Gå til innhold

Warner Bros. Går for Blu-ray!


dannad

Anbefalte innlegg

Det er bare vi som vinner på dette her, altså forbrukrene har talt. Vi vil ha Blu-ray! For dem som har satt seg inn i forskjellene på en HD-DVD og Blu-ray plate så er valget jo helt klart!

 

Blu-ray tekniskt sett er bedre, dette vet forbrukerne som meg og deg. Så vi får håpe denne tullete format "krigen" snart er over så vi kan få et så bra tilbud som mulig!

Hva er det du babler om? Forbrukerne har ikke valgt dette i det hele tatt. Forbrukerne velger foreløpig vanlig DVD fremfor noe annet. HD er et ekstremt lite nisjemarked hvor eneste grunnen til at Blu Ray selger litt bedre enn HDDVD er fordi det finnes mange ganger flere Blu-ray spillere der ute i form av PS3'er. Og hva i all verden er teknisk bedre med Blu-ray fremfor HDDVD?

At vi får et marked uten konkurranse er forøvrig heller aldri bra for forbrukerne, uansett hva slags produkt det dreier seg om.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At vi får et marked uten konkurranse er forøvrig heller aldri bra for forbrukerne, uansett hva slags produkt det dreier seg om.

Haha! Et marked uten konkurranse? Tror du studioene og CE-produsentene kommer til å sammarbeide om Blu-ray markedet? Nei, guess what - de kommer til å konkurrere om det.

 

Hva tror du kommer til å skje hvis blu-ray blir et seirende format? Ikke vær så naiv å tro at filmselskapene ikke vil ta i bruk mer DRM og soneinndeling. Historien har vist at disse selskapene gjør hva de kan for å kontrollere forbrukerne. Så lenge blu-ray har en konkurrent vil ikke dette bli tatt i bruk.

Ja, selvfølelig. Og de vil selvsagt kontrollere og mishandle oss stakkars forbrukere bare for å være slemme.

 

Du vet, det er en logisk forklaring på hvorfor studioene bruker regionskoding, det er nemlig fordi studioene ikke har råd til å trykke opp nok reel-er til å sende alle filmene rundt til alle land samtidig i denne verden. Og når nordmenn sitter å bestilller Blu-ray utgaven av en film fra USA samtidig som studioet prøver å sette filmen opp på kino i Norge, taper de penger. New Line Cinema f.eks. er helt avhengig av regionskoding (og måtte derfor slippe HD DVD-utgivelser senere enn blu-ray-utgavene), da de bruker ulike distributerer rundt om i verden, og er under kontrakter med disse.

 

PS: Fox er det eneste Blu-ray studioet som bruker sonekoding på alle filmene de gir ut. Både Disney og Sony har en fornuftig policy. Alle nye titler sonelåses, mens katalogtitler er sonefrie. Makes perfect sense for alle involverte. At disse studioene plutselig skal bli mye strengere på sonelåsing er ikke logisk, og helt usannsynlig.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Du vet, det er en logisk forklaring på hvorfor studioene bruker regionskoding, det er nemlig fordi studioene ikke har råd til å trykke opp nok reel-er til å sende alle filmene rundt til alle land samtidig i denne verden. Og når nordmenn sitter å bestilller Blu-ray utgaven av en film fra USA samtidig som studioet prøver å sette filmen opp på kino i Norge, taper de penger. New Line Cinema f.eks. er helt avhengig av regionskoding (og måtte derfor slippe HD DVD-utgivelser senere enn blu-ray-utgavene), da de bruker ulike distributerer rundt om i verden, og er under kontrakter med disse.

 

For det første så har alle store filmer premiere over hele verden på en gang, det hadde de ikke når DVD ble lansert så da var soner en langt mer aktuell problemstilling, men med den utviklingen som har skjedd med kommunikasjon på tvers av landegrenser de siste 5 årene. Så er det stort sett bare smale filmer som feks Inland Empire, som har premiere i feks. Norge etter at den har kommet på DVD i andre land. Fans av slike filmer ser den gjerne både på kino og kjøper DVDen uansett.

 

Argumentet med reels er vel uansett neppe særlig aktuelt om 3-4 år da digital kino er på full vei inn de fleste steder. Realiteten slik vi ser det på DVD i dag er at regionkoder, i mye større grad brukes til å difrensiere filmene etter ulike markeders betalingsvilje slik at man feks selger region 2 dyrere enn region 1 fordi europeer er mer betalingsvilje enn amerikanere. Dette er den eneste grunnen til at man skulle gi ut 60 år gamle filmer med region kodede DVDer, selv har jeg en lang rekke filmer fra 40 og 50-tallet som er på region 1. Det er neppe fordi de ikke har hvert satt opp på kino i Norge, årsaken til at regioner ble innført for DVDer eksisterer ikke lenger (utgivelsesforsinkning). Derfor er eneste grunnen til at det vil komme Blue Ray med DVDer at det skal brukes til å melke enda mer penger ut av forbrukerne, du kan jo nevne hvilke store filmer som kommer mer enn 3 mnd etter USA på kino i Europa?

Lenke til kommentar
For det første så har alle store filmer premiere over hele verden på en gang.

Det stemmer dårlig med virkeligheten du.

 

du kan jo nevne hvilke store filmer som kommer mer enn 3 mnd etter USA på kino i Europa?

Av de jeg kommer på i farten. 3:10 To Yuma (Lionsgate), Surf's Up (Warner), Ratatouille (Disney). Shoot 'Em Up (New Line Cinema).

 

Greit nok at storsatninger som The Golden Compass og American Gangster settes opp (tilnærmet) samtidig her hjemme som i USA, men det er ikke normen. Dette har ikke forandret seg mye siden DVD ble lansert, og problemet er der fremdeles.

 

Argumentet med reels er vel uansett neppe særlig aktuelt om 3-4 år da digital kino er på full vei inn de fleste steder.

Og da vil regionskoding mest sannsynlig forsvinne. Slik paidgeek på AVSforum antar (Blu-ray/Sony insider). Men digital distribusjon er her ikke enda. Norge har faktisk vært tidligere ute med dette enn USA. Så mange av kinoene våre har 2k eller 4k-prosjektorer i enkelte saler, men veldig få filmer i halvåret som faktisk kan sendes digitalt.

 

Realiteten slik vi ser det på DVD i dag er at regionkoder, i mye større grad brukes til å difrensiere filmene etter ulike markeders betalingsvilje slik at man feks selger region 2 dyrere enn region 1 fordi europeer er mer betalingsvilje enn amerikanere.

Det stemmer ikke i praksis. Vi europere deler bla. Sone B med Australia, som har tilnærmet like priser som USA på Blu-ray og samtidig også me Midtøsten. Er det ikke en hvis forskjell i kjøpekraften her?

 

Digresjon: Det er visst flere natteranglere enn meg her på forumet, hehe. :fun:

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Og da vil regionskoding mest sannsynlig forsvinne. Slik paidgeek på AVSforum antar (Blu-ray/Sony insider). Men digital distribusjon er her ikke enda. Norge har faktisk vært tidligere ute med dette enn USA. Så mange av kinoene våre har 2k eller 4k-prosjektorer i enkelte saler, men veldig få filmer i halvåret som faktisk kan sendes digitalt.

 

Realiteten slik vi ser det på DVD i dag er at regionkoder, i mye større grad brukes til å difrensiere filmene etter ulike markeders betalingsvilje slik at man feks selger region 2 dyrere enn region 1 fordi europeer er mer betalingsvilje enn amerikanere.

Det stemmer ikke i praksis. Vi europere deler bla. Sone B med Australia, som har tilnærmet like priser som USA på Blu-ray og samtidig også me Midtøsten. Er det ikke en hvis forskjell i kjøpekraften her?

 

Digresjon: Det er visst flere natteranglere enn meg her på forumet, hehe. :fun:

 

Jeg innrømmer at jeg overdrev litt, når jeg skrev at ingen store filmer kommer mindre enn tre måneder etter USA til Europa. Men jeg holder fast ved at tiden fra amerikansk realese til europeisk har blitt kortere, og særlig har blitt kortere de siste 5 årene på grunn av internett nedlastning og netthandel. Det er bare å ta et raskt google søk på en del klassiske blokcbustere fra tidlig 80-tallet fram til slutten av 90-tallet, så vil du se at det ofte var snakk om 8 måneder (på 70-tallet brukte enkelte filmer år på å vandre jorden rundt) før gigantiske storproduksjoner nådde europa. Tror neppe en film som Titanic og Star Wars Phantom Menace ville blitt lansert i Europa tre måneder etter USA hvis de hadde kommet i dag. Verdens lanseringer har blitt vanligere, finner ikke empiri på det, kan gjøre det senere tror det står nevnt en del om internasjonalisering av cinema i pensumlitteraturen min begge veier (world cinema har også blitt større i USA blant de dannede klasser, og meksikansk film slår ann blant amerikanske tenåringer), men orker ikke det nå.

 

Videre så synes jeg påstanden om at studioene kommer til å legge vekk region sperre på filmer som blir lansert samtidig over hele verden er veldig drøy. Her virker det som om du er en ivrig markedstro blåruss, den eneste måten påstanden kunne gitt noe som helst troverdighet er om om du kunne vise til tilsvarende empiri fra regionen hva angår DVD. Her er realiteten helt motsatt filmer med verdenslansering lanseres likevel med soner på DVD, og til og med klassiske filmer lanseres med regionsperre. Selv har jeg god erfaring med klassisk film på DVD, og ha dessverre en MacBook Pro som bare kan spille Region 2, og opplever stadig vekk at jeg må ty til andre løsninger for å få sett filmene mine (dette er filmer som ikke engang finnes på sone 2).

 

De eneste filmene jeg har erfaringer med som lanseres sonefritt, er enten steingamle kunstneriske filmer gitt ut av entusiastiske europeiske interesse organisasjoner slik som Orson Welles sine mest ukjente lavbudsjett produksjoner i Europa, eller undergrunds/kult DVDer distrubeert av feeks BlueUnderground det er da i mitt tilfelle snakk om italienske westernfilmer fra 60 og 70 tallet. Drøyeste eksemplene jeg kan komme på av bruk av Regioner er Sergei Eisenstein "Battleship potemkin" 1925, det er neppe en film som har behov for noen regionsperre.

 

Du virker temmelig naiv for å si det rett ut, særlig med tanke på at du bruker en Blue Ray insider som henger på et Audiovisuelt forum som sanhetsvitne, det er vel neppe tilfeldig at en Blu-ray insider skriver innlegg på et AV-forum. Hva skulle han sagt;

"Vi vil utnytte dette for alt det er verdt, og vi skal sørge for at ingen skal kunne kjøpe med seg en DVD i utlandet, og hvis folk flytter blir det pent nødt til å kjøpe alle filmene sine på nytt". Selvsagt vil en Sony ansatt forsvare Blue Ray, og en person som jobber for Sony her i Norge har neppe kunskap om hvilke valg filmselskaper (som ikke jobber med noen mandat fra Sony vil ta), derfor er hans påstander like lite verdt som alle andres, faktisk mindre da han har interesse av å gi ensidig informasjon i motsetning til andre. Nei da er det vel langt bedre å se historisk på det, å se hvordan dette har fungert på DVD.

 

ps. Nå har jeg ikke noe i mot Blu-ray og regionene blir neppe et problem å komme rundt for kyndige mennesker, og alle sier jo at Blu-ray er bedre rent teknisk. Personlig ser jeg liten vits i hele HD greia, særlig med tanke på at det vil bety svært lite om det er HD eller oppskalert DVD hva angår de fleste filmene jeg ser. Tviler på om David Lynch, Woody Allen, Kieslowski, Tarkovsky (med unntak av Solaris), etc. sine filmer vil ha særlig nytt av Blu-ray, så alle fjorårets pensum filmer i en kinosal med med DVD kilde og hadde større problem med filmkornene enn oppløsningsmangler fra DVDen.

 

HD er først og fremst for action og fancy hjemmekinoannlegg, og slik film blir neppe laget om 10 år, da utviklingen i spillteknologi vil føre til levende realistiske opplevelser som er langt sterkere enn film, og da vil de som er ute etter enkel underholdning gå over til spill og film vil bli et kunstutrykk for den kultiverte klasse. Denne utviklingen har man sett ved et hvert skifte hvor ny teknologi har kommet inn i bildet. Såpeserien har i stor grad tatt over for søppeliterarturen (de som leser bøker leser fordi det gir noe), Fotografiet tok over for realistiske biledkunst (de som maler bilde gjør det i dag for å utrykke noe kunsterisk ikke for å portrettere et menneske eller landskap), Boktrykkerkunsten tok over for håndskrift (Håndskrift i dag er for å utrykke noe kjærlighetsbrev etc.) osv. Det naturlige videreutviklingen er at dataspill vil ta over for filmen, og at framtidens filmskapere vil være mennesker med et helt spesielt kunstnerisk budskap som vil lage film for de intereserte. Data spill kan underholde, men fordi brukeren styrer selv er det vanskelig for skaperen å lage en spesiel opplevelse eller si noe meningsfyllt til brukeren, og det er den rollen filmen vil fylle i framtiden.

Lenke til kommentar
Du vet, det er en logisk forklaring på hvorfor studioene bruker regionskoding, det er nemlig fordi studioene ikke har råd til å trykke opp nok reel-er til å sende alle filmene rundt til alle land samtidig i denne verden.

 

Ja, det er en logisk forklaringen, og forklaringen er at da tror de det er lettere å ta en diffrensiert pris for å tjene mer, hverken meer eller mindre, det er akkurat dette soneinndelingen er lagd for. "kino-argumentet" henger ikke på greip, da soner brukes på alle typer releases, jeg vedder på at 99% av utgivelsene på DVD i USA aldri blir satt opp på kino i europa etter de har kommet ut som DVD der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sterke følser i sving her. Jeg vil bare smette inn og minne om at soneinndelingen på blu-ray faktisk er valgfri, og at det ikke er formatet i seg selv sin feil. Dette argumentet om at blu-ray er forbrukerfiendlig fordi det har mulighet for soneinndeling kjøper jeg ikke. At det er bra for de som skal produsere film betyr ikke automatisk at det er dårlig for oss.

 

Det nevnes at hd film fortsatt er myntet på et smalt marked- vel det er bare en liten bit av dette markedet igjen som importerer film. De aller fleste valnige forbrukere har aldri vurdert å importere film fra usa.

Og nei, du kan ikke se på hvor mange som gjør det her på forumet, eller på nettet generelt, vi er ikke representative for den gjengse forbruker.

 

Jeg holder fast ved at forbukerene vinner uansett hvem av formatene som går av med seieren, men vi taper så lenge det finnes usikkerhet.

Lenke til kommentar
Sterke følser i sving her. Jeg vil bare smette inn og minne om at soneinndelingen på blu-ray faktisk er valgfri, og at det ikke er formatet i seg selv sin feil. Dette argumentet om at blu-ray er forbrukerfiendlig fordi det har mulighet for soneinndeling kjøper jeg ikke. At det er bra for de som skal produsere film betyr ikke automatisk at det er dårlig for oss.

 

Det nevnes at hd film fortsatt er myntet på et smalt marked- vel det er bare en liten bit av dette markedet igjen som importerer film. De aller fleste valnige forbrukere har aldri vurdert å importere film fra usa.

Og nei, du kan ikke se på hvor mange som gjør det her på forumet, eller på nettet generelt, vi er ikke representative for den gjengse forbruker.

 

Jeg holder fast ved at forbukerene vinner uansett hvem av formatene som går av med seieren, men vi taper så lenge det finnes usikkerhet.

 

Nei, ikke nødvendigvis, men i dette tilfellet er det dårlig for oss. Og jo, muligheten for soneinndeling gjør formatet dårligere, og tvungen AACS gjør formatet i teorien dårligere, dog ikke så mye å si i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar
For det første så har alle store filmer premiere over hele verden på en gang, det hadde de ikke når DVD ble lansert så da var soner en langt mer aktuell problemstilling, men med den utviklingen som har skjedd med kommunikasjon på tvers av landegrenser de siste 5 årene. Så er det stort sett bare smale filmer som feks Inland Empire, som har premiere i feks. Norge etter at den har kommet på DVD i andre land. Fans av slike filmer ser den gjerne både på kino og kjøper DVDen uansett.

 

Med tanke på at de to filmene (No country for old men og There Will be Blood) som anses som fjorårets beste kommer på kino i Norge flere måneder etter at de kom på kino i USA så skjønner jeg godt behovet for soneinndeling. Hvert år er det dusinvis med filmer jeg ser før de kommer på kino/samtidig som de er på kino fordi jeg har bestilt DVD'en før filmene er kommet på kino i Norge. At det ikke gjelder de største blockbusterne er greit nok, men det gjelder allikevel mange titler og med internett som blir stadig mer populært så blir det en økende trend. Jeg vet jeg har hoppet på den og hver dag kommer det nye.

 

Jeg tar heller DRM og soneinndeling enn kaotiske tilstander som oppstod under VHS/Betamax-striden. Ikke er min filosofi at jeg skal forvente det værste heller, så jeg støtter bl.a K.Larsen sin vurdering her, litt for mye krisemaksimering ute og går. :)

Lenke til kommentar
Jeg tar heller DRM og soneinndeling enn kaotiske tilstander som oppstod under VHS/Betamax-striden. Ikke er min filosofi at jeg skal forvente det værste heller, så jeg støtter bl.a K.Larsen sin vurdering her, litt for mye krisemaksimering ute og går. :)

Om man har fulgt ørlite grann med på hva som er tilfellet idag med vanlige DVD-er så innser man raskt at det er ikke snakk om krisemaksimering her. Det er snakk om ren forretningstrategi og skaping av kunstige markedsskiller. Det må også være lov å tenke litt kritisk selv og ikke ta alt som kommer fra produsentene for god fisk! (Selv om en ideal-kunde selvsagt ikke besitter noen form for evne til å tenke kritisk...)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Selv som nysvoren Toshiba HD DVD-eier er jeg veldig enig med Dotten her. At vi får soneinnedeling får så heller vær om vi slipper en krig anno Betamax/VHS. Selv om jeg nå har hivd meg inn i denne krigen selv, har jeg ikke problemer med å innse at det nå ser ut som at min side har tapt det hele. Jeg kommer fremdeles til å kjøpe HD DVDer så fremt de blir trykt og som format er jeg strålende fornøyd. Forhåpentligvis ser vi et prisfall i fremtiden.

Lenke til kommentar
Selv som nysvoren Toshiba HD DVD-eier er jeg veldig enig med Dotten her. At vi får soneinnedeling får så heller vær om vi slipper en krig anno Betamax/VHS. Selv om jeg nå har hivd meg inn i denne krigen selv, har jeg ikke problemer med å innse at det nå ser ut som at min side har tapt det hele. Jeg kommer fremdeles til å kjøpe HD DVDer så fremt de blir trykt og som format er jeg strålende fornøyd. Forhåpentligvis ser vi et prisfall i fremtiden.

Men til Dotten og Bilet: Hva syntes dere var så fryktelig ille med Betamax/VHS/2000 "krigen" egentlig? På hvilken måte påvirket dette dere negativt?

Lenke til kommentar
Men til Dotten og Bilet: Hva syntes dere var så fryktelig ille med Betamax/VHS/2000 "krigen" egentlig? På hvilken måte påvirket dette dere negativt?

 

Det negative var vel etter mitt syn i stor grad at et dårligere bilde vant. VHS kunne ikke måle seg med Betamax, selv om Betamax etter dagens standard ikke er noe fullgodt i sammenligning. Et annet aspekt som var det avgjørende for at Betamax/VHS/ krigen ble stående igjen som et merke i elektrobransjen var nettopp Betamaxen sitt overtak, som raskt ble snudd til JVC og VHS sin fullstendige dominans. Ergo brukte forbruker masse penger på å skaffe seg Betamax utstyr på slutten av 70-tallet i store deler av Europa for så bare et par år senere måtte erstatte dette med VHS. Det samme skjedde i USA.

 

Med å få en snarlig avklaring, som med DVDen i 1995, der alle filmselskap ble enige om et felles format, slipper vi en hel masse forvirringer for forbruker og produsent.

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke det store problemet om man også har flere standarder. For meg hadde det egentlig ikke vært noe problem om både Blu-ray og HDDVD eksisterer side om side for alltid. Da kan de som ønsker soneinndelingen sin og ekstrem DRM få det, mens de som ikke ønsker den kan få slippe.

Kan heller ikke se at så veldig mange sitter og klager over feks. "konsollkrigen": Nei, jeg skal ikke ha meg noen konsoll før de finner ut hvem som "vinner" og blir enige om ett format på alle spillene. På spill har man hele 4(!) hovedstandarder nå, uten at det skaper noen "frykt" eller tilbakeholdenhet blant kundene.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Men uten én standard vil aldri HD-DVD/Blu-Ray vokse til å bli noe mer enn det det er i dag, nemlig et nisjemarked. Med den forvirringen som er ute å går nå blant den vanlig mannen om disse formatene, så kunne det aldri skjedd. Og mannen i gata hadde heller ikke giddet kjøpe to spillere for å få sett alle filmer som kommer. Så hvis det er to formater du ønsker, så ender det bare med at begge to dør ut om noen år fordi markedet for discene ikke utvikler seg og produsentene ikke ser noen fremtidig løsning på det. Da er det bye, bye HD-filmer for denne gang hvert fall, og så er det vel på'n igjen med en ny formatkrig. Det er helt komplett nødt til å være én hovedstandard på film for at markedet skal utvikle seg til noe mer enn et nisjemarked.

 

Når det gjelder spillkonsoller, så blir det vanskelig å sammenligne, for sammenlignet med film er også spill bare et lite nisjemarked. Men der har det alltid vært konsollkonkurrenter og flere konsoller med hver sine eksklusive spill å velge mellom, og de som spiller - som de fleste av dem strengt tatt må sies å være over gjennomsnittet interessert - skjønner dette. Du må ikke tro at det ikke er noen tilbakeholdenhet eller forvirring blant kunder om spillkonsoller der ute, for det skal jeg love deg at det er. Foreldre skjønner ikke dritten av dette, og kan ikke forstå hvorfor det finnes så mange spillkonsoller og hva forskjellen er. Jeg jobbet to år i multimedieforretning, og skal love deg at jeg brukte lange tider på å forklare ut og inn om spillkonsoller.

 

Markedet for film er enormt, mens markedet for spill stort sett (med unntak, selvfølgelig) begrenser seg til yngre personer. På spillfronten har det alltid vært konkurrenter, og det er akseptert blant de som kjøper spill. På filmfronten har det alltid endt opp med én standard, og da fungerer det ikke å endre det nå til å plutselig bli to formater som trenger hver sin spiller og som ender opp med eksklusive filmer osv osv. Det fungerer ikke, og det beviser man jo nå ved å se på hvor stor forvirring det faktisk er i markedet om disse to formatene. HD-filmer trenger én standard for å kunne utvikle seg.

Lenke til kommentar
Men uten én standard vil aldri HD-DVD/Blu-Ray vokse til å bli noe mer enn det det er i dag, nemlig et nisjemarked. Med den forvirringen som er ute å går nå blant den vanlig mannen om disse formatene, så kunne det aldri skjedd. Og mannen i gata hadde heller ikke giddet kjøpe to spillere for å få sett alle filmer som kommer. Så hvis det er to formater du ønsker, så ender det bare med at begge to dør ut om noen år fordi markedet for discene ikke utvikler seg og produsentene ikke ser noen fremtidig løsning på det. Da er det bye, bye HD-filmer for denne gang hvert fall, og så er det vel på'n igjen med en ny formatkrig. Det er helt komplett nødt til å være én hovedstandard på film for at markedet skal utvikle seg til noe mer enn et nisjemarked.

Nei det finnes jo ingen forutsetning for å si at HD vil forsvinne bare fordi det er to formater?! (Uansett vil det nok trolig bli ny "formatkrig" om ca. 10 år igjen dersom man skal se på historien)

 

 

Når det gjelder spillkonsoller, så blir det vanskelig å sammenligne, for sammenlignet med film er også spill bare et lite nisjemarked.

Der tar du jo grovt feil! Spillindustrien omsetter idag for mer enn filmindustrien, altså kan spillindustrien neppe kalles for noe nisjemarked på noen som helst måte. Argumentasjonen din faller jo dermed ganske fra hverandre i denne sammenligningen.

Jeg mener dog at spillindustrien er en god sammenligning. Der har man tidligere hatt svært dominerende aktører, som siden har blitt utfordret og utkonkurrert av andre. Og situasjonen idag er at 4 forskjellige standarder lever godt side om side, og pengene strømmer inn som aldri før. (Vel, kanskje med unntak av Sony som jo har blødd/blør kraftig pga. PS3, men uansett...)

Lenke til kommentar

Tradisjon tro, tror jeg at vi kommer til å se en vinner og en taper i formatkriger når det gjelder film. Film kan ikke sammenlignes med spill i så måte. At spillbransjen omsetter for mer enn filmbransjen vil jeg gjerne se noen god dokumentasjon for, før jeg tror på det. Det er for eksempel langt flere som kjøper seg en dvd/går på kino enn som kjøper konsoll/spill. Når det gjelder spillbransjen er forskjellene på formatene/konsollene også langt større enn HD-DVD/Blu-ray. Sånn sett er det også naturlig nok plass til flere aktører, siden enkelte aktører som f.eks Nintendo med sin Wii, kan tilby en helt annen dimensjon spill enn det PS3 kan.

 

Spill er også i stor grad forbeholdt de yngre aldersgruppene i samfunnet vårt. Film er noe universalt som kan knyttes til alle aldre. Ergo er kunnskapsnivået knyttet til hva som er bra/dårligere lavere og behovet for et universalt format større.

 

Et annet aspekt som jeg synes du tar grenseløst feil i her Vice er HD sin overlevelseskraft med to formater. Med to formater vil du tvinge folk til å bestemme seg for hvilken type filmer de vil se. Dersom du da som et eksempel uten virkelighet sier at Universal som eneste aktør vil velge å til slutt knytte seg til HD DVD i en kontrakt løpende til 2012 og ikke gir ut filmer på Blu-ray, vil du tvinge folk til å kjøpe en HD DVD-spiller skal de se Universal filmer. Dette er noe folk i stor grad ikke vil gjør og Universal vil tape på, som følge av at forbruker da i bunn og grunn ikke gidder å se deres filmer lenger. Alle andre filmselskaper benytter seg jo av Blu-ray teknologien. To formater som får støtte av alle filmselskaper gir heller ingen mening. Følgene av det blir sånn som jeg ser det at HD foreblir nisje i enda lengre tid fremover. Folk vil da bli sittende og vente til en av formatene en eller annen gang i fremtiden taper. At filmselskapene nå ser ut til å høre på forbruker, se på salgstall osv, gjør til at HD DVD mest sannsynlig forsvinner. So what?

 

Behovet for mer enn 1 filmformat i HD-klassen er ikke til stedet. Å påstå noe annet er idioti.

Lenke til kommentar
Nei det finnes jo ingen forutsetning for å si at HD vil forsvinne bare fordi det er to formater?! (Uansett vil det nok trolig bli ny "formatkrig" om ca. 10 år igjen dersom man skal se på historien)

Jo, HD-generasjonen greier ikke utvikle seg med to formater. Den allmenne befolkningen aksepterer ikke to forskjellige formater på film og greier ikke henge med da, det er bare til å se på historien at formatene ikke begynner å utvikle seg og selge før vi har fått én standard. Tror du virkelig at far på 42 år kjøper seg en spiller for å se Spider-Man-trilogien og en spiller for å se Transformers? Nei. Med to formater kommer det bare til å bli som nå, salget er noen få prosent av det totale filmsalget og gradvis utgis færre og færre filmer fordi studioene ikke tjener noe på det og heller ikke ser noen fremtidig utvikling i markedet. For at et format skal bli en suksess, må det selge mye og for at det skal selge mye må den allmenne mannen også akseptere det. Selv om du kan takle to formater, hadde det ikke fungert i praksis i lengden.

 

Der tar du jo grovt feil! Spillindustrien omsetter idag for mer enn filmindustrien, altså kan spillindustrien neppe kalles for noe nisjemarked på noen som helst måte. Argumentasjonen din faller jo dermed ganske fra hverandre i denne sammenligningen.

Jeg underdriver selvfølgelig litt, men spill er et lite marked i forhold til flim. Jeg kjenner ikke til de forskjellige omsetningstallene for spill og film (det regner jeg med at du kan dokumentere siden du tydeligvis har tallene foran deg), men det er nok uansett mer korrekt å se på antall solgte, i og med at nye spill koster tre ganger så mye som en film.

 

Jeg håper ikke du mener at spillbransjen er blitt større enn filmbransjen. Spillbransjen har utviklet seg voldsomt det siste tiåret, men kan ikke måle seg med film. Film er noe folk i alle aldre ser. Spill er hovedsaklig noe for de mellom 10 og 25 år.

 

Jeg mener dog at spillindustrien er en god sammenligning. Der har man tidligere hatt svært dominerende aktører, som siden har blitt utfordret og utkonkurrert av andre. Og situasjonen idag er at 4 forskjellige standarder lever godt side om side, og pengene strømmer inn som aldri før. (Vel, kanskje med unntak av Sony som jo har blødd/blør kraftig pga. PS3, men uansett...)

Igjen, to forskjellige marked med forbrukere som aksepterer det. Da er det greit. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke ser det vi andre ser, det er jo så enkelt: Spillbransjen greier å leve med flere formater og konsoller fordi forbrukerne aksepterer det og kjøper det. Forbrukerne aksepterer ikke dette på film og kjøper derfor ikke noe før det er en endelig standard. Trenger man klarere bevis for å se det?

Lenke til kommentar

Studio intervju med Home Media Magazine (Noen dager før Warner gikk BD-eksklusiv).

 

"Unfortunately, the dueling formats created an information logjam in what should have been our conversation with consumers."

- Ron Sanders, Warner.

 

"Dueling formats have restrained our ability to launch large-scale, industry wide marketing initiatives"

- Steve Einhorn fra New Line Cinema.

 

"Rather than collectivly educating customers, as the industry did with DVD, we´re embroiled in a manufactured format war that is slowing uptake to a degree.

- Mike Dunn, 20th Century Fox.

 

-----------------------------

 

Men nå er nok formatkrigen snart over, og HD-markedet kan få lov til å vokse.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...