Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd PC - ikke noe bilde ved oppstart


Anbefalte innlegg

har kjøpt følgende komponenter:

 

 

ASUS M3A32-MVP DLX/WIFI, AMD 790FX, DDR2, ATX, Socket-AM2+, 4xPCI-Ex(2.0)x16 (M3A32-MVP DELUXE/WIFI)

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2 Ghz BOXED

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18)

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

Club3D Geforce 8800GTX 768MB PCIe

 

I tillegg standard disker, dvd-brenner etc.

 

Etter å ha satt den sammen opplever jeg at maskinen startet, men det kommer ikke noe signal ut at skjermkortet. Heller ingen lyd-feilmelding. Har prøvd et annet skjermkort, men det gir heller ingen bilde.

 

Har for sikkerhets skyld prøvd å demontere alt, og sette det sammen igjen, men med samme resultat.

 

Any ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo være at hovedkortet er defekt da..

 

Det er naturligvis en mulighet. Men da jeg satte sammen alt for annen gang, så pep det fordi jeg hadde glemt å sette i strøm til skjermkortet. Etter at skjermkortet fikk strøm, var det stille igjen, så hovedkortet "følger jo med"......

 

Bare for ordenskyld - CPU-kjøleren starter, og det samme gjør vifta til skjermkortet når jeg starter maskinen

Lenke til kommentar
har kjøpt følgende komponenter:

 

 

ASUS M3A32-MVP DLX/WIFI, AMD 790FX, DDR2, ATX, Socket-AM2+, 4xPCI-Ex(2.0)x16 (M3A32-MVP DELUXE/WIFI)

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2 Ghz BOXED

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18)

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

Club3D Geforce 8800GTX 768MB PCIe

 

I tillegg standard disker, dvd-brenner etc.

 

Etter å ha satt den sammen opplever jeg at maskinen startet, men det kommer ikke noe signal ut at skjermkortet. Heller ingen lyd-feilmelding. Har prøvd et annet skjermkort, men det gir heller ingen bilde.

 

Har for sikkerhets skyld prøvd å demontere alt, og sette det sammen igjen, men med samme resultat.

 

Any ideas?

 

Typisk bios problem, bios støtter ikke cpu... må sette inn en mindre modell, og oppdatere bios. Da skal alt funke...

Lenke til kommentar
har kjøpt følgende komponenter:

 

 

ASUS M3A32-MVP DLX/WIFI, AMD 790FX, DDR2, ATX, Socket-AM2+, 4xPCI-Ex(2.0)x16 (M3A32-MVP DELUXE/WIFI)

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2 Ghz BOXED

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18)

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

Club3D Geforce 8800GTX 768MB PCIe

 

I tillegg standard disker, dvd-brenner etc.

 

Etter å ha satt den sammen opplever jeg at maskinen startet, men det kommer ikke noe signal ut at skjermkortet. Heller ingen lyd-feilmelding. Har prøvd et annet skjermkort, men det gir heller ingen bilde.

 

Har for sikkerhets skyld prøvd å demontere alt, og sette det sammen igjen, men med samme resultat.

 

Any ideas?

 

Typisk bios problem, bios støtter ikke cpu... må sette inn en mindre modell, og oppdatere bios. Da skal alt funke...

 

Så da må jeg altså ut å skaffe meg en mindre prosessor, installere hele PCen, oppgradere bios, og så sette inn den store?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Typisk bios problem, bios støtter ikke cpu... må sette inn en mindre modell, og oppdatere bios. Da skal alt funke...

 

Ikke ren gjetning fra din side vel? :)

 

Dette er ett relativt "spiller nytt" hk, og Asus Support har ikke noe info om hvilke CPU'er som støttes.

Heller ikke mer enn en (offisiell) bios etter det jeg kan se.

 

HK'et er vel i utgangspunktet laget for K10/"Phenom", men en X2 6400+ burde jo funke.

 

Edit:

Hva med å sjekke manual?

Etter det jeg kan se krever hk'et 8-pins ATX 12v.

Fra manual:

Do not forget to connect the 8-pin ATX +12 V power plug; otherwise the system will not boot.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Bruker du hdmi--->vga converter?

 

Har du en annen monitor du kan koble til? Annen vga kabel? (dvs hvis du bruker vga kabel)

 

 

Har selv hatt problemer med å få bilde på flatskjerm på grunn av at vga-kabelen var litt forskjellig fra det den egentlig skulle være. umm kabelen som fulgte med flatskjermen funket ikke når jeg kjøpte nytt skjermkort, men når jeg byttet med en vga-kabel fra en gammel crt jeg hadde så virka det.

Lenke til kommentar

Athlon 6400+ er støttet fra og med release BIOS så da kan man utelukke at det er problemet.

 

Mistenker det er rambrikkene dine, OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel, som lager problemer? Disse skal vel ha mye mer enn 1.8V som er default i bios? Har du ei annen "normal" 1.8v rambrikke du midlertidig kan putte inn i stedet, så du kommer inn i bios og får stillt opp volten, ville jeg prøvd det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter det jeg kan se krever hk'et 8-pins ATX 12v.

Fra manual:

Do not forget to connect the 8-pin ATX +12 V power plug; otherwise the system will not boot.

 

Den er koplet på :-)

 

Hvordan skal jeg tolke dette:

Om du mener den 4-pins saken rett ved CPu-en, ja. Ellers er jeg litt usikker......

 

Har du 4-pins ATX +12V eller 8 pins EPS +12V koblet til 8-pins kontakt på ditt hk?

 

Edit:

Regner nesten med at du har gjort det rett, da du har en PSU med 8-pins EPS kontakt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se krever hk'et 8-pins ATX 12v.

Fra manual:

Do not forget to connect the 8-pin ATX +12 V power plug; otherwise the system will not boot.

 

Den er koplet på :-)

 

Hvordan skal jeg tolke dette:

Om du mener den 4-pins saken rett ved CPu-en, ja. Ellers er jeg litt usikker......

 

Har du 4-pins ATX +12V eller 8 pins EPS +12V koblet til 8-pins kontakt på ditt hk?

 

Hadde nok bare tatt 4-pinsen - 8 pinsen var blendet, så jeg tenkte ikke på den. Har satt i den nå.

 

Takk for hjelpen.

 

Har også dobbeltsjekket CPUen, og den er nok dessverre skadet - blir nok en ny handletur i morgen :-(

 

 

Athlon 6400+ er støttet fra og med release BIOS så da kan man utelukke at det er problemet.

 

Mistenker det er rambrikkene dine, OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel, som lager problemer? Disse skal vel ha mye mer enn 1.8V som er default i bios? Har du ei annen "normal" 1.8v rambrikke du midlertidig kan putte inn i stedet, så du kommer inn i bios og får stillt opp volten, ville jeg prøvd det.

 

Dersom det ikke funker i morgen med ny CPU får jeg prøve gammel ram.

 

Takk for alle gode råd!

Lenke til kommentar
Prøv med en overgang VGA. Funka hos meg.. Fikk ikke bilde på oppstart før jeg hadde installert OS og drivere så jeg plugga i gamle skjermen og vga overgang.. vipps så var det bilde på begge skjermer :)

 

Har prøvd VGA-overgang til en gammel CRT-skjerm jeg har hatt stående - ikke noe mere resultat. CPU skal også nå være i orden. Den falt på plass denne gangen som den skulle.

 

Ram får jeg dessverre ikke prøvd annen type av. Den gamle jeg har liggende er DDR mens den nye er DDR2....

 

Får se om jeg får låne noe ram og kanskje et PCI kort. Mulighetene begynner å bli færre nå. Det som irriterer er at hovedkortet ikke gir feilmeldingsbeep bortsett fra når jeg ikke gir skjermkortet strøm.....

Lenke til kommentar
Prøv med en overgang VGA. Funka hos meg.. Fikk ikke bilde på oppstart før jeg hadde installert OS og drivere så jeg plugga i gamle skjermen og vga overgang.. vipps så var det bilde på begge skjermer :)

 

Har prøvd VGA-overgang til en gammel CRT-skjerm jeg har hatt stående - ikke noe mere resultat. CPU skal også nå være i orden. Den falt på plass denne gangen som den skulle.

 

Ram får jeg dessverre ikke prøvd annen type av. Den gamle jeg har liggende er DDR mens den nye er DDR2....

 

Får se om jeg får låne noe ram og kanskje et PCI kort. Mulighetene begynner å bli færre nå. Det som irriterer er at hovedkortet ikke gir feilmeldingsbeep bortsett fra når jeg ikke gir skjermkortet strøm.....

 

er du sikker på at ram-brikkene står skikkelig nedi slottene? hadde et slikt problem en gang tror jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...