Gå til innhold

Ekstrem PC fra komplett, respons?


Anbefalte innlegg

Asus Maximus Formula, X38

Cooler Master Stacker 831 Sort

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 4x1gb

Intel Core 2 Extreme QX9650

Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM (ekstra vifte til CPU-kjøleren)

Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4 2x CF

Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB

Seasonic M12 700W, 120mm Vifte, Modulære Kabler

Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM 2x i RAID0 for OS

 

 

Tror dere dette kommer til å gå unna? Noen tips til forbedring o.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kommer til å gå unna. Men den prosessoren synes jeg er bare å sløse med penger, når du kan kjøpe Q6600 å overklokke lett til 3GHz. Har selv Q6600 overklokket til 3GHz, og det går unna.

 

Ellers ville jeg tatt 8800GTS (512 MB), men det er hovedsaklig fordi jeg er nVIDIA fan. Hvilket skjermkort som er best vet jeg da ikke, det får noen andre svare på.

 

Ellers lykke til! ;)

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar
Skal man ha det absolutt beste er det ikke bortkaset.

Klart en q6600 gir mye for pengene, men klarer langt ifra å yte det samme som en qx9650.

joda, men er veldig lett å sitte inne på komplett og sette sammen "det råeste" og miste litt spor på hva du betaler for og hva du får, og ja den prosessoren er ganske mange hakk råere enn en q6600, men den er også helt ekstremt mange hakk dyrere.... da ville jeg heller kjøpt en q6600 nå, som uansett er kraftignok til det meste, og så om et halvår + kjøpt en 45 nm quad til en fornuftig pris

 

man kan jo bygge en ganske allright q6600 rigg, bare for det den qx'en koster

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Nvidia er klart best i single per dags dato. Ville nok godt for et 8800 Ultra i fra BFG med vannkjøling!

Med det systemet så vil du nok ha mye mer igjen for det hvis du kjører vannavkjøling på alt. (OCZ har et par nice rambrikker(XLC, som står for extreme liquid coolin)) Pluss at det ser sinnsykt kult ut :thumbup:

Det koster å være mann :D

Lenke til kommentar

pcn så bra ut. nesten samme oppsett som jeg har skaffet meg. Og ja, det koster. MEN jeg ville vurdert å endre hovedkort til ddr3 støtte. Har selv P5E3 deluxe med 2 GB super talent 1800MHz DDR3 minne. Har ikke fått testet det skikkelig men tidligere hadde jeg QX6800 med 4GB crucial 1066MHz minne og det kommer ikke i opp mot det nye systemet (heldigvis egentlig). Spiller en del Gears of war og Call of duty 4 og det flyter i dag mye bedre enn tidligere. Jeg spiller med vsync og ligger på 60 fps hele tiden med maks settings. Det gjorde jeg ikke tidligere. Men igjen, ddr3 minne koster. TIPS. jeg kjøpte både QX9650 og minne som bundle på ebay og sparte vel over 2000,- hvis jeg hadde kjøpt det i Norge.

 

edit; hvis du ikke har tenkt crossfire ville jeg uten betekningstid byttet til nvidia.

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar

Denne tråden ble det litt oppmerksomhet rundt, gitt.

 

Ja, jeg har meget store krav til ytelse. Jeg spiller mye, og driver med en del diverse andre ting, Photoshop for eksempel. Men nok om det. DDR3, sa du? hmm. Får tenke på det over natten.

 

Q6600 har jeg også vurdert, men når jeg skal ha en såpass dyr og fremtidsrettet PC, vil jeg helst ikke ha en 1,5 år gammel CPU. Kall meg kresen og dypp meg i sirup.

 

Har også vurdert 8800GTS 512, eller et SLI oppsett, men 780-hovedkort kommer sikkert ikke på lager på lenge. Men vi får se. Planen var å kjøpe et x38 kort - fordi det klokker bra, og vi vet jo tross alt lite om hvordan 780 klokker ennå - med CF, og oppgradere til et nestegenerasjons High-end kort fra nVidia når det kommer, selvsagt ikke i SLI.

 

 

Men hvordan blir dette, da, sammenlignet med et oppsett med Q6600 og 4gig DDR3 RAM? Tipper det ikke yter like bra.

 

 

Og som en klok kar over her sa; det koster å være kar.

Endret av gigax
Lenke til kommentar

photoshop funker jo glatt på en 10 år gammel pc med celeron prosessor :p

 

Vil vel ikke si at man er "kar" om man har en pc til over 20k som man aldri klarer å utnytte maks.. heller dum..

 

Hadde du jobbet som grafiker og lekt deg i maya, 3dstudio max, redigert filmer i adobe premier samtidig som du spilte crysis og kjørte 3dmark06 så skulle jeg ikke sagt noe.. men for en fyr som skal ha pc på gutterommet så er det veldig overkill hele greia^^ no offence

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
photoshop funker jo glatt på en 10 år gammel pc med celeron prosessor :p

 

Vil vel ikke si at man er "kar" om man har en pc til over 20k som man aldri klarer å utnytte maks.. heller dum..

 

Hadde du jobbet som grafiker og lekt deg i maya, 3dstudio max, redigert filmer i adobe premier samtidig som du spilte crysis og kjørte 3dmark06 så skulle jeg ikke sagt noe.. men for en fyr som skal ha pc på gutterommet så er det veldig overkill hele greia^^ no offence

 

 

Hehe. Photoshop var et dårlig eksempel.

Lenke til kommentar

denne tråden ble vel ikke startet for å finne en prisgunstig gamingpc, men heller en fremtidsrettet pc. Og skal du ha det i dag så må du dessverre betale for det beste.

Når det gjelder q6600 så kan den ikke måles med qx9650. Burde heller da vurdere QX9770. Men de testene jeg har lest så taper 9770. Når det gjelder brikkesett så har du jo X48 som snart avløser X38 og 780i og 790i. X48 kan jeg ingenting om. Har selv X38 etter å ha lest denne testen.

780i er vel egentlig veldig liten endring fra 680i. og 790i er vel ikke testet enda.

Skal du vente på det beste innen pc får du aldri kjøpt deg noe. Kjøper du pcn nå så har du i alle fall en fremtidsrettet pc i 6 mnd :new_woot:

og så jeg skrev tidligere så er DDR3 fremtidsrettet. Kjøp det du har satt opp og bytt hovedkortet med et som har ddr3 støtte. Lykke til.

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor lenge du planlegger å ha denne maskinen. Men la oss si at du tenker på å ha denne i to år. I stedet for å kjøpe en maskin nå med alt det nyeste av hardware nå, så vil det kanskje være lurere å gå litt ned i pris og heller legge av resten av pengene til å oppgradere om et år. Da har du en raskere maskin siste året enn hva du vil få ved å kjøpe en maskin som skal beholdes i to år.

 

Begrepet «framtidsrettet maskin» er noe som jeg mener bare er tull. Sannsynligheten er stor for at neste gang du oppgraderer prosessoren, så bytter du også hovedkort og minne.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Skal du bruke mye på en PC så vil jeg anbefale overklokking og vannkjøling. En Q6600 overklokket til 3,6GHz burde duge en stund. Kjøper man kjempedyre prosessorer så varer ikke fordelen lengre enn noen måneder uansett pga prisutviklingen. Videre bør man vurdere SLI ved gaming. Man får en god løsning ved bruk av to stk 8800GT som overgår andre løsninger med enkeltkort (f.x. 8800ultra).

Lenke til kommentar

Synes det er hyggelig at noen virkelig støtter Intel ved å kjøpe de dyreste varene, de trenger jo det. ;)

 

Folk må jo ellers få lov til å sløse bort penger om de har lyst. Men som de fleste har skrevet, man får mer igjen når det gjelder ytelse/kr med å kjøpe en Q6600. Faktisk viser Tom's Hardware sitt CPU-chart at man får igjen 3 ganger så mye ytelse pr kr ved å kjøpe Q6600 i forhold til QX9650.

 

Og når man kan klokke Q6600 opp mot ytelsen, og over ytelsen til QX9650 uklokka, ja da stiller jeg spørsmålet om hvor fornuftig det er. Når man da i tillegg velger mellomklasse skjermkort, og ikke 2 stk av nyeste serie 8800GTS i SLI blir jeg ennå mer forundret.

 

Utenom spill finnes det heller ikke programvare som virkelig utnytter de nyeste CPU-en, i realiteten går det meste unna fort nok på utstyr til en langt lavere pris. Ellers så spiller det ingen rolle om en CPU er 1 år siden lansering, eller 2 mnd siden lansering. Q6600 og QX9650 er samme "familie", derfor er det ikke så stor ytelsesøkning klokk for klokk, er det ca 5 - 10 % man regner mellom Kentsfield og Yorkfield.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...