Gå til innhold

Skal kjøpe el-gitar


MaSo

Anbefalte innlegg

Heisann heisann, har vært hos en kompis ganske mye i det siste og har begynnt å spille endel gitar mens jeg har vært der.

Nå føler jeg at jeg skal skaffe min egen gitar med forsterker og full pakke.

 

Kunne gjerne tenkt meg noen tips

Har en begrenset pengebinge så gibson og fender er uaktuellt.

Har lyst på en les paul, explorer eller kansje en stratocaster

Maks 6000,- for alt Kan så klart øke om det er et tilbud man ikke kan si nei til

 

Har sett på denne pakken

 

Takker for svar :)

MvH Martin

Endret av MaSo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stagg har jeg personlig ikke noe god erfaring med , virker veldig billig laget . Siden du tydligvis liker Les-Paul kan du jo se på noen av Epiphone sine gitarer , dette er da faktisk Gibson bare at de ikke blir produsert i USA som Gibson gitarer blir da , men er vel i kina eller japan er ikke helt sikker. Men jeg synst vertfall at de er gode gitarer .

 

http://www.riff.no/butikk/product_info.php...roducts_id=1213

der er en som ikke er så gærn da ;)

Lenke til kommentar
Stagg har jeg personlig ikke noe god erfaring med , virker veldig billig laget . Siden du tydligvis liker Les-Paul kan du jo se på noen av Epiphone sine gitarer , dette er da faktisk Gibson bare at de ikke blir produsert i USA som Gibson gitarer blir da , men er vel i kina eller japan er ikke helt sikker. Men jeg synst vertfall at de er gode gitarer .

 

http://www.riff.no/butikk/product_info.php...roducts_id=1213

der er en som ikke er så gærn da ;)

 

Ja kan nok tenke meg at de er noe billig, kjenner ingen som har en stagg, men kjenner endel folk som har fender, epiphone og ibanez.

 

Noen forsterkere som anbefales?

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på epiphone, det er veldig gode gitarer til prisen!

Jeg hadde en ibanez som min første gitar, og den solgte jeg ganske fort igjen, fordi den passet ikke meg, så kjøpte jeg en epiphone explorer, og den har jeg hatt i 5 år nå, og jeg har ikke hatt hjerte til å selge den.

Dritdeilig gitar, sett i ordentlige mikrofoner EMG, dimarzio, seymour duncan osv. Og du har en fet gitar med fet lyd.

 

Metallica spiller ikke på line6, De spiller på Mesa Boogie.

 

Roland cube er veldig gode nybegynnerforsterkere! Fet vreng IHT prisen, og det er mange ting du kan justere på for å endre lydbildet.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
post-81598-1199321332_thumb.jpg

 

Dritdigge gitarer. Exploreren med et pentagram pålakkert av meg :p

En custom Jackson med spesiell hals. (Brukt av en i et band som heter Breed hvis noen har hørt om de)[/spoiler

 

Rock on!

Lenke til kommentar
Jeg ville satset på epiphone, det er veldig gode gitarer til prisen!

Jeg hadde en ibanez som min første gitar, og den solgte jeg ganske fort igjen, fordi den passet ikke meg, så kjøpte jeg en epiphone explorer, og den har jeg hatt i 5 år nå, og jeg har ikke hatt hjerte til å selge den.

Dritdeilig gitar, sett i ordentlige mikrofoner EMG, dimarzio, seymour duncan osv. Og du har en fet gitar med fet lyd.

 

Metallica spiller ikke på line6, De spiller på Mesa Boogie.

 

Roland cube er veldig gode nybegynnerforsterkere! Fet vreng IHT prisen, og det er mange ting du kan justere på for å endre lydbildet.

 

Stemmer nok som du sier, men James Hetfield bruker vistnok noen "stompboxes"? fra Line6

 

Pen explorer`n din :) vurderer faktisk en slik selv, men hvordan er det og spille eks. pink floyd på den gitaren?

Endret av MaSo
Lenke til kommentar

Gitaren er veldig allsidig da, som de fleste andre gitarer. Explorer og LP er ganske like å spille på, de har samme hals mener jeg å huske. Jeg syns Exploreren er veldig god på rytmisk gitarspilling (grep, powerchords osv.) så jeg tror den funker godt til pink floyd, men utseendet på gitaren er vel mer i metal sjangeren.¨

 

Hvis du tenker lydmessig, så ville jeg satt i noen andre mikrofoner enn de som følger med. Hvis du skal spille pink floyd, så anbefaler jeg DiMarzio miccer. Skal du spille metal/hi gain, så ville jeg gått for EMG 81 i stol og 85 eller60 i hals ;)

 

Jeg har tidligere vurdert å kjøpe meg LP, men jeg syns stolen er så langt bak, og den er ekkel å spille på når du sitter (synes i alle fall jeg, men hvis man er anorektiker og den "buen" på kroppen passer på låret, så er det sikkert fint :p).

 

James bruker sikkert line 6 effekter, men neppe vreng(stompbox) ;)

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg sett litt på brukte gitarer :) musikkweb.no og finn.no er gode steder.

Endret av tommen_h
Lenke til kommentar
Gitaren er veldig allsidig da, som de fleste andre gitarer. Explorer og LP er ganske like å spille på, de har samme hals mener jeg å huske. Jeg syns Exploreren er veldig god på rytmisk gitarspilling (grep, powerchords osv.) så jeg tror den funker godt til pink floyd, men utseendet på gitaren er vel mer i metal sjangeren.¨

 

Hvis du tenker lydmessig, så ville jeg satt i noen andre mikrofoner enn de som følger med. Hvis du skal spille pink floyd, så anbefaler jeg DiMarzio miccer. Skal du spille metal/hi gain, så ville jeg gått for EMG 81 i stol og 85 eller60 i hals ;)

 

Jeg har tidligere vurdert å kjøpe meg LP, men jeg syns stolen er så langt bak, og den er ekkel å spille på når du sitter (synes i alle fall jeg, men hvis man er anorektiker og den "buen" på kroppen passer på låret, så er det sikkert fint :p).

 

James bruker sikkert line 6 effekter, men neppe vreng(stompbox) ;)

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg sett litt på brukte gitarer :) musikkweb.no og finn.no er gode steder.

 

Vet iallfall at jeg ikke skal ha en flying-v, synes ikke den er noe pen, å man kan ikke sitte med en sånn en :p

Har egentlig ganske variert musikk smak, men det meste vil vel gå i å spille type Guns n`roses og sånnt, men selvfølgelig blir jeg å prøve meg på punk og muligens maiden etc, kommer litt ann på hvor flink jeg blir, blir kansje litt feil å si det, men problemet er at det er så utrolig mye bra musikk der ute.

 

Ikke det at man kan sammenligne guitarhero og ekte gitarspilling, men mye utav den musikken på guitarhero hadde vært kult å kunne spillt på ekte gitar :D

 

Tror ikke et selskap vil lyve om at James bruker noe av utstyret deres? :hmm:

 

Problemet med å kjøpe brukt er at man ikke får sett eller prøvd va man kjøper, jeg vil gjerne prøve og se før jeg betaler :roll:

Endret av MaSo
Lenke til kommentar

Var i Harstad i dag på Marios Musikk AS

utrolig mye fint i den butikken, og meget bra service. Anbefales virkelig :D

 

fikk så liten tid der idag, men testet 2 gitarer Epiphone les paul standard og epiphone les paul goldtop 56 (vises på bilde)

 

05012008439tj7.th.jpg

 

Syntes standarden var litt for "bløt" på strengene og goldtop 56 var litt vel stiv i prisen :p

 

så tror det blir en explorer eller stratocaster på meg til jeg er mer vant til å spille :p

Er det stor forskjell på explorer og stratocaster?

Lenke til kommentar
Var i Harstad i dag på Marios Musikk AS

utrolig mye fint i den butikken, og meget bra service. Anbefales virkelig :D

 

fikk så liten tid der idag, men testet 2 gitarer Epiphone les paul standard og epiphone les paul goldtop 56 (vises på bilde)

 

05012008439tj7.th.jpg

 

Syntes standarden var litt for "bløt" på strengene og goldtop 56 var litt vel stiv i prisen :p

 

så tror det blir en explorer eller stratocaster på meg til jeg er mer vant til å spille :p

Er det stor forskjell på explorer og stratocaster?

 

Hvis du synes standarden er "bløt" på strengene, er det vel bare å sette på tykkere strenger? er sikkert 0.9 strenger på den(var hvertfall det på min epiphone sg).

 

Det er ganske stor forskjell på explorer og strat ja. Forskjellige mikker (humbuckere - single coils), ganske forskjellig lyd her. Humbuckerene har en mørkere, feitere lyd, mens du får mer topp og crispere lyd med singlecoilene(generellt sagt). Ellers pleier det vel å være tykkere hals på strater(uten at jeg har spilt explorer), og du får vibarm på stratene, det er ikke så vanlig på explorer. I tillegg er fasongen ganske forskjellig, men det vet du sikkert :)

 

Ellers er jo epiphone sg g-400 en super gitar.

 

www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=1870

Lenke til kommentar
Gitaren er veldig allsidig da, som de fleste andre gitarer. Explorer og LP er ganske like å spille på, de har samme hals mener jeg å huske. Jeg syns Exploreren er veldig god på rytmisk gitarspilling (grep, powerchords osv.) så jeg tror den funker godt til pink floyd, men utseendet på gitaren er vel mer i metal sjangeren.¨

 

Hvis du tenker lydmessig, så ville jeg satt i noen andre mikrofoner enn de som følger med. Hvis du skal spille pink floyd, så anbefaler jeg DiMarzio miccer. Skal du spille metal/hi gain, så ville jeg gått for EMG 81 i stol og 85 eller60 i hals ;)

 

Jeg har tidligere vurdert å kjøpe meg LP, men jeg syns stolen er så langt bak, og den er ekkel å spille på når du sitter (synes i alle fall jeg, men hvis man er anorektiker og den "buen" på kroppen passer på låret, så er det sikkert fint :p).

 

James bruker sikkert line 6 effekter, men neppe vreng(stompbox) ;)

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg sett litt på brukte gitarer :) musikkweb.no og finn.no er gode steder.

 

I Some Kinda Monster ser man de har flere av de line6-boksene. Tror det er delayen, modulation og filtern :)

Lenke til kommentar

Hei Martin!

 

Jeg ville først å fremst tatt en titt på bruktmarkedet, av én enkel grunn: Det er billigere!

Sider som finn.no og musikkweb er begge fine sider å lete på. Selv fant jeg min gitar på finn.no, og jeg er utrolig fornøyd! Du kan enten lete etter en pakke, eller du kan kjøpe gitar og forsterker separat.

 

Som mange sier er Epiphone en noenlunde grei gitar i den prisklassen du ønsker, og de har mange allsidige gitarer. Du kan også gå for en Squire, som er Fenders "billigmerke". Stratocaster-kopier er noe veldig mange begynner med.

 

Du nevnte Explorer og Stratocaster oppi her, og som JacobDW sier er dette to vidt forskjellige gitarer. I dette tilfellet burde du velge utifra hva slags musikk du helst vil spille. Vil du spille mye metal og tunge riff, er vel en Explorer et godt valg, mens Stratocasteren egner seg bedre til "roligere" musikk. Jeg sier ikke at du ikke kan spille metal på en Stratocaster, for all del, men en Explorer egner seg nok bedre til den musikksjangeren pga mikrofonene. (les om dette i JabobDWs post).

 

Når det gjelder forsterker ville jeg gått for en Cube 15/20/30x (tallet tilsvarer hvor mange watt den er). Dette er veldig gode forsterkere i sin prisklasse, og passer godt for hjemmebruk. Hvis du skal på gig ville jeg anbefalt noe litt kraftigere, men det er vel ikke tilfellet (enda) regner jeg med :p

 

Håper du finner noe du liker!

 

 

Martin

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Hehe, sant sant!

 

Vel, jeg snakker av erfaring, og mitt tips til deg er: Kjøp brukt.

Da jeg skulle kjøpe min gitar søkte jeg på finn.no. Her fant jeg en haug av gitarer i alle prisklasser selvsagt, og det var vanskelig å bestemme seg. Så da tok jeg i bruk min kjære far, og han sorterte etter hvor i landet gitaren/selgeren befant seg. Dette gjorde han for da kunne vi kjøre inn å prøve den før vi eventuelt kjøpte den.

 

Poenget mitt er at du burde først og fremst lete etter gitar på steder du kan kjøre til, som ikke er alt for langt unna, slik at du kan prøve den og se på den før du bestemmer deg. ;)

 

På denne måten finner du ut om den har blitt godt behandlet eller ikke, og om den er god å spille på, som er det viktigste! :)

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...