Gå til innhold

Lysten på å oppleve noe nytt etter VGS?


nordin

Anbefalte innlegg

Ser stadig poster laget av folk som er usikre på hva de skal gjøre når de er ferdige med VGS. I fjor sommer var jeg også i samme bås da jeg ikke visste om jeg skulle ta et friår eller hva jeg eventuelt skulle studere.

 

Her har jeg et forslag som jeg fikk fra en bekjent som gjorde det samme året før meg:

 

Ta et gratis årsstudium på nett, reis utenlands og få støtte fra Lånekassen!

 

Selv tar jeg norsk på Høgskolen i Volda mens jeg bor i Buenos Aires. Jeg er for tiden hjemme på juleferie, men skal heldigvis tilbake i januar. Det har hittil vært et fantastisk opphold som har fått meg til å tenke på å ta hele utdannelsen der. Planen er genial. Hvis du reiser til et land som er veldig billig så har du alle forutsetninger til å få et kostnadsfritt år i utlandet, forutsatt at du jobber eller sparer litt til en evt. dyr flytur. Står man på eksamen så får man 3300 kr i rent stipend. I Argentina bruker jeg 4000 kr i mnd og lever veldig godt. Tar sjelden taxi, spiser aldri på restaurant og bor forholdsvis nøkternt, men har alltid penger til å gå på fotballkamper, ta meg så mange byturer jeg vil osv.

 

Når det gjelder studiumet (som jeg tar) er det ufattelig lette saker. Jeg er en stor latsabb som ikke gidder å studere mer enn 6-7 timer i uka. Allikevel har jeg fått alle de 8 obligatoriske innleveringsoppgavene godkjent, og på eksamenene dette fikk jeg B og C. Studiet er riktignok utrolig kjedelige saker siden ting som litteratur og språkhistorie er noe av det som bryr meg minst her i verden, men for 3300 kr i mnd, 60 studiepoeng og bare én ukentlig studiedag så kan man ikke klage.

 

Har hørt fra mange at de er overraskede over at jeg gjorde det jeg gjorde da jeg forlot Norge til fordel for en storby på andre siden av jordkloden, uten venner og uten de store språkkunnskapene. Jeg gjorde et grundig research før jeg reiste ned og var sikker på at jeg gjorde det rette. Og husk at det ikke er noe som helst problem å komme i kontakt med folk med mindre du mangler sosiale antenner. Folket er faktisk langt mer åpent og imøtekommende i land som Argentina enn i Norge hvor man må ha promille for å treffe nye folk, for å sette det litt på spissen.

 

Dette er noe jeg virkelig anbefaler til alle unge som gjerne vil oppleve noe annerledes etter x antall år med skole og enda flere år hjemme i kalde Norge.

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du fortelle mer?

 

Dette høres spennende ut!

Jeg trenger å komme meg bort..

 

USA er ikke dyrt, men jeg vet ikke hvor dyrt det er i forhold til Argentina.. sikkert dyrere..

 

Svarer deg gjerne hvis du spør meg litt mer spesifikt.

 

Angående USA så tror jeg det er 2-3 ganger dyrere enn i Argentina En peso var like mye verdt som en dollar for bare 7 år siden, men etter at økonomien i Argentina kollapset i 2001/2002 så har forholdet vært 1 US$ = 3 AR$. Det er derfor landet fylles opp av utlendinger med hard valuta.

Lenke til kommentar
Wow! Takk for tipset. Må si jeg er i denne situasjonen selv, er ferdig med Allmenn vgs til våren.

Det er jo en genial plan. Kansje jeg klarer å få med noen venner også!

Vi får se hvordan det går, men det var jo ett veldig bra alternativ.

 

Å ta med seg venner er selvsagt en veldig fristende tanke. For det første er du da helt trygg på at du kommer til å ha det moro, og du slipper å stresse med å finne deg en ny krets og et nytt nettverk. I tillegg er det jo gull om 2-3 kamerater tar samme studiet mtp. innleveringsoppgaver, studiemateriell og eksamener. Men på en annen side er en del av opplevelsen det å bli kjent med en ny kultur. Jeg har blitt kjent med en del amerikanere og nordeuropeere i Argentina, men prøver bevisst å ikke omgås så altfor mye med disse. Det er mange grunner til at jeg heller vil henge med lokalbefolkningen. En ting er at man lærer seg språket bedre. En annen ting er at man vokser som menneske og lærer utrolig mye av å være med folk som har en helt annen kultur enn den vi kjenner i Norge. Det viktigste for meg er likevel at jeg rett og slett føler meg mer komfortabel blant folk der nede, selv om jeg er norsk. Folk er langt mer gladere, gjestfrie og imøtekommende. Er drittlei av alle de her til lands som syter over høy skatt, dyr bensin og det at man f.eks. "bare" fikk 2000 av besteforeldrene sine til jul. Det er først når man reiser litt ut i verden at man innser hvor heldige vi nordmenn er som kommer fra Norge.

Lenke til kommentar

Det der høres jo ut som gull og grønne skoger hvis du "sitter i tønna"! :)

 

Har du noe informasjon, noen linker osv som vi kan lese på? Hvordan søkte du deg inn på dette? Jeg har lett litt på de forskjellige høyskolene sine sider men finner ikke noe informasjon om dette.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Litt om standarden der.. Skjønner det ikke er norge, men går det ann å bo i en ok leilighet til din pris, og hvordan fant du leilighet?

Reiste du bare nedover, uten noe klart her?

 

Du får glatt 3300kr i mnd av lånekassen så lenge du står på eksamen?

 

Hva gjør du der, 6 dager i uka, alene? :p

 

Jeg ser det som vannskelig å reise alene, men skjønner at du får mye mer ut av dette som du sier..

Lenke til kommentar
Det der høres jo ut som gull og grønne skoger hvis du "sitter i tønna"! :)

 

Har du noe informasjon, noen linker osv som vi kan lese på? Hvordan søkte du deg inn på dette? Jeg har lett litt på de forskjellige høyskolene sine sider men finner ikke noe informasjon om dette.

 

Takk på forhånd :)

 

Det høres kanskje ut som jeg er geniet selv som har kommet på dette, men jeg har faktisk ideen fra en bekjent, som jeg nevnte i åpningsinnlegget. Hadde aldri våget meg ut på dette om jeg ikke hadde hatt muligheten til å spør ham om de 1000 tinga jeg lurte på før jeg bestemte meg. Han svarte meg på alt og da jeg reiste ned følte jeg meg utrolig trygg selv om jeg verken kjente byen eller hadde en eneste venn der nede.

 

Jeg er tilknyttet Høgskulen i Volda som nettstudent. Linken til studiet finner du her:

http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/c...view/full/16624

 

PS! Jeg ser at de nå har lagt til en avgift på 3000 kr per emne på dette studiet. Det blir 12000,- totalt. Synd for de som har tenkt å ta dette studiet til neste studieår.

 

Det finnes også et par andre nettstudium der ute. Tror noen av dem er gratis. Se her f.eks. (årsstudium i historie):

http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/c...view/full/16416

 

Det var dette jeg hadde tenkt å ta, men det kunne bli problemer med å ta eksamen i utlandet og da kjørte jeg den sikre linjen. Mulig de har endret det nå. I så fall vurderer jeg å ta det til neste år for å få nok et sponset år i Buenos Aires :)

Lenke til kommentar
Litt om standarden der.. Skjønner det ikke er norge, men går det ann å bo i en ok leilighet til din pris, og hvordan fant du leilighet?

Reiste du bare nedover, uten noe klart her?

 

Du får glatt 3300kr i mnd av lånekassen så lenge du står på eksamen?

 

Hva gjør du der, 6 dager i uka, alene? :p

 

Jeg ser det som vannskelig å reise alene, men skjønner at du får mye mer ut av dette som du sier..

 

Argentina er et veldig europeisk land som garantert er et av de fineste og mest utviklede landene i verden med et slikt prisnivå. Bygningene er fra kolonitiden, språket som snakkes er spansk, økonomien er på rett vei til tross for inflasjon og kursfall på myntenheten, gatene er forholdsvis "rene" og kulturen er ganske lik den man finner i Spania og Italia ettersom 90 % av innbyggerne stammer fra disse landene. Men det er også viktig å nevne at det naturligvis er langt mer kriminalitet, fattigdom og korrupsjon enn det man finner i Norge. Har allerede vært vitne til tre ran i løpet av mine drøye 4 mnd der nede, men det har heldigvis ikke skjedd meg noe enda.

 

Jeg var ganske heldig som fant meg en såpass fin leilighet til den prisen. Jeg bor med min bestekompis fra Brasil og vi deler en 55 kvadratmeters møblert leilighet for ca 1600 kr hver per mnd. Skal du bo alene må du nok ut med ca 2200 kr i mnd alt inkludert (kabel, internett, møbler, div utgifter).

 

Angående Lånekassen så får jeg store utbetalinger i august og januar. Fikk i dag 16500 som skal holde til reisestipend (750 kr, beregnet Haugesund-Volda), bøker og levekostnader i januar mnd. Men jeg har fikset autogiro på nettbanken slik at jeg overfører 60 % av det jeg får av Lånekassen hver mnd går over til lånekontoen. Da gjenstår det 40 % på brukskontoen som utgjør størstedelen av budsjettet mitt. For å svare på spørsmålet ditt så er det bare til å stå på eksamen så blir 40 % av lånet omgjort til stipend. Jeg stod på eksamen til jul og får lånet omgjort (ca 16000 for første semester) når Lånekassen og skolen min har fått registrert dette. Å stå på eksamen er lette greier. Jeg studerer minimalt og er garantert den som studerer minst av alle de 130 som tar samme studiet. Likevel fikk jeg B og C på de to eksamenene. Godt mulig at jeg var heldig som fikk så gode karakterer (ble litt paff selv), men jeg var likevel langt fra å stryke selv om jeg f.eks. kastet inn håndkledet etter å ha lest 60 sider (av 220) av novellen vi skulle analysere på eksamen.

 

Hva jeg gjør på er et knakende godt spørsmål. Det er mange som har lurt på det samme. Jeg er en stor latsabb som liker å ta livet med ro. Jeg liker å ha muligheten til å legge meg seint, og stå opp kl 1500 påfølgende dag. Det har jeg nå muligheten til. Men jeg er også sosial av meg som spiller fotball 2-3 ganger i uka, går på Boca Juniors-kamper et par ganger i måndeden, fester hver fredag og lørdag, henger med venner, spiller poker og så videre. Buenos Aires er egentlig midt i blinken for meg som liker fotball, latinsk musikk, utelivet og ikke minst de lekre tynne brunettene som valser frem og tilbake i shoppinggatene her i byen :)

Lenke til kommentar
Litt om standarden der.. Skjønner det ikke er norge, men går det ann å bo i en ok leilighet til din pris, og hvordan fant du leilighet?

Reiste du bare nedover, uten noe klart her?

 

Du får glatt 3300kr i mnd av lånekassen så lenge du står på eksamen?

 

Hva gjør du der, 6 dager i uka, alene? :p

 

Jeg ser det som vannskelig å reise alene, men skjønner at du får mye mer ut av dette som du sier..

 

Argentina er et veldig europeisk land som garantert er et av de fineste og mest utviklede landene i verden med et slikt prisnivå. Bygningene er fra kolonitiden, språket som snakkes er spansk, økonomien er på rett vei til tross for inflasjon og kursfall på myntenheten, gatene er forholdsvis "rene" og kulturen er ganske lik den man finner i Spania og Italia ettersom 90 % av innbyggerne stammer fra disse landene. Men det er også viktig å nevne at det naturligvis er langt mer kriminalitet, fattigdom og korrupsjon enn det man finner i Norge. Har allerede vært vitne til tre ran i løpet av mine drøye 4 mnd der nede, men det har heldigvis ikke skjedd meg noe enda.

 

Jeg var ganske heldig som fant meg en såpass fin leilighet til den prisen. Jeg bor med min bestekompis fra Brasil og vi deler en 55 kvadratmeters møblert leilighet for ca 1600 kr hver per mnd. Skal du bo alene må du nok ut med ca 2200 kr i mnd alt inkludert (kabel, internett, møbler, div utgifter).

 

Angående Lånekassen så får jeg store utbetalinger i august og januar. Fikk i dag 16500 som skal holde til reisestipend (750 kr, beregnet Haugesund-Volda), bøker og levekostnader i januar mnd. Men jeg har fikset autogiro på nettbanken slik at jeg overfører 60 % av det jeg får av Lånekassen hver mnd går over til lånekontoen. Da gjenstår det 40 % på brukskontoen som utgjør størstedelen av budsjettet mitt. For å svare på spørsmålet ditt så er det bare til å stå på eksamen så blir 40 % av lånet omgjort til stipend. Jeg stod på eksamen til jul og får lånet omgjort (ca 16000 for første semester) når Lånekassen og skolen min har fått registrert dette. Å stå på eksamen er lette greier. Jeg studerer minimalt og er garantert den som studerer minst av alle de 130 som tar samme studiet. Likevel fikk jeg B og C på de to eksamenene. Godt mulig at jeg var heldig som fikk så gode karakterer (ble litt paff selv), men jeg var likevel langt fra å stryke selv om jeg f.eks. kastet inn håndkledet etter å ha lest 60 sider (av 220) av novellen vi skulle analysere på eksamen.

 

Hva jeg gjør på er et knakende godt spørsmål. Det er mange som har lurt på det samme. Jeg er en stor latsabb som liker å ta livet med ro. Jeg liker å ha muligheten til å legge meg seint, og stå opp kl 1500 påfølgende dag. Det har jeg nå muligheten til. Men jeg er også sosial av meg som spiller fotball 2-3 ganger i uka, går på Boca Juniors-kamper et par ganger i måndeden, fester hver fredag og lørdag, henger med venner, spiller poker og så videre. Buenos Aires er egentlig midt i blinken for meg som liker fotball, latinsk musikk, utelivet og ikke minst de lekre tynne brunettene som valser frem og tilbake i shoppinggatene her i byen :)

Ahh! frysninger nå! så chiiiil!

Er nå på andre året, overflateteknikk, har da tatt første året etter bygg og anleggsteknikk. Bare driiit.

Og skal til neste år ta Allmenn påbygg! dvs at jeg får studie kompetanse...og kan studere....

 

Men vil studere noe innenfor IKT eller kanskje studere noe innenfor fotball-kommentatoring.....

Uansett, vet noen hvilken linje jeg kan velge som er IKT relatert?

 

OG! har tenkt å evt. flytte til italia, fotballens hjemmland! er forelsket i roma, og det blir selvsagt samme by......

Tror du jeg kan få til å få alt det du har fått, lønnsmessig, og studere utenlands og noe ikt relatert??

Lenke til kommentar
Det der høres jo ut som gull og grønne skoger hvis du "sitter i tønna"! :)

 

Har du noe informasjon, noen linker osv som vi kan lese på? Hvordan søkte du deg inn på dette? Jeg har lett litt på de forskjellige høyskolene sine sider men finner ikke noe informasjon om dette.

 

Takk på forhånd :)

 

Det høres kanskje ut som jeg er geniet selv som har kommet på dette, men jeg har faktisk ideen fra en bekjent, som jeg nevnte i åpningsinnlegget. Hadde aldri våget meg ut på dette om jeg ikke hadde hatt muligheten til å spør ham om de 1000 tinga jeg lurte på før jeg bestemte meg. Han svarte meg på alt og da jeg reiste ned følte jeg meg utrolig trygg selv om jeg verken kjente byen eller hadde en eneste venn der nede.

 

Jeg er tilknyttet Høgskulen i Volda som nettstudent. Linken til studiet finner du her:

http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/c...view/full/16624

 

PS! Jeg ser at de nå har lagt til en avgift på 3000 kr per emne på dette studiet. Det blir 12000,- totalt. Synd for de som har tenkt å ta dette studiet til neste studieår.

 

Det finnes også et par andre nettstudium der ute. Tror noen av dem er gratis. Se her f.eks. (årsstudium i historie):

http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/c...view/full/16416

 

Det var dette jeg hadde tenkt å ta, men det kunne bli problemer med å ta eksamen i utlandet og da kjørte jeg den sikre linjen. Mulig de har endret det nå. I så fall vurderer jeg å ta det til neste år for å få nok et sponset år i Buenos Aires :)

 

Takk! Her var informasjonen jeg ikke greide å fiske opp (av en eller annen grunn) av meg selv :)

 

Nyttig lesing, dette skal jeg vurdere sterkt!

 

Takk igjen, og godt nytt år! :)

Lenke til kommentar

Dette hørtes jo faktisk rett og slett fantastisk ut. Håper ikke du er en "selger" for lånekassen her. De tjener sikkert noe på deg der ;)

 

Har ikke lest gjennom alt på posten din så du har sikkert nevnt det noen steder, men hvilke andre land osv er det muligheter for? Må du bestå noen engelsk eksamen for å studere i utland?

Lenke til kommentar
Håper ikke du er en "selger" for lånekassen her. De tjener sikkert noe på deg der ;)

 

Har ikke lest gjennom alt på posten din så du har sikkert nevnt det noen steder, men hvilke andre land osv er det muligheter for? Må du bestå noen engelsk eksamen for å studere i utland?

 

Det er faktisk jeg som tjener gode penger på Lånekassen. De 34000 jeg får i rent stipend når jeg står på eksamen kommer jo derfra :) Jeg tjener til og med noen hundrelapper på rentene jeg får for å lagre lånepengene på en sparekonto, helt til jeg betaler dem tilbake igjen etter endt studie.

 

Du kan reise til hvilket som helst land i hele verden. Det spiller ingen rolle om du tar studiet fra en sofakrok i Larvik eller på en fjellhøyde i Afghanistan. Det eneste du må er å levere inn en ukentlig obligatorisk oppgave (8 per semester) og stå på eksamen (2 hvert semester).

 

Husk at du ikke er tilknyttet noe universitet i utlandet, og derfor trenger du ikke å testes for verken engelsk eller norsk!

 

Takker for svar i den andre tråden, forresten!

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Håper ikke du er en "selger" for lånekassen her. De tjener sikkert noe på deg der ;)

 

Har ikke lest gjennom alt på posten din så du har sikkert nevnt det noen steder, men hvilke andre land osv er det muligheter for? Må du bestå noen engelsk eksamen for å studere i utland?

 

Det er faktisk jeg som tjener gode penger på Lånekassen. De 34000 jeg får i rent stipend når jeg står på eksamen kommer jo derfra :) Jeg tjener til og med noen hundrelapper på rentene jeg får for å lagre lånepengene på en sparekonto, helt til jeg betaler dem tilbake igjen etter endt studie.

 

Du kan reise til hvilket som helst land i hele verden. Det spiller ingen rolle om du tar studiet fra en sofakrok i Larvik eller på en fjellhøyde i Afghanistan. Det eneste du må er å levere inn en ukentlig obligatorisk oppgave (8 per semester) og stå på eksamen (2 hvert semester).

 

Husk at du ikke er tilknyttet noe universitet i utlandet, og derfor trenger du ikke å testes for verken engelsk eller norsk!

 

Takker for svar i den andre tråden, forresten!

 

Ok, jeg vurderer denne studien: http://www.it-akademiet.no/nettstudier/it-...ft-av-nettverk/

Det står at den støtter lånekassen, gjør den det slik at jeg får like mye spenn som deg?

Evt. Hvor mye tror du jeg kan få?

BTW: Har tenkt å studere i italia, og selvsagt kjøpe sesongkort! (As Roma).

Lenke til kommentar
Håper ikke du er en "selger" for lånekassen her. De tjener sikkert noe på deg der ;)

 

Har ikke lest gjennom alt på posten din så du har sikkert nevnt det noen steder, men hvilke andre land osv er det muligheter for? Må du bestå noen engelsk eksamen for å studere i utland?

 

Det er faktisk jeg som tjener gode penger på Lånekassen. De 34000 jeg får i rent stipend når jeg står på eksamen kommer jo derfra :) Jeg tjener til og med noen hundrelapper på rentene jeg får for å lagre lånepengene på en sparekonto, helt til jeg betaler dem tilbake igjen etter endt studie.

 

Du kan reise til hvilket som helst land i hele verden. Det spiller ingen rolle om du tar studiet fra en sofakrok i Larvik eller på en fjellhøyde i Afghanistan. Det eneste du må er å levere inn en ukentlig obligatorisk oppgave (8 per semester) og stå på eksamen (2 hvert semester).

 

Husk at du ikke er tilknyttet noe universitet i utlandet, og derfor trenger du ikke å testes for verken engelsk eller norsk!

 

Takker for svar i den andre tråden, forresten!

 

Ok, jeg vurderer denne studien: http://www.it-akademiet.no/nettstudier/it-...ft-av-nettverk/

Det står at den støtter lånekassen, gjør den det slik at jeg får like mye spenn som deg?

Evt. Hvor mye tror du jeg kan få?

BTW: Har tenkt å studere i italia, og selvsagt kjøpe sesongkort! (As Roma).

Hvor mye regner du med at jeg kommer til å bruke per måned? 4500-5000? siden det er dyrere i italia enn i argentina....?

Skal også nevne at jeg og en kompis har tenkt å flytte til italia...da blir det vell billigere?

Lenke til kommentar
Ok, jeg vurderer denne studien: http://www.it-akademiet.no/nettstudier/it-...ft-av-nettverk/

Det står at den støtter lånekassen, gjør den det slik at jeg får like mye spenn som deg?

Evt. Hvor mye tror du jeg kan få?

BTW: Har tenkt å studere i italia, og selvsagt kjøpe sesongkort! (As Roma).

 

Tre ting når det gjelder det studiet:

1. Det koster 40.000 kr bare for å ta studiet. Mitt studie er gratis (12000 kr nå)

2. Studiet varer bare i 30 uker. Det vil vel si noe sånt som 75 % av et studieår. Da får du mindre støtte av Lånekassen.

3. Studiet er på DELTID. Da får du bare halv støtte.

 

Totalt vil du da ende opp med litt under 40 % av det jeg har i Argentina. Og med tanke på at du skal til Italia, som er et langt dyrere land (spesielt etter euroens inntog), blir nok det altfor lite å leve på. Spesielt når du må betale 40k i tillegg bare for kurset.

 

Se om du finner noe på et statlig universitet. Høgskolen i Volda har et par. Drit i om det er kjedelig. Det er (nesten) gratis og er veldig lett å bestå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...