var missbruk. Jeg betalte igår et tilsvarende beløp men det var til PayByCash. Er dette de samme folka eller scam? Consumer details Tor M*** ** ** Norway ***@gmail.com Invoice details Invoice number: 0801091227057****** Your Shopping cart - order: 763*** Description Quantity Unit price Total Grand total kr 84.24 Dear Tor M***, Thank you for your order at . Please find below the payment instructions in order to complete your payment. If you have already made your payment you can disregard this email and use it for accounting purposes. We offer the following payment options. Please select the payment method most convenient for you: Bank Transfer: Please transfer the amount to: DnBNor, Oslo, Bankkontonummer: 7058.07.11861 Registernummer: 7058 Konto: 07.1186 Kontrollsiffer: 1 in the name of Global Collect BV, stating the following reference number: 231307895889 Cheque: Cheque: Please make your cheque payable to Global Collect BV and state the following reference number: 231307895889 Credit Card: Visa Mastercard AmericanExpress Diners JCB (please tick box and complete section below) Card number: Expiry date (MM-YY): To pay by cheque or credit card, please return this form with payment details to: Global Collect BV, Global Collect BV,, P.O. Box 8008, 2130 PA Hoofddorp,, The Netherlands GlobalCollect handles the invoicing and collection on behalf of
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå