Gå til innhold

Lysten på å oppleve noe nytt etter VGS?


nordin

Anbefalte innlegg

Ok, jeg vurderer denne studien: http://www.it-akademiet.no/nettstudier/it-...ft-av-nettverk/

Det står at den støtter lånekassen, gjør den det slik at jeg får like mye spenn som deg?

Evt. Hvor mye tror du jeg kan få?

BTW: Har tenkt å studere i italia, og selvsagt kjøpe sesongkort! (As Roma).

 

Tre ting når det gjelder det studiet:

1. Det koster 40.000 kr bare for å ta studiet. Mitt studie er gratis (12000 kr nå)

2. Studiet varer bare i 30 uker. Det vil vel si noe sånt som 75 % av et studieår. Da får du mindre støtte av Lånekassen.

3. Studiet er på DELTID. Da får du bare halv støtte.

 

Totalt vil du da ende opp med litt under 40 % av det jeg har i Argentina. Og med tanke på at du skal til Italia, som er et langt dyrere land (spesielt etter euroens inntog), blir nok det altfor lite å leve på. Spesielt når du må betale 40k i tillegg bare for kurset.

 

Se om du finner noe på et statlig universitet. Høgskolen i Volda har et par. Drit i om det er kjedelig. Det er (nesten) gratis og er veldig lett å bestå.

 

Ok, takk for nyttig informasjon.

Men hvis jeg da tar et DELTIDS-studie til, vill jeg da få full støtte? Og da være oppe i 80% av det jeg bruker?

 

altså 40 tusen er et engangsbeløp, som du betaler for studiet, og det er greit å betale å ikke få igjen for.

Men under året, altså når jeg oppholder meg i italia, ville det vært greit om jeg ikke trengte å bruke så mye av egen lomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han bor i Argentina ikke Italia, det vil være umulig for han å vite hvis han ikke har informasjon.

 

Dette virker bare bedre og bedre. Jeg tok kontakt med den nærmeste høgskolen hvor jeg kommer fra, og de har ikke no avgift, men de krever at du tar eksamen på skolen der. Hvis du ikke vil ta eksamen på skolen der men over internett så koster det. Da vil jeg heller reise hjem til jul og sommerferie hvis jeg reiser utenlands.

 

Fantastisk. Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Han bor i Argentina ikke Italia, det vil være umulig for han å vite hvis han ikke har informasjon.

 

Dette virker bare bedre og bedre. Jeg tok kontakt med den nærmeste høgskolen hvor jeg kommer fra, og de har ikke no avgift, men de krever at du tar eksamen på skolen der. Hvis du ikke vil ta eksamen på skolen der men over internett så koster det. Da vil jeg heller reise hjem til jul og sommerferie hvis jeg reiser utenlands.

 

Fantastisk. Takk igjen! :)

Øh, viste det vett. Men Argentina har ganske like levemåte, og er to ganskel like land. :whistle:

Og spørr ikke et "pinnsvin" om et svar..... :tease:

Lenke til kommentar
Han bor i Argentina ikke Italia, det vil være umulig for han å vite hvis han ikke har informasjon.

 

Dette virker bare bedre og bedre. Jeg tok kontakt med den nærmeste høgskolen hvor jeg kommer fra, og de har ikke no avgift, men de krever at du tar eksamen på skolen der. Hvis du ikke vil ta eksamen på skolen der men over internett så koster det. Da vil jeg heller reise hjem til jul og sommerferie hvis jeg reiser utenlands.

 

Fantastisk. Takk igjen! :)

 

Veldig bra! Det er egentlig ikke noe stort problem. Selv om jeg tar studiet i andre enden av jordkloden så hadde det ikke vært noe særlig stress å komme hjem for å ta eksamen. De(n) første eksamenen(e) tar du kombinert med julefeiring sammen med familien, og for å ta de siste reiser du bare litt tidligere hjem. Taper kanskje 3-4 uker på det, men det betyr vel ikke så mye.

 

Hvilke studier er det du vurderer? Og ikke minst: Hvor har du tenkt deg?

Lenke til kommentar

Pavel:

 

Skulle til å si at du kommer til å bruke rundt 8000 i Italia siden jeg bruker 4000 i Argentina. Men nå er det jo studenter som klarer seg på 6200 kr i mnd her i Norge, så det kommer helt an på deg selv med tanke på om du lager maten selv, om du klarer deg med et delt soverom, hvor mange ganger du går ut, går på fotballkamp osv. Men 4000 kan du nok bare glemme.

 

Bor du sammen med en kompis sparer du naturligvis en del penger. Spesielt når det gjelder leilighet, men også i forbindelse med mat, husholdningsartikler osv.

Lenke til kommentar
Pavel:

 

Skulle til å si at du kommer til å bruke rundt 8000 i Italia siden jeg bruker 4000 i Argentina. Men nå er det jo studenter som klarer seg på 6200 kr i mnd her i Norge, så det kommer helt an på deg selv med tanke på om du lager maten selv, om du klarer deg med et delt soverom, hvor mange ganger du går ut, går på fotballkamp osv. Men 4000 kan du nok bare glemme.

 

Bor du sammen med en kompis sparer du naturligvis en del penger. Spesielt når det gjelder leilighet, men også i forbindelse med mat, husholdningsartikler osv.

Ok, takk. Men tror du det ikke er mulighet for å bo på et såkalt bokollektiv? Ihvertfall, da ville jeg spart endel.

Men fotballkamper, det blir nok et sesongkort.....

 

Men det jeg er mest interessert i er hvor mye jeg får av lånekassen, får vell kontakte dem og spørre, og hvor mye spenn jeg bruker nede i italia. Ikke hvor mye studie koster og sesongkortet, det har jeg råd til. men ville ikke blowe altfor mye spenn nede i italia....

Lenke til kommentar
Han bor i Argentina ikke Italia, det vil være umulig for han å vite hvis han ikke har informasjon.

 

Dette virker bare bedre og bedre. Jeg tok kontakt med den nærmeste høgskolen hvor jeg kommer fra, og de har ikke no avgift, men de krever at du tar eksamen på skolen der. Hvis du ikke vil ta eksamen på skolen der men over internett så koster det. Da vil jeg heller reise hjem til jul og sommerferie hvis jeg reiser utenlands.

 

Fantastisk. Takk igjen! :)

 

Veldig bra! Det er egentlig ikke noe stort problem. Selv om jeg tar studiet i andre enden av jordkloden så hadde det ikke vært noe særlig stress å komme hjem for å ta eksamen. De(n) første eksamenen(e) tar du kombinert med julefeiring sammen med familien, og for å ta de siste reiser du bare litt tidligere hjem. Taper kanskje 3-4 uker på det, men det betyr vel ikke så mye.

 

Hvilke studier er det du vurderer? Og ikke minst: Hvor har du tenkt deg?

 

Ja det er akkurat det samme jeg tenker :) har jo lyst hjem til sommeferie/juleferie uansett så da er det jo bare å reise hjem et par uker tidligere.

 

Hvis dette er veien jeg velger så vil det bli forskjellige samfunnsfag som historie, norsk, engelsk, samfunnsfag, og eventuelle mediefag. Samtidig har jeg tenkt til å ta ex.phil så jeg være lærer i de fagene jeg tar. :) Disse fagene er jeg også sterk i, og tror ikke de er de vanskeligste å studere på egenhånd i. Jeg vil også helst til et spanskspråklig land, jeg har hatt spansk på skolen så jeg har basiskunnskaper men det ville vært flott å lært seg det helt.

 

Takk for all god informasjon, vet du forresten om universiteter har samme ordningen om at du kan ta fag over internett? dessverre syns jeg det er svært vanskelig å finne informasjon om dette på skolene sine nettsider, dessverre. Jeg får vel sende mail for å være sikker :)

Lenke til kommentar

Det som appelerer mest til meg er at du slipper å møte opp til foredrag på skolen, du har ingenf orpliktelser foruten eksamen og semesteropppg. mens du mer eller mindre kan gjøre dette uten lån. Som utenlandsstudier ved et universitet ikke vil gjøres. Kan samtidig si at jeg søker også ved universiteter i England, men som sagt har jeg ikke så veldig lyts til å sitte igjen med 350-400 000 kroner i lån etter 3/4 år med studier :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hypen her. Hvorfor ikke a) studere noe du liker b) ved en utenlandsk skole så du c) får full støtte fra lånekassen og d) nye venner og kontaktnettverk? Virker litt som om noen tror det er noe nytt å studere i utlandet :)

 

Husk at:

- Dette nettstudiet ikke har noen annen funksjon for meg enn at det gir meg 60 studiepoeng, jeg slipper å ha et friår på CVen og det gir meg penger til å leve godt i et billig land uten at jeg trenger å ta opp lån. Det siste er selvsagt viktigst. Når jeg skal studere for å BLI noe, så velger jeg selvsagt å gå en annen vei.

- Du har en ENORM frihet som bare trenger å levere inn 16 oppgaver på 3 A4-sider med 1,5 i linjeavstand per år, i tillegg til et par eksamener på 10 dagers varighet. Det er egentlig altfor enkelt at det gjøres slik. Men jeg klager ikke.

- Å gå på skole i utlandet er DYRT, og du må garantert ta opp lån.

- Det tar gjerne et halvt år å fikse seg inn på en skole i utlandet, spesielt i land som Argentina hvor byråkratiet råder. Man må også gjennom språktester, uten at det bør være noe særlig problem.

- Full støtte får man som nettstudent også. Jeg bare overfører lånet til en sparekonto og får renter mens jeg venter på å tilbakebetale dem.

- Venner og nettverk er ikke noe problem med mindre man reiser ned som en halvarrogant og innelukket person.

 

Saken er ikke den at man studerer i utlandet, men at man får seg et finansiert chillår i et selvvalgt land mot at man jobber noen timer i uka. Dette er midt i blinken for skoleleie ungdommer som ikke vet hva de skal velge i veien videre.

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hypen her. Hvorfor ikke a) studere noe du liker b) ved en utenlandsk skole så du c) får full støtte fra lånekassen og d) nye venner og kontaktnettverk? Virker litt som om noen tror det er noe nytt å studere i utlandet :)

 

Husk at:

- Dette nettstudiet ikke har noen annen funksjon for meg enn at det gir meg 60 studiepoeng, jeg slipper å ha et friår på CVen og det gir meg penger til å leve godt i et billig land uten at jeg trenger å ta opp lån. Det siste er selvsagt viktigst. Når jeg skal studere for å BLI noe, så velger jeg selvsagt å gå en annen vei.

- Du har en ENORM frihet som bare trenger å levere inn 16 oppgaver på 3 A4-sider med 1,5 i linjeavstand per år, i tillegg til et par eksamener på 10 dagers varighet. Det er egentlig altfor enkelt at det gjøres slik. Men jeg klager ikke.

- Å gå på skole i utlandet er DYRT, og du må garantert ta opp lån.

- Det tar gjerne et halvt år å fikse seg inn på en skole i utlandet, spesielt i land som Argentina hvor byråkratiet råder. Man må også gjennom språktester, uten at det bør være noe særlig problem.

- Full støtte får man som nettstudent også. Jeg bare overfører lånet til en sparekonto og får renter mens jeg venter på å tilbakebetale dem.

- Venner og nettverk er ikke noe problem med mindre man reiser ned som en halvarrogant og innelukket person.

 

Saken er ikke den at man studerer i utlandet, men at man får seg et finansiert chillår i et selvvalgt land mot at man jobber noen timer i uka. Dette er midt i blinken for skoleleie ungdommer som ikke vet hva de skal velge i veien videre.

 

Hm, allright, ser den :) Nå må man ikke garantert ta opp lån når man studerer i utlandet da. Men jeg ser den med at det er et langt større arbeid å søke og komme inn på skoler, og alt det der.

 

EDIT: Leste litt i bloggen din, og jeg må si jeg er litt småimponert. Det at du reiste ned dit uten noe spesielt å komme til er litt spesielt. Kan tenke meg det har hjulpet bra at du prater litt spansk? Hvertfall tøft gjort, og det er nok ikke alle som ville klart det, samt trivdes så bra som du tilsynelatende gjør. Kudos til deg :)

Endret av NoviKaNa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fy faen som du frister meg, har alltid hadt lyst til å reise å bo i andre land på en eller annen måte. Har dåg satt lysten på enten Australia eller New Zealand, men får meg aldri til å gjøre det. Å nå som jeg hører at det faktisk er mulig, klør det i kroppen etter å gjøre noe sånt. Leste bloggen din fra A-Å meget bra, du lever virkelig livet, men den sykehus turen du hadde, hørtes ikke så spesielt behagelig ut :p

Lenke til kommentar

Dette virket utrolig spennende, har veldig lyst å gjøre det samme! Men hvor mye spansk kunne du fra før? jeg kan ingen ting, men lærer vel etterhvert.. Og lurer på om det går an å studere spansk eller engelsk istedet for norsk som du gjør? Har lyst til å kanskje studere engelsk mens jeg bor i Australia.. I og med at jeg ikke kan noe spansk, vil det bli lettere med engelsk. Har bodd et år i usa se. Og åssen vet man om studiet er godtatt av lånekassen?

 

Anyways, det er tøft gjort, lykke til videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...