Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Trenger hjelp til bedre ytelse med spill i vista!


Anbefalte innlegg

Det nytter ikke å slåss mot vista spesielt når du har ytelseproblemer allerede nå.

En midlertidlig løsning blir nok å innstallere win Xp på en ekstra partisjon, da burde du få mye bedre ytelse en vista kan gi deg.

dessverre så er vista gjennomsyret med ubrukelig DRM som i veldig mange tilfeller kan få systemet ditt til å yte som syrup samt se ut som hakka møkk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ps. ettersom jeg kan se så har du 2xpci-e x16 slots, så du kan kjøre SLi, men jeg vil ikke anbefale det :)

 

dette stemmer ikke, kortet ditt har x38 brikkesett, som støtter CrossFire, ikke SLI

 

 

Jupp, my bad, skrive feil der jeg sjekket først, sjekket Asus sine sider, er crossfire.

Det betyr ikke at det er umulig å kjøre SLi på et crossfire hovedkort ;)

Men somsagt, ikke å anbefale.

 

Hater å komme med en XPvsVISTA comment her, men Vista har ingen problemer med

å kjøre spill. Jeg har ingen personlig erfaring med 64bit versionen, men 32bit versionen har

ikke vært annet en bliss for meg, og veldig mange andre jeg kjenner. Det er godt mulig at 64bit

versionen har problemer med spesefike spill. Jeg ville kanskje anbefalt å prøve 32bit versionen

før du går tilbake til XP, om du ikke finner ut av problemet.

 

 

Når det kommer til Direct X 10 updaten, så er vel den bare å downe fra den linken jeg postet.

den linken går rett til microsoft sine sider

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

 

 

Håper du får fikset problemet :)

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Det nytter ikke å slåss mot vista spesielt når du har ytelseproblemer allerede nå.

En midlertidlig løsning blir nok å innstallere win Xp på en ekstra partisjon, da burde du få mye bedre ytelse en vista kan gi deg.

dessverre så er vista gjennomsyret med ubrukelig DRM som i veldig mange tilfeller kan få systemet ditt til å yte som syrup samt se ut som hakka møkk.

Enda en Vista hater ;-)

 

DRM kan nok få skylden for mye men det er nok ikke rett i dette tilfellet.

DRM griper først og fremst inn når man skal avspille media (les musikk og video) og ikke i like stor grad hardware/software/drivere.

På drivernivå er vel HDCP en av DRM's sjekkpunkter, når man spiller av kopibeskyttet materiale.

 

Vista er et utmerket operativsystem, i 32bit og spesielt i 64bits utgave.

Det eneste man kan slite med er for gammel hardware eller dårlige drivere.

Har enda ikke hatt kompabilitetsproblemer på noen av mine maskiner, og det er mange.

Lenke til kommentar

har du bra hardware, så er vista toppers, jeghar 64 bit vista, og det er langt fra sirup som alle vista hatere skal ha det til.

Spill er heller ikke tregere, i allefall ikke etter min mening, gikk fra xp btw.

Sjekk de rambrikkene, om de står riktig i hovedkortet, ellers mister du en del ytelse.

Endret av a_sondre
Lenke til kommentar

Du har driverproblemer. 8800 Ultra skal klare å dra bioshock uten hakking. Vista scoren din er også for lav på spill 3d delen. Mitt 7900GTO drar 5,9 på skalaen... Det er ca halvparten så kraftig som ditt ultra.

 

 

Litt OT:

 

Har selv nylig gått over fra XP 32 bit til Vista 32 bit, og synes faktisk Vista responderer raskere enn XP. Tror nok Vista liker mye minne. Skal for øvrig over på 64 bit for å kunne utnytte alt minnet mitt. En positivt overrasket MS bruker :)

 

Lenke til kommentar
Hva mener du med slettet microsoft sine skjermdrivere? avinstallerer du de ikke på rett måte kan det bli trøbbel.

 

Driverene til skjermkortet ditt er nok ikke installert rett, 8800ultra skal gi 5.9 i Vista score.

prøv og avinstaller driverene, restart og installer driverene på ny.

 

Kan prøve å gjøre det igjen, synes også det er merkelig at den ikke får 5.9. Jeg slettet dem på vanlig måte, altså "programmer og funksjoner" så slettet jeg NVIDIA driveren derfra og installerte igjen etterpå med de nyeste driverne fra NVIDIA siden..

 

Du stiller minnehastigheten i BIOSen, sjekk manualen til hovedkortet ditt.

Skal sjekke det ut, men jeg forstår ingenting i BIOSen :)

 

Det nytter ikke å slåss mot vista spesielt når du har ytelseproblemer allerede nå.

En midlertidlig løsning blir nok å innstallere win Xp på en ekstra partisjon, da burde du få mye bedre ytelse en vista kan gi deg.

dessverre så er vista gjennomsyret med ubrukelig DRM som i veldig mange tilfeller kan få systemet ditt til å yte som syrup samt se ut som hakka møkk.

 

Å degradere til XP eller x32 er helt uaktuelt. Vista har fungert topp, med untak av ytelsen. Hvis jeg på død og liv ikke klarer å få den bedre så spiller jeg heller med lavere kvalitet. Vil helst ikke ha en XP mot Vista tråd her.

 

jeg har ytelesen 5.9 på alt utenom prossesor, den ligger på 5.7. minne er pc6400 800mhz, gpu er 8800gts 640mb. hd 2 wd 500 i raid 0.. med en hadde jeg ytelse på 5.7 der. så hele greia virker rart. last ned 3dmark06 og oppgi score her, alt der burde ligge på 5.9 utenom hd. lastet ned nyeste drivere til hovedkortet ditt. biosen feks kan ha mye å si. økte 3000 3dmark. når vista var nytt med en bios update,, hvilken skjerm har du. kjører du burde kjøre bioshock på maks uansett i oppløsningen 1650x1050 det klarer man med 8600 gt/gts. da dette spillet krever lite.. the witcher har flere hatt problemer med framedrops. sånn at du vet det.. men det var en rar spill ytelse score,

 

Tror jeg har en 3DMark ligge et eller annet sted, kan se om jeg finner den. Vet du hvor jeg kan få tak i de nyeste BIOSene til HK mitt? Jeg lette litt, men fant ikke ut av det.

 

Jeg har en 21'' skjerm med oppløsningen på 1600x1200

 

Du har driverproblemer. 8800 Ultra skal klare å dra bioshock uten hakking. Vista scoren din er også for lav på spill 3d delen. Mitt 7900GTO drar 5,9 på skalaen... Det er ca halvparten så kraftig som ditt ultra.

 

 

Litt OT:

 

Har selv nylig gått over fra XP 32 bit til Vista 32 bit, og synes faktisk Vista responderer raskere enn XP. Tror nok Vista liker mye minne. Skal for øvrig over på 64 bit for å kunne utnytte alt minnet mitt. En positivt overrasket MS bruker :)

 

Men hvordan kan jeg fikse det problemet? Er det driverne eller noe galt med kortet selv?

 

kunne jo klokka cpu litt da... bortkasta penger å kjøpe et x38-hovedkort og ikke klokke det... kjør opp FSB fra 266mhz og til nærmere 400, og klokk ned rammen så den holder så nærme 400mhz (800) som mulig

 

Som sagt tidligere, dette sier meg ingenting.. du må snakke babyspråk til meg :)

 

 

har du bra hardware, så er vista toppers, jeghar 64 bit vista, og det er langt fra sirup som alle vista hatere skal ha det til.

Spill er heller ikke tregere, i allefall ikke etter min mening, gikk fra xp btw.

Sjekk de rambrikkene, om de står riktig i hovedkortet, ellers mister du en del ytelse.

 

Er det en enkel måte å se om de er riktig i? Er det mulig at jeg har tatt dem opp-ned eller noe?

Lenke til kommentar
kunne jo klokka cpu litt da... bortkasta penger å kjøpe et x38-hovedkort og ikke klokke det... kjør opp FSB fra 266mhz og til nærmere 400, og klokk ned rammen så den holder så nærme 400mhz (800) som mulig

 

Det er galskap å gå fra 266 til nesten 400 for en som ikke har peiling på bios ;-)

Han kan vel prøve å klokke litt når alt er som det skal, en mer normal klokk som stort sett fungerer er 300 og 333 som begge gir merkbar ytelses forbedring.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Du skal vel ikke se bort fra at oppløsning din på 1600x1200 gjør at grafikkortet får lav score og det blir vanskelig å spille med max innstillinger. Det er hvertfall min erfaring med vista.

Om du skrur ned oppløsningen får du høyere score i vista, om det skulle være noe mål.

Lenke til kommentar
Du skal vel ikke se bort fra at oppløsning din på 1600x1200 gjør at grafikkortet får lav score og det blir vanskelig å spille med max innstillinger. Det er hvertfall min erfaring med vista.

Om du skrur ned oppløsningen får du høyere score i vista, om det skulle være noe mål.

 

det har da ingenting å si. hans oppløsning er ikke akkurat så veldig høy innen pc verden.

kamerat av meg kjører 8800gts 320mb på 30" hp skjerm med 2560 oppløsning og han har også ytelsesscore på 5.9. det som er problemet er jo fortsatt at spill lagger, noe som så absolutt ikke skal skje. spes ikke bioshock, eneste jeg kan tenke er Crysis. Hadde ikke de et problem med 8800ultra at det var fabrikkoverklokket for mye.

Endret av The True Negoliaz
Lenke til kommentar

Er det for lavt at mine 4gb corsair brikker bare får en oppslutning på 5.2? Jeg tok dem ut nå og inn igjen, det ser ikke ut til å være noe galt med dem. Jeg vet heller ikke hvilken side dem skal inn siden begge veiene ser helt like ut og det er ingen pil på brikken som viser det heller.

 

Grafikkortet gikk hvertfall opp til 5,7 noe jeg synes var ganske rart siden jeg ikke hadde gjort noe.

 

Takk for linken til oppgraderingene Negoliaz skal sjekke det ut nå.

Lenke til kommentar

Et spørsmål Negoliaz :

 

Jeg er på denne siden : http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us og har så mange alternativer å velge mellom. Hvilken skal jeg ta for å få de riktige oppgraderingene

 

Edit:

Får ikke opp siden, den tar deg rett tilbake til valg, men hvis du skriver "maximus formula" og klikker deg inn så har du utrolig mange forskjellige BIOS å velge mellom... vet ikke hvilket jeg bør ta..

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Veldig mange bra svar her...

 

Q: Jeg har ikke stålkontroll på pc og pc komponenter, jeg trenger hjelp

 

A: Begynn å overklokk PC-en din....

 

Veldig bra gutta!

 

For å fikse "driverproblemer" slett gamle grafikk drivere i "programmer og funksjoner", kansje laste ned drivercleaner eller liknende for å klare å fjerne dem helt (ville forsøkt vanlig metode først). Klikk deg inn på nVidia's nettside og last ned siste offisielle x64 Vista 8800Ultra driver.

 

Sjekk i HK manualen din for hvordan å sette minnebrikkene slik at du får dual channel. Du kan også enkelt laste ned Cpu-z for å sjekke om du kjører singel/dual channel. (anbefaler deg å gjøre det først, det skal for øvrig ikke ha så mye å si på spill ytelsen)

Lenke til kommentar
Er det for lavt at mine 4gb corsair brikker bare får en oppslutning på 5.2? Jeg tok dem ut nå og inn igjen, det ser ikke ut til å være noe galt med dem. Jeg vet heller ikke hvilken side dem skal inn siden begge veiene ser helt like ut og det er ingen pil på brikken som viser det heller.

 

Grafikkortet gikk hvertfall opp til 5,7 noe jeg synes var ganske rart siden jeg ikke hadde gjort noe.

 

Takk for linken til oppgraderingene Negoliaz skal sjekke det ut nå.

 

Når du setter inn minnebrikkene har det betydning at du setter dem i spor med samme farge.

Det er normalt 2 forskjellige farger, f.eks 2 blå og 2 hvite.

Sett dem i spor 1 i hver av bankene (sett ovenfra spor 1 og 3)

Lenke til kommentar
Er det for lavt at mine 4gb corsair brikker bare får en oppslutning på 5.2? Jeg tok dem ut nå og inn igjen, det ser ikke ut til å være noe galt med dem. Jeg vet heller ikke hvilken side dem skal inn siden begge veiene ser helt like ut og det er ingen pil på brikken som viser det heller.

 

Grafikkortet gikk hvertfall opp til 5,7 noe jeg synes var ganske rart siden jeg ikke hadde gjort noe.

 

Takk for linken til oppgraderingene Negoliaz skal sjekke det ut nå.

 

Når du setter inn minnebrikkene har det betydning at du setter dem i spor med samme farge.

Det er normalt 2 forskjellige farger, f.eks 2 blå og 2 hvite.

Sett dem i spor 1 i hver av bankene (sett ovenfra spor 1 og 3)

 

 

Trodde ikke det hadde noe å si, jeg har satt dem ved siden av hverandre, skal gjøre det straks!

 

Veldig mange bra svar her...

 

Q: Jeg har ikke stålkontroll på pc og pc komponenter, jeg trenger hjelp

 

A: Begynn å overklokk PC-en din....

 

Veldig bra gutta!

 

For å fikse "driverproblemer" slett gamle grafikk drivere i "programmer og funksjoner", kansje laste ned drivercleaner eller liknende for å klare å fjerne dem helt (ville forsøkt vanlig metode først). Klikk deg inn på nVidia's nettside og last ned siste offisielle x64 Vista 8800Ultra driver.

 

Sjekk i HK manualen din for hvordan å sette minnebrikkene slik at du får dual channel. Du kan også enkelt laste ned Cpu-z for å sjekke om du kjører singel/dual channel. (anbefaler deg å gjøre det først, det skal for øvrig ikke ha så mye å si på spill ytelsen)

 

Takk for tipset.

Skal se om drivecleaner klarer å fjerne alt..

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...