Gå til innhold

Overklokking av CPU uten og overklokke RAM


Anbefalte innlegg

Hei, forleden kjøpte jeg en ny pc fra komplett. Har lest at Core 2 Duo overklokker veldig bra så jeg bestemte meg for å prøve og overklokke. Men jeg vil helst ikke overklokke minne mitt i samme slengen, siden jeg er veldig usikker på hvor mye den tåler. Jeg ser at det finnes forskjellige FSB:DRAM muligheter, men ingen av de er 1:0,xx slik at jeg ikke overklokker minne like mye som CPUen

 

Spørsmålet er: finnes det en mulighet for å overklokke CPU uten og overklokke minne eller må jeg overklokke minne i samme slengen? Kan da bare si at jeg ønsker å nå 3Ghz, som ikke er så veldig stor overklokk, men jeg frykter minne ikke tåler det.

 

Link til CPU, minne og HK

CPU: Intel C2D E6750

Minne: Corsair TWIN2X 5400 DDR2

Hovedkort: MSI P35 Neo

Endret av Prebsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok overklokke minnet ditt også. med mindre du kjøper deg en Extreme-variant av CPU. Men da er det nok billigere om du kjøper deg bedre minnebrikker, hvertfall PC2-6400. Ellers kan du jo prøve å overklokke minnet, skal nok en del til før de blir så varme at de går i stykker...uansett kan du jo plassere en vifte over de, da skal det en del til før de blir for varme.

Lenke til kommentar

Du må bare sette FSB:DRAM forholdet til noe annet enn 1:1. Du har faktisk minne som gir 1:1 (sånn ca) ved uklokket CPU. CPU-en din har FSB på 333 Mhz (de 1333 er såkalt Quad-pumped, dvs det håndteres 4 signaler i parallell pr klokkeslag på FSB). Minnet ditt har hasighet på 675 Mhz; men da det er Dual, vil det si at hastigheten er 337 Mhz (single).

 

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan MSI kortet sin BIOS håndterer dette. På flere moderne kort kan man i utgangspunktet la dette forholdet stille seg automatisk, slik at minne automatisk stiller seg på et korrekt forhold. Men jeg tror 5:4 er et greit forhold, da vil minne være på 266 Mhz (PC-4300) før du starter å klokke. Klokker du opp slik at minne ender på 333 Mhz (spesifisert hastighet på minne), vil FSB være på ca 416 Mhz.

 

CPU-en din, E6750, har en multiplier på 8, og da blir CPU-en klokkefrekvens ved FSB på 416 Mhz = 416 * 8 ≈ 3,3 Ghz.

 

Nå klarer også det meste av bedre minne å dra over den hastigheten det er spesifisert for. Det Corsair minne du har er langt fra så dårlig, og med C5 timings bør du nesten klare å få det til en FSB på 400 (husk at minne oppgis med Dual hastighet, så dette er det samme som 800 Mhz).

 

Man trenger nemlig ikke å klokke minne, selv om man klokker CPU.

 

Så til dere med skråsikre påstander om at her må det kjøpes nytt minne, nei dette går ikke, kanskje dere bør sette dere ned å lese litt mer på "faget" først.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Du må bare sette FSB:DRAM forholdet til noe annet enn 1:1. Du har faktisk minne som gir 1:1 (sånn ca) ved uklokket CPU. CPU-en din har FSB på 333 Mhz (de 1333 er såkalt Quad-pumped, dvs det håndteres 4 signaler i parallell pr klokkeslag på FSB). Minnet ditt har hasighet på 675 Mhz; men da det er Dual, vil det si at hastigheten er 337 Mhz (single).

 

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan MSI kortet sin BIOS håndterer dette. På flere moderne kort kan man i utgangspunktet la dette forholdet stille seg automatisk, slik at minne automatisk stiller seg på et korrekt forhold. Men jeg tror 5:4 er et greit forhold, da vil minne være på 266 Mhz (PC-4300) før du starter å klokke. Klokker du opp slik at minne ender på 333 Mhz (spesifisert hastighet på minne), vil FSB være på ca 416 Mhz.

Jeg sjekket hvilke FSB:DRAM forhold som jeg kunne velge i mellom i BIOS, men det ser ut som at jeg bare kan velge 1:1,xx og ikke 1:0,xx eller 5:4. Så utgangspunktet for minne er da 337 Mhz. Jeg får vel bare ta det rolig når jeg skal klokke, og øke med noen mhz hver gang og se hvor mye minne tåler. Men hvis minnet klarer så mye som du sier det bør klare, blir jeg storfornøyd. :)

 

Edit2: 2,88Ghz og 360mhz minne. Kjørte Prime95 i ca 10min, virker som det er stabilt. :)

Endret av Prebsor
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke bare multiplier til 1:1? Jeg skjønner ikke problemet helt. Og hva med alle de X'ene? Har aldri sett enn FSB:DRAM divider med desimaltall.

 

Tar du 1:1 vil hastgigheten din være lik FSB, og du vil ha en god del å gå på med standard volt og Cas 5 latency.

 

Edit: De brikkene klarer ihvertfall 400mhz CL5 uten noen som helst voltøkning, og med 1:1 vil du da ha 3200mhz på prosessoren.

 

Og slik at du vet det. Den eneste måten du kan ødelegge ramme din på er å pumpe for mye volt igjennom de, eller at de blir for varme. Og vis du kun øker hastighet, og ikke spenning til brikkene, vil det ikke være noe temperaturøkning, dvs ingen sjans for å ødelegge brikkene med mindre du øker volt eller har en enorm temperatur inne i kabinettet.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Hvorfor tar du ikke bare multiplier til 1:1? Jeg skjønner ikke problemet helt. Og hva med alle de X'ene? Har aldri sett enn FSB:DRAM divider med desimaltall.

 

5:4 = 1:0,80

2:3 = 1:1,5

3:4 = 1:1,333

 

Så det er fullt mulig å oppgi divider med desimaler dersom FSB alltid er 1. Mulig det er det som er gjort i BIOS-en her.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar du ikke bare multiplier til 1:1? Jeg skjønner ikke problemet helt. Og hva med alle de X'ene? Har aldri sett enn FSB:DRAM divider med desimaltall.

 

5:4 = 1:0,80

2:3 = 1:1,5

3:4 = 1:1,333

 

Så det er fullt mulig å oppgi divider med desimaler dersom FSB alltid er 1. Mulig det er det som er gjort i BIOS-en her.

Åja. Selvfølgelig.

 

Begynner å blir sent på kvelden dette her. Lykke til med klokkingen! Vil alikevel anbefale deg til å klokke på 1:1. For det første, er det god sannsynlighet for at rammen din klarer godt oppi 430-440mhz på CL5 og standard spenning. For det andre, så er det ofte(men ikke alltid) at HK\RAM\CPU klarer å klokke lengre på 1:1. Om dette har noe for seg når man klokker bare "litt", er varierer vel fra oppsett til oppsett. Bare prøv deg litt fram med forskjellige timings, straps og fsb:dram dividers.

 

MVH Todda7

Lenke til kommentar

Jeg kan oppgi de forskjellige dividene i FSB : DRAM: 1:1,00 1:2,00 1:1,25 1:1,50 1:1,67 1:1,20 1:1,60 (Bruker 1:1,00)

Jeg har et Antec 900 kabinett og max temperaturen CPU hittil er 56 grader så langt @3,12Ghz, og 32-36 grader på idle. Så jeg begynner kanskje og nærme meg grensen for temperaturen på prosessoren? Når vil man si at temperaturen er farlig høy?

Endret av Prebsor
Lenke til kommentar
Googlet litt på det, men fant ikke noe særlig. Er det noen som har andre tips eller har en guide om hvordan man låser opp multiplier? På forhånd takk!

 

Det var mulig på gamle CPUer, som gamle AMD Athlon osv. men på nyere CPuer er det ikke lenger mulig, rimelig sikker for AMD, og 100% sikker for Intel. Eneste mulighet der er om CPUen ikke har låst multiplier, noe bare de aller dyreste modellen har.

 

Det du må gjøre er å stille med RAM multiplier til laveste mulig. da vil du sansynligvis klare å holde deg langt under det din RAM klarer maks selv når du overklokker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...