Gå til innhold

Beste kamera i prisklasse 2000 - 2500


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et dumt spørsmål med tanke på at det kanskje diskuteres her hele tiden, men jeg vil ha meg et nytt kompaktkamera i prisklassen 2k-2,5k kroner (evnt opp mot 3000). Helst et litt profesjonelt kamera med mange manuelle funksjoner og god bildekvalitet (viktig).

 

Så litt på Fujifilm F50fd, men synes det var synd de overdrev mtp. MP.

 

Har dere noen tips? Hvis det eventuelt lønner seg å vente litt så haster det ikke, men hadde vært greit å få det i hånden før jeg skal på sjøen igjen! :)

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke spare noen kroner å kjøpe F40 fd, siden du i utgangspunktet vurderte F50? Det er jo ikke blitt dårligere med tiden, og er det naturlige valg for de som er skuffet over at Fuji har valgt å oppgradere til 12mp.

 

F50 har ikke mistet alle de gode kvalitetene til F-serien, men er ingen vinner lenger. De øvrige egenskapene er så gode at Fotografi hevder i siste nummer at hadde de ikke gjort generaltabben å "kaste trumfkortet ute å ta stikket", så hadde det vært uten konkurranse. Hørt på maken, Ixusfanboys. Verdens beste kamera finnes fremdeles ikke, men det var nære på.

 

I samme test så får det lekre Casio Exilim EX-Z1200 meget god kritikk for bildekvaliteten, og blir testvinner i konkurranse med nettopp F50 og et par andre. Det har svært lite støy. Fornuftig nok har Casio begrenset iso til 400, slik at man er garantert at man aldri får oppleve kornete bilder selv på auto-iso. Det er klokt at Casio setter grensen ved den iso-verdien som er den høyeste som leverer kvalitetsbilder. Den har bildestabilisator på sensoren (!), 12 velfungerende mp (!!), godt korrigert optikk, utmerket respons og viktig for deg, mange manuelle muligheter.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg til jul fikk et gavekort på 2000 kr, og man får vel kanskje ikke igjen resten om jeg skulle velge et til under 2000kr?

 

Ser forresten at Elkjøp ikke leverer Fujifilm, så Casio Exilim Zoom EX-Z1200 er kanskje et godt valg. Det virket som et lovende kamera.

Endret av Zteff
Lenke til kommentar

Veldig lovende. Casio blir ofte møtt med skepsis på disse sidene, men det er en oppfatning som stammer fra tiden de brukte "keramiske" linse-elementer som var direkte uskarpe. Nå har Casio endelig fått styr på optikken i sine, designerkameraer, og da er det ingen grunn til skepsis lenger. Fotografi har seriøse tester som stort sett stemmer overens med virkeligheten. Det har tatt over tronen for min del.

Lenke til kommentar
Veldig lovende. Casio blir ofte møtt med skepsis på disse sidene, men det er en oppfatning som stammer fra tiden de brukte "keramiske" linse-elementer som var direkte uskarpe. Nå har Casio endelig fått styr på optikken i sine, designerkameraer, og da er det ingen grunn til skepsis lenger. Fotografi har seriøse tester som stort sett stemmer overens med virkeligheten. Det har tatt over tronen for min del.
det casio z1200 er ikke så lovende som det høres ut, har sett det score 3/6 og 4/6 på de fleste sider. men er sikkert ett bra kamera det. bra design har det hvertfall ;)

 

trenger du virkelig 12,1mp?

Lenke til kommentar
Dessverre er det ikke et enkelt kamera som er "best". Du må finne ut hva du prioriterer av egenskaper, og velge det som best tilfredsstiller dine krav. Og husk, uansett hva du kjøper, om noen dager/uker/måneder kommer det noe som er mye bedre (og sikkert billigere).
det er helt riktig dette. ingen kompaktkameraer er best, man må nesten ha speilreflex om man skal ta bilder som er "best" og de kan jo koste mange titusener av kroner.

 

men jeg anbefaler i alle fall canon 950is. den skal være en god allrounder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...