Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regnskapsfører i Enkeltpersonforetak


Schlipperz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Er ikke helt sikker på hva du mener, men fant selv alt av adekvat informasjon på altinn.no. Det må tilføyes at en av mine venner, som har en viss hang til nettpoker, lot seg lure ganske så glatt av den opplysningen om nettsted ... :innocent:

Lenke til kommentar

Trode det var ganske greit forklart men men,..

 

Ved registrering i Enhetsregisteret skal man blant annet oppgji informasjon og signatur fra en regnskapsfører(som må være autorisert av Kredittilsynet). punkt 13.

 

Og lurte da på om man trenger og oppgji det i alle tilfeler.

Eller om det er ført på likk linje med revisor, som ikke trengs i alle tilfeler.

 

 

Og ja altinn.no har MYE god informasjon, men jeg fant ikke svaret på dette.

Lenke til kommentar

Kravet til en autorisert regnskapsfører er KUN om noen fører regnskapet ditt eksternt og utfakturerer deg for dette.

Ellers står du fritt til å føre regnskapet ditt selv eller å ha en ansatt som kan gjøre dette.

 

Det er altså bare når du mottar en faktura på regnskapshonorar at regnskapsførerern må være autorisert.

Lenke til kommentar

Siden du tenker på å starte enkeltpersonsforetak så sier regnskapsloven § 1-2 at dersom du i løpet av året har hatt eiendeler med verdi på over 20 millioner kroner eller mer enn 20 ansatte, så er du regnskapspliktig. Da skal du altså lage årsregnskap og årsberetning.

 

Det er noe om bokføringsplikt også, men dette er jeg litt mindre kjent med. Bokføringsloven sier imidlertid at enhver som har plikt til å levere næringsoppgave etter ligningsloven eller omsetningsoppgave etter merverdiavgiftsloven har bokføringsplikt. Ikke at jeg kan forklare deg veldig godt hva som menes med dette. Kan gjette, men det er farlig :p

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...