Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til ny, billig firmabil?


N_R

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har solgt min 94 Colt som begynte å lekke olje osv, og må derfor ha en ny bil. Har eget AS, så jeg kan gi meg selv firmabil dersom det er lønnsomt.

 

En bruktbil er nok billigere totalt sett, men med reparasjonskostnader osv så tror jeg ikke forskjellen opp til en ny blir så mange hundrelappene pr måned. Trenger ikke all verdens luksus, men nyere biler har somregel en del høyere standard og ting som er kjekke å ha.

 

Har sett på et par kassevogner, men Kangoo, Partner, Berlingo, Caddy, Combo og Transit Connect blir rett og slett for lite - jeg har vært hos forhandlere og prøvd samtlige. Jeg er 195cm og må ha både større bil og mulighet for å skyve setet lenger bak uten at det stopper i veggen.... :-)

 

Har prøvd en Galaxy varebil til 400' og det var jo en helt annen bil.... sukk. Men det blir litt i overkant av hva jeg ønsker å betale. Kunne tenke meg en personbil-som-varebil slik som Galaxyen, men hva finnes der ute? Er jo innskjerpet hva som går som varebiler nå. Toyota har jo Verso (både Yaris og Corolla?), de andre har vel også modeller jeg kan få med grønne skilter.

 

Til sist har jo ikke bare prisen noe å si, men også driftskostnadene. Ser på Finn at noen Yaris-modeller med diesel er satt opp med 0.3 på mila? Det er jo praktisk talt ingenting? Tips til noe jeg bør være obs på her?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, glemte å si at jeg såvidt satte meg i en Touran da jeg var innom og så på Caddyen. Helt grei, men fikk ikke helt samme feelingen som i Galaxyen... :) Men takk for svar! :)

Ja. Galaxy er en ordentlig dritt bil å skru på. Men det skal vel ikke du, så det er vel akkurat det samme.. :!:

Lenke til kommentar
Hei, glemte å si at jeg såvidt satte meg i en Touran da jeg var innom og så på Caddyen. Helt grei, men fikk ikke helt samme feelingen som i Galaxyen... :) Men takk for svar! :)

Ja. Galaxy er en ordentlig dritt bil å skru på. Men det skal vel ikke du, så det er vel akkurat det samme.. :!:

 

Nei, jeg kan skru PC-er, men ikke biler :!: - men betyr det at den er forholdvis dyr å reparere på verksted? Greit å vite hvis jeg begynner å titte på en brukt Galaxy....

Lenke til kommentar
Hei, glemte å si at jeg såvidt satte meg i en Touran da jeg var innom og så på Caddyen. Helt grei, men fikk ikke helt samme feelingen som i Galaxyen... :) Men takk for svar! :)

Ja. Galaxy er en ordentlig dritt bil å skru på. Men det skal vel ikke du, så det er vel akkurat det samme.. :!:

Han kjøper seg vel ikke bil for å skru på den?

 

På de varebilene du nevnte kan man vel ganske enkelt flytte veggen noen centimeter bakover, men om det er veggen setet stopper i, eller om skinna ikke er lenger, veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
På de varebilene du nevnte kan man vel ganske enkelt flytte veggen noen centimeter bakover, men om det er veggen setet stopper i, eller om skinna ikke er lenger, veit jeg ikke.

 

Ja og nei, på et par av de jeg tittet på er det hel vegg som er ganske godt boltet fast.... vil jo ikke "herpe" bilen heller... :) Dessuten, hvis jeg kan få en Berlingo varebil for 150' men kanskje en 207 for ca 200' så er sistnevnte et bedre valg. Kan godt ta en bil med grønne skilter om jeg sparer en del på det, men ønsker meg som sagt en "ikke-kassebil".

Lenke til kommentar
På de varebilene du nevnte kan man vel ganske enkelt flytte veggen noen centimeter bakover, men om det er veggen setet stopper i, eller om skinna ikke er lenger, veit jeg ikke.

 

Ja og nei, på et par av de jeg tittet på er det hel vegg som er ganske godt boltet fast.... vil jo ikke "herpe" bilen heller... :) Dessuten, hvis jeg kan få en Berlingo varebil for 150' men kanskje en 207 for ca 200' så er sistnevnte et bedre valg. Kan godt ta en bil med grønne skilter om jeg sparer en del på det, men ønsker meg som sagt en "ikke-kassebil".

Har hørt at det ikke skulle være noe problem på Berlingo, Kangoo og Partner i alle fall.

 

Nye Berlingo og Partner 4x4 som du tittet på? Ihvertfall jeg syns disse er blitt en del tøffere enn standard varebiler, samt at de virker mer innredet som en personbil enn en klassisk kassebil.

 

Selv driver jeg og kikker litt på '04 Kangoo 4x4 til rundt 40k kr.

 

Eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7qaeDTAad655154

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7qaeDTAad655154

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7qaeDTAad655154

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja, alle var nye ja. Verkstedprisene og reparasjoner øker langt mer enn nybilprisene, så det er mindre og mindre å spare ved å kjøpe brukt - ihvertfall når du (som meg) knapt kan skifte olje selv. :) Sparer også noe på å ha den på firmaet, som veier opp ulempen med ekstra skatt.

Lenke til kommentar

Hvis Berlingo/Partner er for liten for deg, skal du absolutt glemme Yaris Verso, den er knøtt liten i forhold. Jeg er 197cm selv, og synes Partner/Berlingo er ok, men Yarisen er det ikke håp for.

Har du sett på Peugeot Expert / Citroën Jumpy? Disse er det mye bedre plass i, uten at de blir så kassete som f.eks HiAce og Transporter.

Lenke til kommentar

Vær obs på at varebiler synker mye hurtigere i pris enn vanlige personbiler. F.eks. får du en 2001 VW Caddy eller Peugeot Partner for 30 000 - 40 000 kr. Det er mindre enn 1/3 av nypris. Gjennomsnittet for personbiler er ca halv pris etter 6 år.

 

Grunnen er som du selv er inne på. Det er dyrere å reparere gamle biler enn å kjøpe nye. Det er jo like dyrt å reparere en varebil som en personbil.

 

Hiace holder seg bra da (som nesten alle Toyotaer).

Lenke til kommentar

Kjøp toyota fra 96 og oppover,der har du verdens beste bil,bror min hadde en,kjørte 2år med 2 tonn hele tiden nesten brukte bilen skikelig og var på eu godkjenning og nul feil(sån kan det være med andre biler,forslag til hvor bra di er)

Hiace har også låv til og dra opptil 2.2Tonn,får en bra Toyota til 60/70 Tusen,Husk og kjøp en med Turbo hehe..dette er

da en slite sterk bil

Lenke til kommentar
Citroen berlingo med grønne skilter, er billig! og bra som firmabil... ;)

 

Japp, har vært og sett på den, men den er litt liten dessverre. Koster 150' klar på veien, men da er det jo "bare" 50' opp til en ganske ok småbil.... og månedsmessig blir det ikke store forskjellen i utgifter. Tror jeg spanderer på meg den luksusen, er bare middels fornøyd med å kjøre Berlingoen. (Mamma hadde en tidligere)

Lenke til kommentar

Ja, skal se på konkurrentene til Galaxy. Såvidt sett på Touran, skal også se om jeg får med meg Grandis og 807 eller hva den heter.

 

Hehe, ser at S-Max faktisk er billigere enn Galaxy - men han luringen i butikken sa at Galaxy var det jeg trengte! :!: Faktisk er S-Max mer fornuftig for meg, da jeg kun skal flytte på meg selv og min bærbare pc. Ser ut som om du får den fullspekka for rundt 270, det er like mye som den minste Galaxyen. Er det noen grunn til dette? Motor osv ser ut til å være ganske så likt?

 

Men, har bestemt meg for å vente noen måneder med ny bil. Skal søke etter investorer snart, og da ser det ikke så pent ut med et kliss nytt fartsmonster i regnskapet. Og selv om jeg har råd til de månedlige utgiftene, så blir det fort et kontantinnskudd på 100 000 hvis jeg skal kjøpe en bil til nærmere 300 slik jeg har lyrt til. Så jeg tror det blir en 2001 Kangoo varebil i 6-9-12 måneder, og så får jeg se om jeg tar meg råd til en ny bil mot slutten av 2008.... :) Eller er det andre ting jeg kan gjøre? Leasing er en mulighet, men det er en meget dyr måte å ikke ha noe gjeld på.....

 

 

Angående kjøp av "billigbil" - er Oslo Bilauksjon og den slags tingen? Eller går det litt fort i svingene og man kan kjøpe katta i sekken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...