storken Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Hei! Har brukt en god del av jula på å sette meg inn i lukkertider og blender, men er nå litt idèløs. Jeg er veldig facinert av flammer og vann, men finner ikke noen metode for å finne gode motiver til bildene. Noen som har noen små tips til hvordan jeg kan sette opp en "rigg" for flammer eller vann? Kameraet er ett nikon D70s. Har og ekstern blitz, men den har vi glemt igjenn ladern til så.
k-ryeng Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Hei! Har brukt en god del av jula på å sette meg inn i lukkertider og blender, men er nå litt idèløs. Hjelper kanskje ikke så mye for flammer og vann, men en idé er å gå på biblioteket og låne en fotobok. De kan gi deg tips og tricks som du ikke finner i manualen, og kan også gi deg inspirasjon til nye motiver. Ellers er det lurt og dra på nye steder, hvis du har tid en lørdag kan du kjøre til nabobyen eller nabobygden og se rundt deg. Gå en tur i skogen eller på fjellet, gjerne steder du ikke har gått mye før. Det å gå ut i naturen kan gi deg mange nye idéer, og kanskje det viktigste tipset er å gå nært nok. Bruk tid, tenk at bildet skal være ferdig komponert når du tar det. Tenk igjennom hva slags innstillinger du ønsker, ønsker du å blurre bakgrunnen, må du åpne blenderen, skal du ha bilde av dråpene i en foss trenger du korte lukkertider, skal du ha den samme fossen glatt og diffus, må du ha lenger lukkertider. Uansett hva du tar bilde av, bør du ha en idé om hvorfor du bruker de innstillingene du gjør, med mindre de kreves for å få tatt bildet i utgangspunktet. Har du dét i hodet, samtidig som du tenker på komposisjonen (inkl. forstyrrende elementer i bakgrunnen!) kan du klare å ta mange gode bilder av helt ordinære ting.
storken Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Skrevet 2. januar 2008 (endret) Hei! Har brukt en god del av jula på å sette meg inn i lukkertider og blender, men er nå litt idèløs. Hjelper kanskje ikke så mye for flammer og vann, men en idé er å gå på biblioteket og låne en fotobok. De kan gi deg tips og tricks som du ikke finner i manualen, og kan også gi deg inspirasjon til nye motiver. Ellers er det lurt og dra på nye steder, hvis du har tid en lørdag kan du kjøre til nabobyen eller nabobygden og se rundt deg. Gå en tur i skogen eller på fjellet, gjerne steder du ikke har gått mye før. Det å gå ut i naturen kan gi deg mange nye idéer, og kanskje det viktigste tipset er å gå nært nok. Bruk tid, tenk at bildet skal være ferdig komponert når du tar det. Tenk igjennom hva slags innstillinger du ønsker, ønsker du å blurre bakgrunnen, må du åpne blenderen, skal du ha bilde av dråpene i en foss trenger du korte lukkertider, skal du ha den samme fossen glatt og diffus, må du ha lenger lukkertider. Uansett hva du tar bilde av, bør du ha en idé om hvorfor du bruker de innstillingene du gjør, med mindre de kreves for å få tatt bildet i utgangspunktet. Har du dét i hodet, samtidig som du tenker på komposisjonen (inkl. forstyrrende elementer i bakgrunnen!) kan du klare å ta mange gode bilder av helt ordinære ting. Joda, fikk lyst til å ta bilde av noe her, en foss kanskje ja. Nå må jeg finne en foss Edit: Vi har jo katt, kan jo prøve litt der. Endret 2. januar 2008 av storken
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Prøv å ta bilder med spotmetering (jeg går ut fra at D70s har spot metering, eller punktmåling) om du vil ta bilder av flammer. Da vil du (generelt sett) få bilder av flammer, ikke omgivelsene. Prøv deg frem med eksponering.
storken Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Skrevet 3. januar 2008 Prøv å ta bilder med spotmetering (jeg går ut fra at D70s har spot metering, eller punktmåling) om du vil ta bilder av flammer. Da vil du (generelt sett) få bilder av flammer, ikke omgivelsene. Prøv deg frem med eksponering. Er dette en egen instilling på kameraet eller er det noe som står på auto?
jpsalvesen Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Om du skal ta bilder av flammer, så er det kanskje best å sette kamera i M-modus (på modus-hjulet helt oppe på kamera). Så har du trillehjulene for tommelfinger og pekefinger. Det ene bestemmer blender (hvor mye lys som kommer inn - en verdi som starter med f/) og den andre bestemmer lukkertid(måles i sekunder - s). Jeg husker ikke hvilket som er hvilket, har bare tatt i D70 en gang, og det er et par år siden. Still inn kamera slik at f-tallet er så lite som mulig. Det kalles åpen blender. Da kommer det mye lys inn i kamera. Still så inn lukkertiden slik at bildet blir riktig eksponert. Prøv deg frem. Om bildet er for mørkt, så må du ha lengre lukkertid (husk at 1/10s er lengre enn 1/100s). Om bildet er for lys, så må du sette en kortere lukkertid. Vips, du har full kontroll over hvor mørkt/lyst bildet blir, og det blir likt hver gang. Etterpå kan du prøve å rulle på blenderhjulet et par hakk, og motsatt for lukkerhjulet. Du vil nå se at du får lenger lukkertid, men samme mengde lys inn (eksponering). Muligens blir det uklart dersom lukkertiden blir for lang.. (Det er normalt at flammen blir litt uklar, men veken og stearinen skal være skarp). Du må gjerne montere kameraet ditt på et stativ mens du gjør dette - dersom du har stativ. (Simon: Spot-metering er gøy, men ikke så lett å forstå for en som nettopp har fått kamera vil jeg tro)
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Spotmetering, ja. Vel, nå kjenner jeg ikke menyene på D70s, men dersom du leter i manualen står det nok hvordan du setter på dette. Poenget er at metering, eller lysmåling i utgangspunktet vil gjøre en måling over hele motivet, på den måten vil eksponeringen bli jevn over hele bildet. Spotmetering, eller punktmåling vil gjøre en lysmåling der du putter punktet, på den måten kan du f.eks. velge å eksponere bildet etter hvor mye lys det er i ansiktet på en kar heller enn hvor lite lys det er på veggen (tenkt eksempel, du setter en lampe i ansiktet på noen og lar veggen være mørk). Dersom du finner ut hvordan du bruker punktmåling og så fokuserer på flammen vil lysmålingen bli slik at selve flammen er rett eksponert, mens omgivelsene gjerne vil bli svarte eller mørke. Dersom det er noe du lurer på er det selvfølgelig bare å spørre.
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Vel, nå kjenner jeg ikke menyene på D70s, men dersom du leter i manualen står det nok hvordan du setter på dette. Du trykker på knappen ved programhjulet som har fire "hjørner", en sirkel og en prikk på seg (hvis jeg ikke husker helt feil), og vrir på bakhjulet til bare prikken er synlig i displayet...
storken Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Skrevet 3. januar 2008 Takker for det spottipset! Men fikk ett problem samtidig nå, His du ser på det displayet bak avtrekkerknappen, til høyre for hvilken sånn lysmåler den bruker, der er det en sånn velger for å velge hvilken av de 5 rutene i "der du ser inni", den står fast på den helt til høyre til meg, hvordan endrer jeg den?
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Takker for det spottipset! Men fikk ett problem samtidig nå, His du ser på det displayet bak avtrekkerknappen, til høyre for hvilken sånn lysmåler den bruker, der er det en sånn velger for å velge hvilken av de 5 rutene i "der du ser inni", den står fast på den helt til høyre til meg, hvordan endrer jeg den? Å, den andre høyre (alternativt høyre hvis du ser fra andre siden) ;o) Det er antakelig fokuspunktmarkøren du mener. Det velger du med navigasjonsknappen bak (piltastene). Dersom du ikke får flyttet fokuspunktet, må du dytte på knappen under den, det står en 'L' der (den låser fokusvelgeren)...
storken Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Skrevet 3. januar 2008 Om du skal ta bilder av flammer, så er det kanskje best å sette kamera i M-modus (på modus-hjulet helt oppe på kamera). Så har du trillehjulene for tommelfinger og pekefinger. Det ene bestemmer blender (hvor mye lys som kommer inn - en verdi som starter med f/) og den andre bestemmer lukkertid(måles i sekunder - s). Jeg husker ikke hvilket som er hvilket, har bare tatt i D70 en gang, og det er et par år siden. Still inn kamera slik at f-tallet er så lite som mulig. Det kalles åpen blender. Da kommer det mye lys inn i kamera. Still så inn lukkertiden slik at bildet blir riktig eksponert. Prøv deg frem. Om bildet er for mørkt, så må du ha lengre lukkertid (husk at 1/10s er lengre enn 1/100s). Om bildet er for lys, så må du sette en kortere lukkertid. Vips, du har full kontroll over hvor mørkt/lyst bildet blir, og det blir likt hver gang. Etterpå kan du prøve å rulle på blenderhjulet et par hakk, og motsatt for lukkerhjulet. Du vil nå se at du får lenger lukkertid, men samme mengde lys inn (eksponering). Muligens blir det uklart dersom lukkertiden blir for lang.. (Det er normalt at flammen blir litt uklar, men veken og stearinen skal være skarp). Du må gjerne montere kameraet ditt på et stativ mens du gjør dette - dersom du har stativ. (Simon: Spot-metering er gøy, men ikke så lett å forstå for en som nettopp har fått kamera vil jeg tro) Lukkertid og blenderåpning begynner jeg å få teken på nå. Lekte meg litt med noen vanndråper igår, men bildene ble alltid for mørke på 1/1250 lukkertid. Fant fram ett arbeidslys (sånn 2000W ting elns), og da ble de for lyse igjenn. Men stilte det inn igjenn med å ta blenderen fra 3,5 til 9. Vet ikke helt hva de tallene står for men har funnet ut hva de gjør Har du en annbefaling til stativ? Har ikke det og ser helt klart fordelene med et Så lurer jeg på en ting til, bare sånn for å ha det avklart, kan man skade bildesensoren ved å utsette den for for mye lys? Tenkte på å prøve å ta noen bilder av en sveisemaskin in action men fikk denne tanken i bakhodet. Takker for det spottipset! Men fikk ett problem samtidig nå, His du ser på det displayet bak avtrekkerknappen, til høyre for hvilken sånn lysmåler den bruker, der er det en sånn velger for å velge hvilken av de 5 rutene i "der du ser inni", den står fast på den helt til høyre til meg, hvordan endrer jeg den? Å, den andre høyre (alternativt høyre hvis du ser fra andre siden) ;o) Det er antakelig fokuspunktmarkøren du mener. Det velger du med navigasjonsknappen bak (piltastene). Dersom du ikke får flyttet fokuspunktet, må du dytte på knappen under den, det står en 'L' der (den låser fokusvelgeren)... Fokuspunktmarkøren ja Fikk det til
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Har du en annbefaling til stativ? Har ikke det og ser helt klart fordelene med et Hva slags prisklasse da? Vil ikke anbefale deg å bruke noe særlig mindre enn 1000 kr på stativ til DSLR. Bilora Pro Combi II duger, Velbon Sherpa 600R og 750R er også bra. De ligger på rundt 1000-lappen, litt i overkant tror jeg. Jeg har selv et Vanguard Tracker 1 som jeg er meget godt fornøyd med... Tracker 2, 3 og 4 er også bra forøvrig, det er vel 1 og 4 som er lettest å få tak i tror jeg. Tracker 1 koster omlag 1700 med treveishode, Tracker 4 er litt kraftigere og har et litt bedre hode, koster ca 2000.
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2008 Skrevet 3. januar 2008 Så lurer jeg på en ting til, bare sånn for å ha det avklart, kan man skade bildesensoren ved å utsette den for for mye lys? Tenkte på å prøve å ta noen bilder av en sveisemaskin in action men fikk denne tanken i bakhodet. Tja, det kan vel hende at ekstremt lys kan ødelegge sensoren, men en sveisemaskin skal ikke være noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå