Gå til innhold

Speilreflekskjøp fra utlandet fører til dårligere garanti, men skjer det ofte skader på speilreflekser?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skal kjøpe kamera, objektiv, minnekort og muligens et stativ. Man sparer mye penger ved å kjøpe fra bhphotovideo.com, men til gjengjeld har man da ikke samme garantier som i Norge. Har dere ofte hatt bruk for garantien dere har fått med deres speilkameraer?

 

Enten kjøper jeg i Norge og får bra garanti, eller så kjøper jeg billig og uten garanti fra utlandet. Jeg er litt usikker på hvor mye verdt denne garantien er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Skal kjøpe kamera, objektiv, minnekort og muligens et stativ. Man sparer mye penger ved å kjøpe fra bhphotovideo.com, men til gjengjeld har man da ikke samme garantier som i Norge. Har dere ofte hatt bruk for garantien dere har fått med deres speilkameraer?

 

Enten kjøper jeg i Norge og får bra garanti, eller så kjøper jeg billig og uten garanti fra utlandet. Jeg er litt usikker på hvor mye verdt denne garantien er.

 

Det finnes garantiordninger for gjenstander kjøpt i USA. Bl.a. "Mack". Ellers har de fleste produsenter garanti ordninger. Noen av disse gjelder for hele verden. De er relativt korte.

 

Det du mister i forhold til handling i Norge, er den norske forbrukerkjøpsloven, som gir deg opptil 5 års reklamasjonsrett, dersom det skulle være noe galt med gjenstanden. Denne er i tillegg til eventuell garanti. Garantien som leverandøren gir, kan aldri være dårligere enn forbrukerkjøpsloven.

 

Personlig har jeg ikke hatt bruk for garantien på noe av kamerautstyret jeg har kjøpt *bank i bordet*, men det kan man aldri gardere seg mot. En kollega på jobben, fikk feil på sitt 400D etter dag 2, måtte sende det inn til Komplett som sendte det videre til Canon.

 

Personlig hadde jeg kjøpt huset i Norge og heller valgt objektiver/tilbehør i utlandet. Dette har jeg gjort med flere av mine Olympus objektiver.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha!

 

Jeg lurer litt på ca. prosenten av speilrefekskjøp i Norge hvor man får nytte av fordelene ved kjøp i landet her, for å se om det er en veldig stor risiko. Kjipt med kameraet til kameraten din da, det er litt stress om det er en slik feilpå et kamera kjpt fra utlandet.

 

Greien er at kamerahuset på det kameraet jeg vurderer koster under 3500 på bhphoto, og da er det ikke sååå store summen om det skulle vise seg at det var noe feil og jeg ikke får sendt tilbake til gratis reperasjon. Det blir å ta en sjanse, men det spørs hvor høy risikoen er.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Skal kjøpe kamera, objektiv, minnekort og muligens et stativ. Man sparer mye penger ved å kjøpe fra bhphotovideo.com, men til gjengjeld har man da ikke samme garantier som i Norge. Har dere ofte hatt bruk for garantien dere har fått med deres speilkameraer?

 

Enten kjøper jeg i Norge og får bra garanti, eller så kjøper jeg billig og uten garanti fra utlandet. Jeg er litt usikker på hvor mye verdt denne garantien er.

 

Dette blir veldig individuellt. For min del kommer det sevfølgelig helt an på hva jeg sparer.

Jeg har handlet og fått objektiver fra HongKong. Dette har gått helt greit.

Står det kun om et par tusenlapper ville jeg droppet det. Sjansen for at det skal skje noe og at du faktisk får bruk for garantien er minimal, men det er statistikk. Og det kan jo hende at nettopp du er den uheldige. Min regel er at jeg aldri vil kjøpe kamera fra utlandet. Elektronikken i kameraene er sårbar og derfor større risk.

Kvalitetsobjektiver derimot, som feks Canon L optikk, er bunnsolide saker og dermed mindre risiko for feil og mangler.

Lenke til kommentar
I innlegg fire viser jeg en aktuell greie. Betaler 4000 i stedet for 6000. Sparer 1/3 av prisen på å ta en sjanse.

 

Du må også betale 25% norsk moms når du innfører til Norge, og da begynner gevinsten å bli relativt liten når man i tillegg mister fordelene ved kjøp i Norge

 

/Oddne

Lenke til kommentar

Du sparer 1/3 før moms og gebyrer.

Dersom en tar ugangspunkt i prisen 4000 i utlandet og 6000 her, bør du regne omtrent slik:

 

4000 pris med frakt til Norge

1000 moms av beløpte

ca 120 i tollbehandling (UPS/DHL/Posten etc)

 

= liten gevinst

 

For å få dette skikkelig lønnsomt, må du reise over og handle det selv :nei:

Endret av arela
Lenke til kommentar
I innlegg fire viser jeg en aktuell greie. Betaler 4000 i stedet for 6000. Sparer 1/3 av prisen på å ta en sjanse.

 

Du må også betale 25% norsk moms når du innfører til Norge, og da begynner gevinsten å bli relativt liten når man i tillegg mister fordelene ved kjøp i Norge

 

/Oddne

 

Du kan ta med varer for inntil 6000 uten å betale moms, (prisen på hva varen koster i det landet det er kjøpt i, ikke hva den koster i norge), hvis du er ute av norge i mere enn 1 døgn.

Lenke til kommentar
Du sparer 1/3 før moms og gebyrer.

Dersom en tar ugangspunkt i prisen 4000 i utlandet og 6000 her, bør du regne omtrent slik:

 

4000 pris med frakt til Norge

1000 moms av beløpte

ca 120 i tollbehandling (UPS/DHL/Posten etc)

 

= liten gevinst

 

For å få dette skikkelig lønnsomt, må du reise over og handle det selv :nei:

 

Et annet alternativ, for å spare avgifter mva og slikt, er jo; poste restante Strømstad.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Pentax fra B&H, og de tilbyr internasjonal garanti i 1 år på kamera og objektiver. Man tar bilde av kvitteringer og sender i epost til Pentax USA, så sender de International Warranty Card. Dersom det oppstår feil på kamera eller objektiver får jeg dermed reparert i Norge. Jeg vet ikke om Samsung har tilsvarende ordning.

 

Jeg kjøpte også Mack-garantien som i stor grad tilsvarer norske forbrukerrettigheter. Man leverer til verksted i Norge for estimat/vurdering, som Mack deretter skal godta før eventuell reparasjon utføres.

 

Da jeg kjøpte Pentax-utstyret sparte jeg ca 30% (5000) på å kjøpe i USA, og det var verdt det for meg. Prisene har gått mer ned her i Norge etterpå, og særlig Samsung har blitt lettere tilgjengelig og billigere. Minnekort (Sandisk) og stativ (Benro) har jeg kjøpt i Norge. Det er ingen faste regler for hvor ting er billigst, man bør regne over hver gang man skal ha noe og vurdere prisen. Tamron 90mm ser f.eks ut til å bli dyrere om jeg får den tilsendt fra USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...