Merida Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Som overskriften sier så vurderer jeg å kjøpe meg et 40D kamera om tid og stunder. Det jeg har nå er et 350D kamera og det jeg lurer mest på nå er hvor stor er forskjellen på bildekvaliteten mellom desse to kameraene. Jeg vet at det er noen som sier at det personen bak kamera som bestemmer hvor godt et bilde kan bli, men vist vi ser bort fra det og tenker oss bare 40D mot 350D, er det stor forskjell på bildekvalitet mellom desse to kameraene? Kan man se forskjellen med det blotte øye? Er kamera skiftet verd pengene? Håper noen har tid til å svare litt på dette, og på forhånt takk
olar0701 Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Når det gjelder ren bildekvalitet, vil det under normale forhold, ikke være store forskjeller. Ved fotografering på høy iso er 40D bedre, samt hvis det er store kontraster i bildet. Normalt vil det ikke være forskjeller i 10 x 15 print, men i store print har 40D et forsprang Lkevel er 40D et mye mere kapabelt kamera. Autofokus er kraftig forbedret og mere nøyaktig, slik at du får flere bilder i fokus (i hvertfall min erfaring i forhold til 20D). Kameraet er dobbelt så rask på seriefotografering, har live wiev, sensor-rens, høyere batterikapasitet, bedre skjerm, auto-iso og sikkert andre ting jeg glemmer i farten. Hvis du er litt mere interessert i foto enn folk flest, går du ikke feil i å velge 40D. Selv er jeg meget godt fornøyd og bruker 40D minst like mye som 5D
Merida Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Skrevet 5. januar 2008 Hei og takk for rakt svar. For å si det slik så har jeg vel holdt på med fotografering i ca. 2 år nå og jeg blir bare mer og mer bitt av basillen. Grunnen til jeg spurte om dette er at jeg er ikke sikker på om jeg skal rive i eit 40D eller bruke pengene til nye objektiver og heller kansje kjøpe 40Dèn litt senere, men takk for rask svar
Per69 Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 I valget mellom bedre objektiver og bedre kamera har nok de fleste mest å hente på bedre objektiver. Likevel frister 40D meg også, særlig etter å ha testet fokuseringen... Hvilke objektiver har du, og hvilke kan du tenke deg?
paalolse Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 I valget mellom bedre objektiver og bedre kamera har nok de fleste mest å hente på bedre objektiver. Likevel frister 40D meg også, særlig etter å ha testet fokuseringen... Hvilke objektiver har du, og hvilke kan du tenke deg? Kan ikke si meg mer enig en dette. hadde selv eos300d intill før jul og jeg brukte faktisk penger først på bedre objektiver og like før jul kjøpte jeg eos40d et kjempekamera forøvrig
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Hvis du er litt mere interessert i foto enn folk flest, går du ikke feil i å velge 40D. Selv er jeg meget godt fornøyd og bruker 40D minst like mye som 5D Jeg slenger meg på denne tråden, da jeg tenker på å kjøpe nytt hus i løpet av året. Hvis du måtte velge mellom 40D og 5D; hvilket hadde du valgt? Tom
Merida Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Skrevet 5. januar 2008 I valget mellom bedre objektiver og bedre kamera har nok de fleste mest å hente på bedre objektiver. Likevel frister 40D meg også, særlig etter å ha testet fokuseringen... Hvilke objektiver har du, og hvilke kan du tenke deg? Jeg har den kit linsa + Canon EF 17-40 f: 4.0 L USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 mm f: 1.8 II og Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Det jeg kunne tenke meg er en super vidvinkel enten Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Canon eller Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Er også litt interesert i Tokina 12-24mm F4.0 AF PRO DX Canon, men ser det kommer en ny Tokina( Tokina at-x116 pro dx) med en lysstyrke på f:2.8 og har en brennvidde på 11-16mm, prisen kommer til å ligge på ca. 6500kr. så vi får se hva det blir til.
k-ryeng Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg har den kit linsa + Canon EF 17-40 f: 4.0 L USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 mm f: 1.8 II og Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.Da vil jeg si at du har optikk som er en 40D verdig, og du er åpenbart mer enn gjennomsnittlig interessert i foto. Jeg tror ikke du vil merke den helt store forskjellen på ren bildekvalitet (selv om den nok er bedre jevnt over, særlig på høy ISO (støy og dynamikk)), men i bruk vil en 40D være noe helt annet, og jeg vil absolutt si at det er en "forsvarlig" oppgradering... Endret 5. januar 2008 av k-ryeng
olar0701 Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Hvis du er litt mere interessert i foto enn folk flest, går du ikke feil i å velge 40D. Selv er jeg meget godt fornøyd og bruker 40D minst like mye som 5D Jeg slenger meg på denne tråden, da jeg tenker på å kjøpe nytt hus i løpet av året. Hvis du måtte velge mellom 40D og 5D; hvilket hadde du valgt? Tom Hmm, vanskelig valg, men jeg tror at i stedet for å kjøpe et 5D hus, ville jeg i stedet kjøpt 40D og 17-55 2.8IS. Omtrent samme pris... 40D er et mye bedre kamera enn 5D omtrent på alle områder - bortsett fra på bildekvalitet og søker. Selv her er de omtrent like i mine øyne -5D har kanskje et liiiite overtak på høy iso. I og med at noen likesinnede og jeg "åpner" et fotostudio i nærmeste fremtid, så beholder jeg min 5D inntil videre. Så hovedbruken blir nok i studio sammen med 24-105 som jeg synes er et flott brennvideområde innendørs. Med mindre at du er en utpreget action-fotograf, kan du ikke velge feil uansett. Men jeg tror som sagt jeg holder en knapp på 40D Endret 5. januar 2008 av olar0701
tomsi42 Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Hvis du er litt mere interessert i foto enn folk flest, går du ikke feil i å velge 40D. Selv er jeg meget godt fornøyd og bruker 40D minst like mye som 5D Jeg slenger meg på denne tråden, da jeg tenker på å kjøpe nytt hus i løpet av året. Hvis du måtte velge mellom 40D og 5D; hvilket hadde du valgt? Tom Hmm, vanskelig valg, men jeg tror at i stedet for å kjøpe et 5D hus, ville jeg i stedet kjøpt 40D og 17-55 2.8IS. Omtrent samme pris... Det er jo det som er et poeng - en 40D frigjør mer penger til optikk. Vil nok velge noe annet enn 17-55mm'eren. 17-70mm'eren min duger som allrounder; så det blir nok et lysterkt fast objektiv rundt 28-30mm og muligens en 85mm f/1.4. 40D er et mye bedre kamera enn 5D omtrent på alle områder - bortsett fra på bildekvalitet og søker. Selv her er de omtrent like i mine øyne -5D har kanskje et liiiite overtak på høy iso. Søker og bildekvalitet er vel det som frister mest med 5D. Men det koster muligens mer enn det smaker. I og med at noen likesinnede og jeg "åpner" et fotostudio i nærmeste fremtid, så beholder jeg min 5D inntil videre. Så hovedbruken blir nok i studio sammen med 24-105 som jeg synes er et flott brennvideområde innendørs. Med mindre at du er en utpreget action-fotograf, kan du ikke velge feil uansett. Men jeg tror som sagt jeg holder en knapp på 40D Jeg er mest en allround fotograf; noe som gjør valget vanskeligere Men jeg trenger heldigvis ikke å bestemme meg i dag. Tom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå