Gå til innhold

Realtek vil ikke fungere med ny XP SP3


Anbefalte innlegg

Vel, for noen dager siden besteme jeg meg å kaste Vista ut døra og returnere til gamle røttenes XP, grunnet Service Pack 3 og høyere framerates. Selvsagt måtte dette slå tilbake med at jeg nå ikke har lyd i det hele tatt. Ingenting. Lyden funket helt topp i Vista, men jeg måtte selvsagt formatere C og mista dermed alt blant drivere. Jeg vet godt at jeg har Realtek High Definition Audio, jeg forsto at jeg ikke hadde lyd og måtte dermed ha fatt i driverne. Jeg henta CD-en fra MSI og innstallerte derfra, den innstallerer og alt ser helt bra ut, men når jeg restarter sier fortsatt dxdiag/kontrollpanelet/media player at jeg ikke har noen lyd utsyr i dataen. Jeg sjekka BIOS, den er aktivert der. Jeg lasta ned fra MSI og Realtek, ingen av de funket. Ja, jeg lasta selvfølgelig ned Xp driverne og ikke Vista driverne. Jeg sjekket Device Manager, der har jeg følgende Lyd drivere/dingser

Audio Codecs

Legacy Audio Codecs

Legacy Video Capture Codecs

Media Control Codecs

Video Codecs

Husker jeg rett, var det ikke de som var der i XP. Jeg har prøvd utallige ganger å innstallere driverne, jeg finner også mappen de blir lagt på, men ingen av exe filene vil åpne seg, i det hele tatt. Dobbelklikk, så ser jeg "arbeider" musepekerne i et blunk før den forsvinner, også ingenting. Alt annet på PC-en fungerer forsåvidt helt topp.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette. På forhånd, takk

(PS: Ingen av audio kategoriene er røde og/eller gule. Det skal fungere.)

 

DxDiag.txt

Endret av bloodllines
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herremin, 35 har sett threaden min, kan ikke noen være så snill å hjelpe meg angående problemet mitt? Jeg vil helst unngå å kjøpe et nytt lydkort for å få musikken min tilbake..

Mulig at de ikke vet hva som er feil??

 

Foresten så fungerer realtek lydkort glimrende i XP. Bruker det selv. Har til og med deling av lyden på de forskjellige portene, sånn at jeg kan ha en lyd/sang på høytalerne, og en annen på headsettet.

 

Men gjør som Butthead sier, å sjekk at du ikke har noe programvare som sperrer endringer i registere osv.

Lenke til kommentar

som syar2003 sier. Det er en god ide å bruke drivere direkte ifra produsenten.

Men høres nå litt sprøtt ut at MSI har gjort driverne helt ubrukelig. Jeg ville kjørt driver cleaner.net

og rensket ut i registeret under maskinvare/enum før installasjon av nye drivere, men det går sikkert greit. Har hatt ett lignende problem med x-fi kort som ikke vil detekteres.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg har selfølgelig prøvd fra BÅDE MSI og Realtek.. Prøvde AC97 som jeg vet er en mer standard versjon OG Hd versjonen.. =(

 

Jeg lasta ned hotfixen for en dag siden, og prøvde. Microsoft sier det er med i Service Pack 3, som jeg har nå.

 

Btw, den hotfixen kan bare skaffes vis jeg kontaker support.. Hmm.. hvor mange i verden ringer ikke til Microsoft angående problemer nå..? xD

Endret av bloodllines
Lenke til kommentar

Hei Bloodlines!

 

Får du tilfeldigvis feilmeldingen "microsoft bus driver must be loaded etc.." når du prøver å installere realtek driveren?

 

Ta i såfall en titt under "min datamaskin->Maskinvare->Enhetsbehandling. Normalt skal egentlig hardware uten installerte drivere dukke opp med et stort gult spørsmålstegn, men i mitt tilfelle måtte jeg faktisk lete i underkatalogen til pci devices/system devices (husker ikke helt) før jeg fant en enhet med en litt mindre gult spørsmålstegn.

 

Etter det var det bare å velge update driver ved å høyreklikke på enheten og så ville plutselig realtek driveren la seg installere.

 

Håper dette var til hjelp.

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar

Under System Devices er det ingen gule/røde merker. Men, i "Other Devices" kategorien.. så er det gult på PCI device.. som står der. Har prøvd å oppdatere driveren gjennom "update driver" funksjonen, hente fram setup. filen for å innstallere driveren, men det fungerer rett og slett ikke. =(

Uansett hvordan det går, takker jeg for all hjelpen jeg får. Takk.

 

 

Edit: Og nei, jeg har ikke fått noen feilmelding i det hele tatt. Niks.

Endret av bloodllines
Lenke til kommentar

Hei

Instalerte serv pack 3 til en kammerat, der sluttet lyden og virke også.

Måtte formatere for og få¨det til.

 

Håper dette hjalp..

 

Under System Devices er det ingen gule/røde merker. Men, i "Other Devices" kategorien.. så er det gult på PCI device.. som står der. Har prøvd å oppdatere driveren gjennom "update driver" funksjonen, hente fram setup. filen for å innstallere driveren, men det fungerer rett og slett ikke. =(

Uansett hvordan det går, takker jeg for all hjelpen jeg får. Takk.

 

 

Edit: Og nei, jeg har ikke fått noen feilmelding i det hele tatt. Niks.

Lenke til kommentar

Jeg mener måtte formatere og legge inn WinXp og SP2 på nytt..

Da virket alt.

 

Du sier du formaterte.. du mener vel tilbake til Service Pack 2? Vis det, er det ingenting som stopper meg fra å føle musikken på full guffe om ikke så mange timer.

 

Edit: Og føle bassen forstyrre naboene ;)

Lenke til kommentar

La inn SP3 på en bærbar for ca en uke siden. Der fungerer alt greit. Testa akkurat lyden for å være sikker, da den sjelden er i bruk. Om jeg ikke husker helt feil måtte man velge om man skulle ta vare på "backup" når man la inn SP3. Dette for å kunne fjerne den etterpå. Da får man muligheten til å fjerne den akkurat som et hvilket som helst annet program. Hvor bra det funker vet jeg ikke, men jeg har i alle fall den muligheten.

Lenke til kommentar

Vel, nå ligger jeg tynt ann. Jeg fant tilbake min gamle XP sp2 CD, og boota den opp. Tok full formatering av C-disken. Så begynner den å kopiere filene til disken. Når den blir ferdig, sier den at den skal fortsette installasjonen etter den har restarta. Veldig flott at den ikke fortsetter etter jeg har gjort det. Vis jeg booter fra CD på nytt så begynner den alt på nytt. Nå har jeg ikke PC i det hele tatt XD

Lenke til kommentar
Bare sånn at alle vet det nå, så var det nok dårlig sammarbeid mellom driveren til Realtek og Service Pack 3, kjørte inn Sp2 igjen, og alt går helt på spor nå. :)

Godt å vite, da jeg har realtek lydkort på min egen maskin.

 

Skal bli spennede å se hva som skjer når SP3 kommer ut i ferdig versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...