Gå til innhold

Hjelp, hund uten oppdragelse!


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har et lite problem med hunden min(landser). Det er slik at hunden min bryr seg overhodet ikke om hva jeg sier til den, bortsett fra hvis det er oppfordring til lek. Jeg tror hun bare ser på meg som en lekekamerat. kanskje det har noe med at når hun var enda mindre (når vi nettopp hadde fått henne) turte jeg ikke å gjøre noe vondt mot hende, ta henne i nakkeskinnet når hun bet etc. Annet er at når jeg først har begynt og leke og skal slutte, driter hun som sagt i det (blitt bedre nå da :)) Hun er forøvrig også VELDIG stri, og gidder ikke og gi seg. jeg har blant annet klemt hene rundt snuten og munnen, lagt henne i bakken :p , løftet henne opp(hun er ganske tung, ikke lenger et alternativ :D )

alt mulig, men hun tar det som videre oppfordring til lek.. :no: , sier jeg "nei!" blir hun spessielt heelt spinnvill, uff og uff.. Stefaren min har helt "kontroll" over henne hun kommer når han roper på henne, slutter og bite momentant når hun ser ham, i motstning til meg hvor hun bare setter hodet på skakke og ser dumt på meg.

 

Hjelp!? Takker veldig for svar!

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er under henne på rangstigen. og det er 'far' i huset som er sjefen.

Hvor gammel er du?

Det er ikke vits i å løfte hunden, rive den i nakkeskinnet osv, når den ikke hører etter deg. Det kan gjøre den enda mer oppkavet, som du beskriver over.

 

Hunden må først lære ordet NEI !!

 

Har du vært på www.hundesonen.no ? Der er det femti hundefolk som kan svare deg, istede for å få to-tre svar her inne liksom...

Lenke til kommentar

Siden du er såpass ung, er det nok du som er nederst. dessverre så er det slik enkelte ganger, for den minste i familien.

Jeg vil unngå å komme i 'konflikter' med hunden(slik at den blir ivrig og hopper opp og lekebiter i deg), og heller gi den direkte ordrer. 'sitt' feks og gi den en godbit.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg helt hva jeg synes om rangstige og positiv straff. Jeg tror det handler mer om at du må være konsekvent og tydelig. Dere leker kun når du setter igang lek, og avslutter når du ikke gidder mer. Du skal da være passiv, ikke kjefte og styre for å få hunden til å slutte og leke. Hvis ikke hunden gir seg så tar du den i bånd eller setter den på et annet rom til den roer seg, ikke gi den noe oppmerksomhet før den er rolig. Det samme med biting. Når den biter sier du "Nei" eller et tilsvarende ord i et bestemt tonefall(ikke brøle), plukker løs hunden og overser den. Fortsetter den så setter du den i bånd eller plasserer den i et annet rom til den er rolig. Fortsetter den når den får komme fri, så gjentar du det igjen.

 

Hva tror du at du oppnår ved å ta hunden i nakkeskinnet, holde den over snuten, legge den i bakken osv? Stort sett ingenting i og med at hunden ikke har blitt bedre, du sier selv at hunden blir mer oppkavet og tar dette som lek. Meld deg på et kurs, gjør noe sammen med hunden din som ikke er lek. Gå spor, problemløsning, godbitsøk, tren ulike momenter som sitt og dekk etc.

 

Uansett hva du gjør, så er det viktig at du er tydelig i alt du gjør med hunden, samt at du er konsekvent.

Lenke til kommentar

Helt enig i at du må slutte å leke med hunden fram til du har fått litt mer kontroll på den. Du bør begynne å gi hunden mat og forlange at den skal sitte og vente til du har satt ned matskålen og du har sagt "hversågod" e.l.. veldig viktig at den IKKE får maten før den er rolig. Prøver den å ta maten løfter du bare matskålen bort igjen. Her gjelder det å være den som er staest og ikke gi seg. Du bør også forlange at den skal sitte å vente på klarsignal fra deg før den får lov å gå ut av døren også. Dette er øvelser som bedrer lederskapet. La den aldri få "belønning" fra deg hvis den selv tar initiativet til at ting skal skje.. lek - mat - tur o.l. Det er du som leder som skal bestemme når ting skal skje og hvor lenge det skal vare... Kommer den med båndet for å ut å gå tur så tar du det bare i mot og ber den gå å legge seg.. Etter noen minutter kan DU rope på hunden og be den bli med på tur = du er lederen..

Kan virke pirkete, men har du fått et problem med lederskapet er det dette som fører fram. Det å "vise makten" ved å legge i bakken e.l. fører bare til at dere kommer i kamp med hverandre og er lite heldig. Vil også råde deg til å gå på dressurkurs med hunden jeg, slik at du får kyndig råd og veiledning for hvordan ting bør gjøres.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

 

Med en gang hun vet at jeg har en godbit er hun jo selvfølgelig snill som et lam, og gjør alt jeg ber om, sitter, dekk, bli, legge ting på nesen og si versågod etc, matskålen gjør jeg også hver gang.

Men jeg har absolutt tatt hintet, og skal bli mer konsekvent! :hmm:

 

hun sliter også litt med og roe seg ned inne. feks, vi sitter på fredagskvelden og ser på tv :p, vi slipper inn Bianca (som hun heter) men hun klarer ikke og roe seg. Hun tasser bort til oss, slikker oss i ansiktet, dunker til oss med labben, og så videre.

Dette er også et lite problem fordi hun da nesten alltid må labbe rundt ute i gangen, mens vi i familien skal gjøre noe annet enn aktiviteter, som og lage mat, rydde, fordi da går vi rundt og hun går etter og vil ikke ha så mye oppmerksomhet.

Konklusjon :D Hun klarer ikke og roe seg.. kan det ha noe med at der er for varmt? hun puster og peser mye inne ellers også, og når hun er ute i gangen ligger hun alltid ved dørsprekken, hvor det blåser litt kald luft inn.

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Hmm, aktivisering.

 

Vanlige ting som tur tre ganger om dagen er det som er fast.

 

Ellers (ofte) er hun alltid med når jeg jogger, eller når mamma og stefar jogger, vi har en veldig stor hage som hun får til og løpe fritt rundt i nesten hele dagen. Er alltid med på lange turer i skogen, skiturer og slikt.

Ikke noe sånt annet proffe greier.

 

edit: :hmm: Hjernetrim, ja.. Jeg har hørt mange snakke om at hunden ikke bare trenger fysisk aktivitet, men også psykisk *eller no'* Neh ikke mye av det nei. Hun fikk forresten en slik svart ball som hun skal trille på,så detter det godteri ut, til jul!:D

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar
Takk for mange svar!

 

Med en gang hun vet at jeg har en godbit er hun jo selvfølgelig snill som et lam, og gjør alt jeg ber om, sitter, dekk, bli, legge ting på nesen og si versågod etc, matskålen gjør jeg også hver gang.

Men jeg har absolutt tatt hintet, og skal bli mer konsekvent! :hmm:

 

hun sliter også litt med og roe seg ned inne. feks, vi sitter på fredagskvelden og ser på tv :p, vi slipper inn Bianca (som hun heter) men hun klarer ikke og roe seg. Hun tasser bort til oss, slikker oss i ansiktet, dunker til oss med labben, og så videre.

Dette er også et lite problem fordi hun da nesten alltid må labbe rundt ute i gangen, mens vi i familien skal gjøre noe annet enn aktiviteter, som og lage mat, rydde, fordi da går vi rundt og hun går etter og vil ikke ha så mye oppmerksomhet.

Konklusjon :D Hun klarer ikke og roe seg.. kan det ha noe med at der er for varmt? hun puster og peser mye inne ellers også, og når hun er ute i gangen ligger hun alltid ved dørsprekken, hvor det blåser litt kald luft inn.

 

Store hunder med mye pels liker etter erfaring at det er kaldt . vår siste nuffe lå ute når d snødde som verst , da koste hun seg . sikler hunden mye ? , det kan være tegn på at hun er varm ?

Lenke til kommentar
Takk for mange svar!

 

Med en gang hun vet at jeg har en godbit er hun jo selvfølgelig snill som et lam, og gjør alt jeg ber om, sitter, dekk, bli, legge ting på nesen og si versågod etc, matskålen gjør jeg også hver gang.

Men jeg har absolutt tatt hintet, og skal bli mer konsekvent! :hmm:

 

hun sliter også litt med og roe seg ned inne. feks, vi sitter på fredagskvelden og ser på tv :p, vi slipper inn Bianca (som hun heter) men hun klarer ikke og roe seg. Hun tasser bort til oss, slikker oss i ansiktet, dunker til oss med labben, og så videre.

Dette er også et lite problem fordi hun da nesten alltid må labbe rundt ute i gangen, mens vi i familien skal gjøre noe annet enn aktiviteter, som og lage mat, rydde, fordi da går vi rundt og hun går etter og vil ikke ha så mye oppmerksomhet.

Konklusjon :D Hun klarer ikke og roe seg.. kan det ha noe med at der er for varmt? hun puster og peser mye inne ellers også, og når hun er ute i gangen ligger hun alltid ved dørsprekken, hvor det blåser litt kald luft inn.

Hva skjer når hun "maser" da.. får hun oppmersksomhet på det? Det fører jo gjerne til økt mas. Er hun mye inne sammen med dere, eller "slippes hun bare inn innimellom"?

Lenke til kommentar
Hmm, aktivisering.

 

Vanlige ting som tur tre ganger om dagen er det som er fast.

 

Ellers (ofte) er hun alltid med når jeg jogger, eller når mamma og stefar jogger, vi har en veldig stor hage som hun får til og løpe fritt rundt i nesten hele dagen. Er alltid med på lange turer i skogen, skiturer og slikt.

Ikke noe sånt annet proffe greier.

 

edit: :hmm: Hjernetrim, ja.. Jeg har hørt mange snakke om at hunden ikke bare trenger fysisk aktivitet, men også psykisk *eller no'* Neh ikke mye av det nei. Hun fikk forresten en slik svart ball som hun skal trille på,så detter det godteri ut, til jul!:D

Skal ikke så mye til for å aktivisere hodet litt heller da.. Litt "tampen brenner" med godbiter som dere gjemmer og hun kan søke etter. Gjemme en tennisball ute i hvis hun er glad i ball, som hun kan lete etter. Du kan løpe å gjemme deg når dere er på tur flere, og la henne løpe og finne deg.. ikke lage lyd da.. hun skal bruke nesa..

Mye rart man kan finne på som ikke er så "proft" men som gir hunden arbeidsoppgaver. Jeg har lært min ene flat til å plukke opp alt som faller på gulvet uansett hva det er å gi det til meg når jeg ber henne om det... Hunder kan også lære seg å rydde opp lekene sine i en egen kasse.. kun fantasien som setter grenser..

Lenke til kommentar

Haha, ja vi har lekt litt sånn gjemme seg i hagen-greier, men vi må lage lyder noen ganger ellers så gidder hun ikke mer :hrm:

Nei hun sikler egentlig ikke sånn veldig mye. Jeg vet at hun liker det ganske kaldt, men når jeg gikk ut isted, lå hun faktisk i en snøhaug og sov! :D Visste ikke at hun likte det så kaldt!

Men, noen forslagt til flere hjerne-leker og aktiviteter?

 

Morsomt at mange svarer!

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Granny nevner noe over :)

 

Fyll en ball med godbiter, og hun trøyer seg selv en stund.

Be henne om å sitte, mens du sprer godbiter rundt om i stuen/kjøkken/plena. Og så sier du søk eller finn godbiten (du kan si akkurat det du vil :p ).

Vanlig dressur. Sitt, dekk, bli, gå fint osv.

Du kan jo gå litt mer avansert og begynne med feks klikkertrening.

Agility er også en fin hobby :)

 

Hvor gammel er hunden?

Lenke til kommentar

Hvor gammel, jaa.. :hmm: Hun er vel rundt 10-11 måneder :)

 

Som nevnt over kan hun alle disse, sitt, dekk, bli også kan jeg legge noe på nesen hennes og si versågod, så tar hun det!

 

Når hun maser, må hun gå ut igjen. Som nevnt over, er hun veldig mye ute, hvor hun har sine egne aktiviteter. Som og spankulere rundt oppe på muren og vise seg frem, leke racerbil og spinne opp hele hagen, spise opp alt mulig rart, også bare ligge på trappen og hvile seg(ikke fordi hun vil inn).

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar
Hvor gammel, jaa.. :hmm: Hun er vel rundt 10-11 måneder :)

 

Som nevnt over kan hun alle disse, sitt, dekk, bli også kan jeg legge noe på nesen hennes og si versågod, så tar hun det!

 

Når hun maser, må hun gå ut igjen. Som nevnt over, er hun veldig mye ute, hvor hun har sine egne aktiviteter. Som og spankulere rundt oppe på muren og vise seg frem, leke racerbil og spinne opp hele hagen, spise opp alt mulig rart, også bare ligge på trappen og hvile seg(ikke fordi hun vil inn).

Det virker jo da som hun rett og slett ikke har fått lært seg hvordan man slapper av inne? Jeg ville foreslå å ha et bur til henne jeg. Et sted som er hennes plass og som hun kan ligge i og følge med på hva dere foretar dere og venne seg til alt en familie driver med av diverse aktiviteter uten at hun trenger å være med hele tiden. Synes det er synd hvis hun hele tiden skal utestenges fra det sosiale livet bare fordi hun ikke har lært seg å slappe av. Hunder er flokkdyr og trives best i sammen med "flokken" sin, men må lære seg å fungere sosialt. Læres hun gradvis til å ligge i buret så vil dere også ha det som en hjelp hvis dere må ha henne med bort. Husk bare på at buret må tilvennes gradvis da.. Men hun har vel kanskje bur i bilen slik at hun er vant til det alt?

Dere må da la det fungere slik at burdøren står åpen og hver gang hun begynner å mase så må hun få beskjed om å gå i buret og legge seg og "bli".. Dette bør jo fungere siden hun tydeligvis kan både dekk og bli. Husk å rose henne og gjerne stikke bort til henne med en godbit når hun ligger rolig. Slik lærer hun at det er positivt å være sammen med dere bare hun er rolig.

Lenke til kommentar
Tusen takk! Men et bur.. Kan vi eventuelt prøve og avvende henne med det etterhvert? Når hun forstår litt saker og ting?

Høres selvfølgelig veldig dumt ut, men kan hun ikke etterhvert bare legge seg på et teppe og sove? :blush:

Joda.. selvfølgelig kan dere bruke et teppe bare det er "hennes" plass. Fordelen med bur er at hunden der har en plass som den føler seg helt trygg i uansett hvor dere er bare buret er med. Legger man et teppe over har hunden en "hule" og det liker de fleste hunder å ha. Jeg føler litt på at du oppfatter at bur er en straff for hunder, men det er ikke det jeg mener det skal fungere som. Det skal ikke være en oppbevaringsplass for hunden, kun et fristed der hunden kan få roe seg ned og få fred, og som dere også kan bruke for å få fred for hunden nå det er påkrevet (f.eks hvis man har små barn på besøk.. da slipper hunden å få de ramlende over seg med de uheldige situasjoner dette kan føre med seg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...