Gå til innhold

Forbanna på militærdimmere...


Anbefalte innlegg

Jeg blir rett og slett forbanna over at vi i dag har så jævlig mange militærdimmere her til lands. Det er urettferdig at de guttene med litt stolthet i livet sitt må tjene, og unnasluntrere slippe. Standard å si for å slippe militæret er tydeligvis å skylde på skade i rygg, kne, skulder osv. Javel? Se til helvette å skaff dere siviltjeneste. Om jeg en gang blir arbeidsgiver (og håper andre arbeidsgivere mener det samme) blir jeg å forlange en forklaring på hvorfor den potensielle arbeidstaker ikke har fullført militærtjeneste. Hvis man har en skade, er det virkelig så ille at man ikke kan få seg en slapp skrivebordsjobb i forsvaret? I krisetilfelle kan du bli erklært feltudyktig. Dersom det fremdeles er ille, avtjen siviltjeneste, og kan du ikke avtjene en slapp siviltjeneste, hvordan skal du da kunne jobbe med uansett hvilken jobb senere i livet? Blir rett og slett sur på alle som vrir seg unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns heller det er teit at folk blir TVUNGET inn i Forsvaret, jeg. Vi har i dag så mange frivillige at det ville ikke vært mangel på folk om tvangen ble borte. Pga de frivillige og de som blir tvunget har Forsvaret så mange folk at de ikke har bruk for flere, jeg vet, systemet suger, men sånn er det bare.

 

Jeg sier ta vekk tvangen, så kan de "stolte", de med interesse for dette stå for krigføringen mens de som faktisk ikke ser noen grunn til å være der dra hjem og gjøre noe DE syns er nyttig, som f. eks. utdanning eller jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv sliter jeg med massiv hodepine/migrene, dårlig syn og arvet kneskade®, men likevel driver jeg aktivt med fullkontakt karate og skal inn i militæret på mandag for å avtjene min plikt. =)

 

Men vel å forstå, så er det mange som mye heller vil fullføre utdanning i stedet for å bli avbrutt av militær tjeneste. Hadde jeg fortsatt vært på skole, hadde jeg kanskje bedt om utsettelse til utdanningen var ferdig eller noe.

 

Uansett, kan si dette til dere med en gang;

hva enn andre gjør, så la det bli opp til dem. Du har ingen rett til å si noe på det. Er nok kun individet selv samt. høyere makter innenfor militæret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støttes, er selv dritt lei av alle disse jævla hvordan kan mann dimme trådene på dette forum. Helvete heller, se og hvis litt ryggrad og tjen landet deres med stolthet.

Tror aldri jeg kommer til å annsette en i de sivile liv så lenge den personen ikke har avtjent førstegangstjeneste.

 

Mvh

Stadig tjenestegjørende

Lenke til kommentar
Støttes, er selv dritt lei av alle disse jævla hvordan kan mann dimme trådene på dette forum. Helvete heller, se og hvis litt ryggrad og tjen landet deres med stolthet.

Tror aldri jeg kommer til å annsette en i de sivile liv så lenge den personen ikke har avtjent førstegangstjeneste.

 

Mvh

Stadig tjenestegjørende

 

Du ekskluderer du vel 2/3 søkerne vil jeg tro. Siden det er bare 1/3 som blir kalt inn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle som er helt enige i deg med tanke på militærtjeneste heller da, heldigvis vil mange av oss si. Å ha verneplikt i Norge er helt bak mål. Bare for å nevne en noe nyere hendelse kjenner jeg to gutter på 18 som ikke ble kalt inn (som faktisk la inn søknad på forhånd, og hadde lyst), og nå ikke får ta militærtjeneste, mens jeg, som er 25 og går utdanning, blir kalt inn uten feil hvert eneste år. Dette selv om jeg har gjort det klart at jeg har mindre lyst til det, og har elendig syn samt fruktosemalabsorbasjon. At folk lyver om helsetilstand etc burde ikke være noen overraskelse når de blir tvunget til å kaste bort et år av livet på noe de finner unyttig, og er heller ikke noe du kommer utenom.

Jeg er forbanna på alle tullingene som ikke ser at tvunget verneplikt er menneskerettighetsfiendtlig, for ikke å snakke om unødvendig dyrt, og utrolig ineffektivt.

Endret av araziel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ikke alle som er helt enige i deg med tanke på militærtjeneste heller da, heldigvis vil mange av oss si. Å ha verneplikt i Norge er helt bak mål. Bare for å nevne en noe nyere hendelse kjenner jeg to gutter på 18 som ikke ble kalt inn (som faktisk la inn søknad på forhånd, og hadde lyst), og nå ikke får ta militærtjeneste, mens jeg, som er 25 og går utdanning, blir kalt inn uten feil hvert eneste år. Dette selv om jeg har gjort det klart at jeg har mindre lyst til det, og har elendig syn samt fruktosemalabsorbasjon. At folk lyver om helsetilstand etc burde ikke være noen overraskelse når de blir tvunget til å kaste bort et år av livet på noe de finner unyttig, og er heller ikke noe du kommer utenom.

Jeg er forbanna på alle tullingene som ikke ser at tvunget verneplikt er menneskerettighetsfiendtlig, for ikke å snakke om unødvendig dyrt, og utrolig ineffektivt.

 

Mann kaster ikke vekk et år, men som sagt du har ikke tjenestegjort og vet ikke hva du går glipp av.

Det at du studerer kan utsettes et år uten problemer. eller ta det når du er ferdig med studiene.

Passer det dårlig etter studiene er ferdig..... du burde gjerne gjort deg ferdig med din plikt får du begynte å studere, eller bit det i deg og ta det når du er ferdig, ingen som tvinger til å ta militær tjeneste.

det finnes noe som heter siviltjenest ;-)

Lenke til kommentar

Hvor mye stolthet finnes i tvunget vernplikt da, trådstarter? Er ikke dette relativt? Hvis du virkelig hadde funnet stolthet i det å være en del av verneplikten/forsvaret tviler jeg på du hadde irritert deg så grenseløst over de som "vrir seg unna". Det virker på meg som om du er litt bitter for at du må avtjene verneplikten, mens noen andre slipper unna. Det virker som om du godt kunne ha tenkt deg å slippe.

 

Hvorfor mener du man har stolthet ved å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, for Norge kommer jo til å bli angrepet av alle lumske folkeslag som ikke er som oss om ikke de umodne, lite selvstendige guttevalpene får gå på disiplinskolen sin et år. Forsvaret i Norge handler ikke om stolthet og forsvar. Det handler om oppdragelse. Du skal ikke se bort i fra at det er de to tredjedelene av guttene som slipper forsvaret som blir sjefer over den resterende tredjedelen grunnet muligheter for lengre utdanning og karriere.

 

Og ja, jeg skriver for å provosere. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, for Norge kommer jo til å bli angrepet av alle lumske folkeslag som ikke er som oss om ikke de umodne, lite selvstendige guttevalpene får gå på disiplinskolen sin et år. Forsvaret i Norge handler ikke om stolthet og forsvar. Det handler om oppdragelse. Du skal ikke se bort i fra at det er de to tredjedelene av guttene som slipper forsvaret som blir sjefer over den resterende tredjedelen grunnet muligheter for lengre utdanning og karriere.

 

Og ja, jeg skriver for å provosere. ;)

 

Men det funker ikke, for du skriver bare noe piss uten bakgrunn i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Men det funker ikke, for du skriver bare noe piss uten bakgrunn i virkeligheten.

Han har et poeng, egentlig. Men likevel er det for dumt.

 

Resterende 2/3 får fullført utdannelsen tidligere og kommer seg inn i jobblivet tidligere. Greit nok at du kan tjene litt på dette, men vil nok tro at din 'dedication' til jobben, egentlig vil få deg høyere opp i stilling, samt bakgrunnsutdannelse.

Lenke til kommentar
Hvor mye stolthet finnes i tvunget vernplikt da, trådstarter? Er ikke dette relativt? Hvis du virkelig hadde funnet stolthet i det å være en del av verneplikten/forsvaret tviler jeg på du hadde irritert deg så grenseløst over de som "vrir seg unna". Det virker på meg som om du er litt bitter for at du må avtjene verneplikten, mens noen andre slipper unna. Det virker som om du godt kunne ha tenkt deg å slippe.

 

Hvorfor mener du man har stolthet ved å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe?

 

Ok, så er det kanskje ikke akkurat snakk om stolthet, men er det en plikt, så er det en plikt. Og akkurat det med å føye seg etter en overordnet myndighets regel om at man skal trenes til å drepe trenger man absolutt ikke å gjøre, men finn noe annet å gjøre istedet, f.eks siviltjeneste. Dersom man på sesjon blir erklært tjenesteudyktig bør disse personene også bli erklært arbeidsudyktig på alle områder. Etter flere år i forsvaret har jeg sett oppgaver som selv en ape uten armer kan utføre. Dessuten kaster man ikke bort et år. Du får god erfaring, samt i mange tilfeller en nydelig tjenesteuttalelse å slå i bordet med.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en plikt når forsvaret ikke har ressurser til å ta inn mer enn 1/3 av guttene. Fikk beskjed om dette da jeg var på sesjon for kull 88.

 

Edit: Jeg fikk ikke lov til å gå i militæret pga. at jeg har migrene en gang i halvåret. Kunne fint ha utført det aller meste selv om jeg har denne tilstanden. Tror kanskje jeg rykker inn og jobber et år i militæret etter endt legeutdannelse.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Jeg blir helt kvalm av de som lurer seg unna førstegangstjeneste på en eller annen måte. Å bli erklært ikke tjenestedyktig på et reelt grunnlag, er derimot noe annet. Uansett så sitter jeg med følelsen av at mesteparten av de som blir erklært ikke tjenestedyktig lurer seg til det.

Lenke til kommentar

Syns det skal bli frivillig hele greia. De med interessen vil jo søke seg inn, og dem er det jo mange av. Kjenner flere som ikke har fått innkallelse pga at det ikke var plass. Men så er det enormt mange som ikke har lyst men blir tatt ut og stikker så fort dem klarer. Skjønner ikke helt den saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et problem dette ja. På en CV er det vel bare positivt at man har avtjent førstegangstjenesten, og man kan jo spørre hvorfor man ikke har gjort det hvis det mangler.

 

Har svaret en naturlig forklaring, greit nok. Hvis man ikke gidder etc. er det for sløvt.

Har full forståelse for de som ikke vil inn pga utdannelse, og som ødelegger for sportslig karriere osv!

 

Men f.eks etter vgs. har man mulighet for å ta et år i forsvaret utenom at det ødelegger utdannelsen.

Lenke til kommentar

jeg blir ganske provosert når mann går ut og generaliserer og forbanner militærdimmere så enkelt. Man skal huske på at det er meget stor variasjon på hva slags tjeneste man får og hva man faktisk gjør. Jeg mener i dag at forsvaret tar inn alt for mange personer i forhold til hva de faktisk trenger. Mange tjenester i dag går for det meste ut på stillesitting og tvspilling, og har lite eller inget innhold. Hva får man ut av det? Jeg har selv vært inne til en sånn tjeneste og har opplevd at både formen og generell holdning har blitt ganske mye værre enn hva den var når den jeg kom inn. Hva slags nytte har da arbeidsgiveren av å se at du har sittet på rompa et år og gjort ingenting??

 

Man har jo ingen ekstra erfaring å skilte med, ingenting som kommer til nytte senere i livet. I tillegg til dette taper staten mye penger. Sett at man var hjemme et år og jobbet, eller for den saks skyld startet rett på utdannelsen. Skatten som man betaler av arbeidet gagner staten mer enn å faktisk betale folk for å sitte å se i veggen et år.

 

Så her jeg sitter angrer jeg faktisk på at jeg IKKE dimmet med en gang jeg ble innkalt, og heller gikk rett på utdanning eller jobbet. I stedet for å kaste bort et år!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...