Gå til innhold

Bøker man må lese før man dør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Interessant at folk sier det ikke er noen bøker man lese før man dør, men jeg har aldri sett noen klage på lister over filmer man må se før man dør? :p

 

Men uansett.

 

Frank Herbert's Dune, fordi den gjorde for sci-fi sjangeren det Ringenes Herre gjorde for fantasy-sjangeren.

 

Ringenes Herre, naturligvis.

 

The Weird Works of Robert E. Howard (aner ikke hvor mange bøker det er, men det er mange). Fyren skapte sword & sorcery-sjangeren og har gitt oss en rekke kjente navn, som Solomon Kane, Kong Kull og Conan. Det sier jo litt at spillet Age of Conan nylig er kommet, og det jobbes med en film-trilogi om Solomon Kane. ;)

 

H. P. Lovecraft Omnibus 1-3. Lovecraft er en av de mest innflytelsesrike skrekkforfatterne hele forrige århundre, og selv den dag i dag er det få, om noen, som har klart å overgå stilen og fortellingene hans. Disse tre bøkene samler alt han skrev, inkludert en del historier han aldri rakk fullføre.

 

Carrie, av Stephen King. Ung fyr jobber med en bok. Fyren er misfornøyd med resultatet, kaster manuset i søpla og glemmer det. Dama hans leser det en stund senere og overtaler ham til å levere det inn til et forlag. Fyren går etterhvert med på det, og resultatet er denne boken og en karriere som en av nåtidens mest populære skrekkforfattere. Selvsagt er han innspirert av Lovecraft i flere bøker, men det er en annen sak. ;)

 

Dragonlance Chroniciles av Margareth Weis og Tracy Hickman. Fantasy er langt mer enn Ringenes Herre. Disse tre bøkene er basert på et brettspill (rollespill, selvsagt), men skapte sin egen versjon av verden og har til nå rundet over hundre og femti bøker, om jeg ikke tar helt feil. Liker du fantasy er disse tre obligatorisk.

Lenke til kommentar
Interessant at folk sier det ikke er noen bøker man lese før man dør, men jeg har aldri sett noen klage på lister over filmer man må se før man dør? :p

 

Kan godt ødelegge illusjonen din her. På samme måte som jeg mener at det ikke finnes bøker man må lese før man dør, mener jeg også at det ikke finnes filmer man må se før man dør. Ok?

Lenke til kommentar

Av bøker som jeg har lest, er "Mesteren og Margarita" av Michail Bulgakov og "Markens Grøde" av Knut Hamsun bøker jeg trygt kan anbefale ;)

 

Det er mange bøker som er lettere å lese, eller bøker som jeg har hatt større glede av akkurat i det jeg leste dem, men for at en bok skal bli et MUST å lese, skal man sitte igjen med noe i etterkant - de skal gjøre noe med deg.

 

There's a whole lot of books that totally kick ass, but only a handful that moves you" - husker ikke hvem som sa det, men han var sikkert en luring.

 

Selv om at det å si at det er bøker man MÅ lese før man dør, er å strekke den litt langt.

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg uenig at Harry Potter er bøker man MÅ lese. De bøkene som skulle blitt listet opp i denne tråden burde være bøker som enhver litteraturentusiast må ha i sitt repertoar av bøker en har lest. Altså kremen av klassikerne.

 

Det kommer alt ann på hva du kaller en "litteraturentusiast" og "kremen av klassikere". Jeg har langt flere bøker enn jeg noen gang kommer til å lese, og det hjelper ikke akkurat at jeg stadig kjøper enda flere. Jeg vil nok påstå jeg i aller høyeste grad kvalifiserer som "litteraturentusiast", men bortsett frabøkene jeg nevnte over har jeg svært få bøker (om noen) de fleste vil regne som klassiske. Jeg har derimot mer enn nok Warhammer, StarCraft, Resident Evil, Alien og Predator-bøker (Alien og Predator, selvsagt ikke Alien Vs Predator) for å nevne noen. :p

 

Men når det er sagt er det flere bøker her som bør leses av alle som har samme interesse som meg. Bør de listes her, eller er denne listen kun for "seriøs" litteratur som Hamsun og det mølet der? ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Hvorfor må jeg lese bibelen? Holdt det ikke at min far leste eventyr for meg da jeg var liten?

Om ikke annet, så kan du lese den fordi den har hatt utrolig stor innvirkning på vestlig kultur og litteratur; det finnes neppe en bok det er gjort så mange allusjoner til.

 

Jeg holder på med den selv, og jeg må innrømme at den kan være ganske underholdende til tider, hvis man tar den for det den er - en eventyrbok.

 

Jeg mener forøvrig at Koranen, Veda og Tripitaka hører vel så mye hjemme i en sånn liste som Bibelen.

Lenke til kommentar
Hvorfor må jeg lese bibelen? Holdt det ikke at min far leste eventyr for meg da jeg var liten?

Hvis du vil være orientert om din samtid og fortid, og ikke minst forstå de utallige referansene til Bibelen i øvrig litteratur og film, er det ikke så dumt å plukke den opp et øyeblikk, skjønner du. Jeg er ateist, men gleder meg stort over for eksempel Bibelen, Dante, Augustin og så videre. Du trenger ikke å tro på noe som helst for å lese Bibelen. Riktignok er det ytterst deprimerende å tenke på at det faktisk finnes folk som lar den kontrollere sitt liv, men ikke hold det mot den som litterært verk.

Endret av blaakopi
Lenke til kommentar
Interessant at folk sier det ikke er noen bøker man lese før man dør, men jeg har aldri sett noen klage på lister over filmer man må se før man dør? :p

 

Kan godt ødelegge illusjonen din her. På samme måte som jeg mener at det ikke finnes bøker man må lese før man dør, mener jeg også at det ikke finnes filmer man må se før man dør. Ok?

det er så sinnsykt sært å påpeke dette flere ganger. vis du ikke skal poste noe fornuftig som har med tråden å gjøre så hvorfor gidde? "bøker man må lese før man dør" er nærmest et begrep som man ikke trenger å ta altfor seriøst.

 

1. Bibelen

2. Koranen

 

har du lest begge er du tøff.

 

edit: leif

Endret av Pliskin1987
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...